Har ni kraftig mensvärk?
Om så, vad gör ni åt det? Har ni varit hos doktor och fått någon receptbelagd medicin? Eller har ni några egna knep som hjälper?
I mitt fall så hjälper ingenting, jag har testat alla olika sorters smärtpiller, till och med fått receptbelagd medicin som inte har någon verkan..
Vad gör ni när ni får som mest ont?

Ja jag var på en sån undersökning för ett år sen kanske, men då hade jag inget och smärtan är den samma, har alltid haft det såhär varje gång jag får mens
usch! jag har haft rikigt hemsk mensvärk, men för mig har värktabletter åtminstone funkat. När Ipren Mjuka kapslar kom så rädda det min värld helt (dem verkar direkt, inom 15 min kan man bara förnimma en känsla) men om du tom. testat receptbilagd så hjälper dem väl knappast för dig.
P-piller är ju annars inte bara bra som preventinmedel, utan de kan hjälpa mycket mot mensvärk har jag hört. Har du varit in på UMO och hört med dem?
Har dom kollat dig för annat?
#3 Jag testade också Ipren mjuka kapslar, det tog bort smärtan i ungefär 1 minut, om det ens va därför, kanske bara va ett "uppehåll" mellan kramperna.. men nej, det hjälper inte annars :(
Jag går redan på p-piller, Cerazette, men det hjälper inte det heller..
#4 Nej, men borde dom inte sett om det va nåt annat fel när dom gjorde undersökningen?
Jag hade fruntansvärd mensvärk förut, inte bara kramper utan ryggont, dålig i magen, tuppade av och kräktes. Minst sagt ett mindre helvete varje månad.
Hade sån tur att allt försvann när jag började med p-piller men innan dess brukade jag ta två alvedon och en ipren och sen ligga på mage och läsa eller se på tv.
Nu har jag inte p-medel längre och mensvärken börjar komma tillbaka igen :(
#6 Usch det lät ju bra mycket värre än hur jag har det :( varför slutade du med p-medel då? om det hjälpte menar jag?
#7 Ren snålhet pinsamt nog, ligger inte med någon just nu och har inte lust att betala en ny p-stav (bytte från p-piller till stav efter några år) fast nu när det blir värre och värre så funderar jag på att ringa och beställa tid för en ny.
Annars brukar värme av något slag vara bra mot smärta, antingen en varm vetekudde eller sån där varmvattenflaska. Tar inte bort smärtan men man klarar oftast att slappna av lite mer och då tenderar kramperna att minska något :)
#8 Jag förstår dig faktiskt! Men även om man inte ligger med någon så kan det ju kanske va värt att lägga ut nån slant på p-piller/stav eller annat om man lider av värken så :(
Jag har testat värme, både vetekuddar och stå i duschen och ha strålarna mot magen på rätt hög värme men det hjälper inte heller :/
Hur länge har du så intensivt ont? Har du provat något mentalt? Jag har aldrig haft mycket mensvärk men jag har fött barn. När jag hade värkar använde jag mig av dyktekniken vilket är en mental teknik för att lindra all typ av smärta. Vet inte hur länge du har ont men jag körde dyktekniken i ca 30 timmar innan jag blev trött (sov ingenting) och under de 30 timmarna gjorde det knappt ont alls. Sen orkade jag inte riktigt så då började det göra ont, men fortsatte ändå och födde 6 timmar senare! Men medan jag orkade fokusera till max var alltså till och med barnafödande relativt smärtfritt så det borde kunna hjälpa dig med :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad är dykarteknik för nånting då? Har aldrig hört talas om det…
Dyktekniken går ut på att man inte försöker komma ifrån smärtan man känner utan att man accepterar att den finns där, man "dyker" in i den. Man slappnar av i hela kroppen och känner efter var smärtan finns och hur den känns. Sen fortsätter man slappna av och man accepterar att smärtan finns där. Man andas lugn och fint (precis som man sover typ, långa avslappnade andetag) och håller sig lugn trots att man har väldigt ont. Det är viktigt att man inte spänner axlarna eller käken framför allt utan man låter axlarna hänga och käken slappnar av (man ska inte bita ihop).
