Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 5600 ggr
[Sandi92]
0

Värre mensvärk de senaste månaderna

Nån som vet vad det kan bero på? Innan var det bara de första 3 dagarna och det hjälpte alltid med ipren. Nu är det fler dagar och hjälper oftast inte med ipren. Det kanske är så att man har värre mensvärk i perioder, utan nån särskild anledning?

[PuffBuck]
1

Som du säger kan det variera. Ibland kan jag ha så ont att jag knappt kan gå och bara vill ligga och sova istället, medan jag andra gånger bara känner av mensen som ett tryck över magen. Tips för att lindra kan vara en kopp te, något varmt emot magen (ex. ris/vetekudde) eller en varm dusch. Om det blir värre och gör väldigt ont under en längre period så rekommenderar jag att du skaffar p-piller för att lindra. Hoppas att detta hjälpte, lycka till :)

CelsiusT
0

Om man har mycket problem med mensvärk så tycker jag inte att p-piller ska vara första valet, det kan vara en sista utväg eller möjligtvis ett av alternativen om det nu är så att man är sexuellt aktiv med en partner.

Annars finns annat att prova först.

Tex kombination 2st paracetamol (alvedon/panodil) + 1st Ibuprofen (Ipren/ibumetin) i kombination. Ta dessa tidigt, helst innan det börjar göra ont. Det gäller att mota olle i grind. Ta kombinationen regelbundet hela den tid som det brukar göra ont.

Att äta Folsyra, gärna i kombination med B12 kan också hjälpa. För många så ger det både kortare och mer regelbunden cykel samtidigt som det för många ger mindre mänga mens och mindre smärta.

Även magnesium kan hjälpa till att slapna av i livmodern och därmed minska värken.

Jag äter folsyra + b12 och tycker det har hjälpt mig otroligt mkt. Sedan äter jag magnesium till vardags pga att jag har brist på det men brukar dubbla dosen vid mensen. Ibland får jag ändå lite ont (men inte i närheten av vad jag fick förr!!!) och då tar jag kombinationen av paracetamol och ibuprofen. I mina ögon en mycket bättre väg än dessa hemska råttgift som barnmorskorna lurar oss att äta (visst jättebra för dom det fungerar på men vi är alltförmånga som inte klarar det). Vill jag ha sex utan att bli gravid så använder jag kondom.

Anlendingen till att jag tycker det är bra att testa andra vägar först är pga att jag själv fick tipset att prova p-piller mot mensvärken. Visst hjälpte det, men mitt liv försvann utan att jag förstod det. Jag, liksom många andra tjejer, mår itne bra av att äta p-piller. Den vanligaste biverkningen är depression och den är inte ovanlig. Antidepressiva skrivs ut på löpande band idag, mig frågade dom inte ens om jag åt p-piller när jag fick mina anti-depp och själv kopplade jag inte alls ihop det. Slutade med p-piller och vips hade jag inget behov av anti-depp längre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[PuffBuck]
0

Jag menade inte att man genast skulle förlita sig på p-piller, absolut inte. Det är ju trots allt tillskott av hormoner. Dock så tycker jag att det lät lite som en överdrift gällande dessa. Visst, det är många som blir deprimerade men samtidigt funkar p-piller utmärkt för många. T.ex mig och vänner. Så jag tycker att det är en smaksak, helt enkelt.

[LemonLime_]
1

Det kan gå i vågor men om det blir värre så gå till en läkare och be dem skriva ut smärtstillande i storpack till dig.

Jag tar alltid Naproxen Pharma 250g (2-3 vid begynnande och 1-2 där efter) när jag får mens. Samt tar jag p-piller och har tagit det konstant ca 7 år (sen jag var 15) men min mensverk har bara eskalerat med åldern. De senaste gångerna jag haft mens utan att äta smärtstillande eller alvedon/panodil (x3, x2, hade sällan någon verkan) så har jag knappt kunnat gå, inte kunnat äta på 2-3 dagar och spyt vare sig det varit nåt i magen eller ej, så jag vågar inte riskera att inte ta mina smärtstillande även fast det skulle ses som råttgift xP

Naproxen finns ju receptfritt men om man får det utskrivet får man större box med tabletter som samt är mycket billigare än att köpa piller receptfritt i affär. (250g x100 tabletter kostar bara 80kr)

CelsiusT
0

#3 Det var ingen anklagelse till dig. Jag vill bara bryta mönstret att första och enda rekomenedation vid mensvärk är p-piller. Så har det varit en lång tid nu och eftersom vi faktiskt ser att det ökar med anti-dep bland unga kvinnor så känns det tragiskt. Det är inte bara några som det inte fungerar för utan väldigt många som mår dåligt av råttgiftet. P-piller är jättebra, när det fungerar. Det är jättebra att det finns, som preventivmedel (vilket det ju faktiskt är). Om man äter det som preventivmedel och det hjälper mot menssmärtor så är det en suverän bonus. Men är man inte i behov av preventivmedel så känns det väldigt onödigt att behöva stoppa i sig hormoner som kanske förställer hela ens värld, speciellt som det faktiskt finns alternativ.

Jag önskar bara att det hade funnits någon som sa till mig när jag var tonåring (även nu i vuxen ålder) att det finns alternativ! Det är inte enbart p-piller eller att gå runt och ha pissont för att en ipren inte hjälper. Det finns andra saker man kan prova med först.

