Ofta kissenödig, varför?
Jag har i det sista stött på ett riktigt jobbigt problem. Jag blir kissenödigt väldigt ofta. Jag kan gå på toa och kissa ordentligt och sedan bara en halvtimme-timme senare så är jag så otroligt kissenödig igen att jag måste springa på toa. Sen kan det gå några timmar (och alltså vara normalt) sen kan det bli att jag får springa 3-4-5 ggr på väldigt kort tid. Jag kissar även rejält varje gång så det är inte som UVI (och det gör heller inte ont) eller att jag missat att tömma blåsan ordentligt. Men det är till och med så mycket att jag vaknar under natten 1-2 ggr och måste springa upp och kissa (till o med så att det hunnit börja läcka innan jag hinner vakna/komma till toan). Ska tilläggas att jag aldrig! vaknar och går på toa på nätterna normalt sett och har aldrig varit med om den känslan när man vaknar och är så full i blåsan att det inte går att hålla igen.
Dessutom tycker jag att jag vissa av dagar har druckit på tok för lite, men ändå har det varit såhär. Funderar på vad det kan vara, bör man gå till läkare?
Det kan ju vara uringvägsinfektion ändå. Min arbetskollega hade samma problem och trodde nu inte att det kunde vara UVI eftersom hon hade inte ont och hon kissade mycket varje gång hon gick på toa. Hon blev förvånad då det kom fram att hon faktiskt hade UVI.
Okej, ska kanske gå och kolla det då. Det som är mest irriterande är att det är svårt att hålla tätt, speciellt när jag vaknar av att jag är kissenödig. Att springa på toa ofta är itne så farligt, men känslan av att inte kunna styra det är fruktansvärd.
som 1# säger bäst att kolla upp det
ett annat tips om vad det kan vara är överaktiv blåsa du kan googla lite och läsa på
men som sagt börja med att kolla upp så det inte är UVI
#3 Låter som om det mest är folk över 40 år som drabbas? Jag är 25 =S
Men jag får gå till läkaren på måndag, eller tisdag (har ju fullt upp på måndag =S). Eller ska man behöva söka sig till helgöppen VC redan imorgon?
Det är inte så lätt som att du börjat dricka något nytt? Te till exempel? Eller börjat på/bytt mediciner?
Min ena moster upplevde nämligen något liknande och hon upptäckte senare att hon köpt vätskedrivande te, detta efter att ha varit hos läkare tom. Låter smått komiskt men hon hade det ganska jobbigt.
Det kan ju vara vad som, kanske bäst att kolla upp det? En tanke som slog mig, men väldigt långsökt var diabetes.
#5 Nää inte vad jag vet. Allt är som vanligt. Äter inga mediciner, bara tillskott på vitaminer och mineraler.
#6 Hmm.. läskigt. Ja får ta å kolla upp det på tisdag, då ska jag nog ha tid att gå till VC.