[PuffBuck]
0

Fortfarande: Det är något man kan kolla upp för att se hur det funkar för en själv. Det finns även hormonfria p-piller.

CelsiusT
0

#6 Nej det finns inte hormonfria p-piller. Det finns p-piller som enbart innehåller 1 hormon (s.k. mini-piller) och det finns även p-piller som innehåller väldigt lite hormon. Men hormonfria finns det absolut inte! Piller fungerar just för att det innehåller hormon.

Javisst kan man prova, det har jag inte sagt annat om. Men det är ju onödigt att utsätta kroppen för dessa hormoner om det nu fungerar utan (om man nu inte behöver hormonet som preventivmedel, då kan det ju vara första alternativet kanske)

[PuffBuck]
0

När jag var på ungdomsmottagningen fick jag en genomgång på olika p-piller och då frågade hon om jag ville ha HORMONFRIA piller och visade på 2-3 olika sorter. Hormonfria. Det var vad hon sa. Jag har tyckt att det låtit väldigt konstig, men jag förstår inte varför hon då nämnde det. Väldigt märkligt! :O

CelsiusT
0

#8 Ja jag har hört att det finns UM som säger så, tydligen. Men det är vilseledande för det är inte hormonfria. Inga p-piller är hormonfria, det existerar inte och det är inte möjligt eftersom ett piller du stoppar i munnen enbart påverkar din förmåga att bli med arn genom hormoner. Än finns inget så fantastiskt som hormonfria p-piller, och kommer aldrig att göra. Det finns några få hormonfria preparat idag och det är: kopparspiral, kondon/femidom, pessar.

Med hormonfritt så menar hon nog att dom är fria från östrogen, men dom innehåller fortfarande gestagen (gulkroppshormon). Detta kallas mini-piller. Skillnaden mellan mini-piller och vanliga p-piller är att p-piller är kombinerade och innehåller 2 olika hormon; både östrogen och gestagen. Mini-piller är lite "mildare" och innehåller enbart ett enda hormon; gestagen.

Så det finns INGA HORMONFRIA p-piller, antingen är det 2 hormoner (=kombinerade p-piller - det vanliga) eller så är det 1 hormon (=mini-piller).

Minns du några sorter som presenterades som "hormonfria"? Kan det ha varit bl.a. cerazette? Sa barnmorskan verkligen uttryckligen "hormonFRIA"?

[Sandi92]
0

Oj det blev visst en diskussion om p-piller. :p

Tack för tipsen, allihop. P-piller är uteslutet för mig då jag inte är i behov av preventivmedel. Har dessutom hört att man kan gå upp i vikt av det.

Ska prova kombinationerna du skrev CelsiusT.

Glömde förresten nämna att jag för ett tag sen fick reda på att jag har en cysta på ena äggstocken. Kan det ha nåt med saken att göra tro?

[PuffBuck]
0

Då skyller jag på henne för att hon verkligen sa hormonfria och inte att de endast var fria ifrån östrogen. Väldigt märkligt att ens säga så.. Och jag minns ingenting om vad de hette, fick inte ens reda på det.

Jo, det blev ju det! Hoppas att det löser sig med tipsen :) Jag har däremot ingen aning om en cysta kan ställa till det så, men det låter väl logiskt. Blir det riktigt illa bör du iallafall kolla upp det ordentligt!

CelsiusT
0

Jag tror inte en cysta normalt sett ger mer mensvärk, men såklart kan det väl variera och vara individuellt. Och jag är ingen expert på cystor. Men troligast är nog ändå att det är så att du råkar vara i en period då det gör mer ont, det varierar för många genom åren. Har du någon kontakt med läkare eller gyn med tanke på cystan? Tänker att det kan vara bra att prata med någon som verkligen kan ge dig svar. Inte kul att gå runt och fundera. Kan ju räcka med ett telefonsamtal. Om du inte vet vart du kan ringa så kan man alltid ringa sjukvårdsupplysningen 1177 och fråga.

[Sandi92]
0

#12 For hoppas att jag bara är i en sån period då. :)

Jag var hos en läkare/gynekolog för några dagar sen för att min vårdcentralsläkare hade skickat remiss, och hon ville göra ultraljud, men jag tackade nej. (Har aldrig gjort en gyndundersökning och vill inte heller) Hon sa dock att hon inte trodde det var nåt farligt och att den troligtvis skulle försvinna.

CelsiusT
1

#13 Jag var skiträdd inför min första gynundersökning. Tog med mig min sambo (han fick vänta i väntrummet utanför, en otroligt bra stöttning för att ta mig dit), annars hade jag aldrig klarat av att gå dit tror jag. Jag var så nervös att benen skakade. Men det var så otroligt enkelt så det kändes nästan löjligt efteråt (att jag hade varit nervös inför det alltså). Så det tycker jag abslut inte du ska vara rädd för att göra! Du bör ändå gå och lämna cellprov sedan när du blir 23 år och sedan vart 3dje år därefter, så om du har något som man vill kolla redan nu så tycker jag du ska samla mod att göra det, det är en väldigt enkel undersökning att ultraljuda livmodern. Ta med en kompis som stöttning.

Lycka till!