Det här utsöndrar flera saker i kroppen och smärtan försvinner! När man spänner sig (och ibland håller andan), vilket man automatiskt gör när man har ont, får man mer ont. Men när du använder hjärnan för att gå emot och för att övertala kroppen att slappna av och vara lugn när smärtan kommer så frigörs endorfiner och smärtan försvinner, eller i alla fall minskas.
Fungerar jättebra för all typ av smärta och som sagt hade jag 30 timmar nästan smärtfritt på förlossningen tack vare dyktekniken :) De säger ju att förlossningsvärkar är som mensvärk gånger 1000 så jag kan tänka mig att dyktekniken funkar bra på mensvärk!
Men du behöver möjlighet att vara stilla när du har som mest ont så att du kan blunda och slappna av i hela kroppen. Du måste inte ligga ner utan du kan sitta eller halvsitta om det känns bättre!
Kan ju säga att när jag hade som mest intensiva värkar på förlossningen och jobbade som allra mest med dyktekniken, alltså fokuserade allt jag hade på att vara så avslappnad som möjligt för så fort jag slutade gjorde det brutalt ont, kläcker min sambo ur sig "Nämen!! Hon har ju somnat!".
Haha, jag brast ut i ett asgarv och det gjorde sååå ont för att jag tappade fokus. Men så fokuserad kan man alltså vara, att folk runt omkring tror att man sover trots att man ligger och föder barn för fulla muggar :)
Dyktekniken går ut på att man accepterar att man inte kommer ifrån smärtan utan när man väl kan acceptera att den finns där så försinner den.
Det låter ju rätt logiskt när du berättar det så. Jag ska absolut testa detta nästa gång jag får min mens, nu har det värsta nämligen försvunnit eller gått över i alla fall :)
Tack så mycket för tipset!
#14: Varsågod! Jag tyckte det var skönt att ligga ner i sängen och blunda och känna hur och var smärtan var och acceptera den, slappna av och andas lugnt. Jag övertalade mig själv om att den går över snart, det är bara nu det känns. Så håller man sig lugn tills det värsta passerat! :) Man kan ligga i badet också med varmt vatten!
Med lite värktabletter i kroppen som en liten extra push borde det bli lättare, även om tabletterna själva inte gör något så kanske de funkar om du kombinerar dom med dyktekniken! Lycka till :)
(Om du slår dig någonstans kan du alltid öva. Det brukar jag göra när jag slår i tårna som gör så jääävla ont, så "dyker" jag lite så känns det bättre!)
#12 Måste bara kommenterar den meningen du refererar till att förlossningssmärtor skulle vara 1000 x mensvärk.
Hade väldigt lindrig mensvärk fram tills jag steriliserade mig för några år sedan, efter det har jag fått riktigt illa mensvärk och två gångar t o m hamnar på akuten för att jag höll på att svimma och kräkas av smärtan trots ipren. Har född 3 barn, två ggr med lite lustgas en gång helt utan smärtlindring och förlossningssmärtor var inte värre än min värsta mensvärk!
#16; ja, det är inget jag hittat på själv utan det är något "man säger", mensvärk x 1000! Folk brukar beskriva barnafödande så. Sen vet jag flera som tycker det gör ondare att tatuera sig än att föda barn, att föda barn inte var så farligt som de som tyckte att det var värre än att bli överkörd av ett tåg och de var jättenära döden! Smärta är väldigt mentalt och bilden av smärtan påverkar mycket hur man upplever den. Spänner man sig och är rädd för smärtan blir den värre, slappnar du av och "omfamnar" smärtan blir den mindre :-) jag är övertygad om att de som haft relativt smärtfria förlossningar gått in med en positiv mental bild!
Tror du har alldeles rätt i det med att inställningen påverkar smärtupplevelsen. Och det stämmer nog rätt bra på mina förlossningar också. Jag var övertygad om att kroppen vet hur den ska göra och trygg i att allt är som det ska och om jag bara låter kroppen bestämma och hänger på så kommer det gå bra. Sen vet man ju att smärtan har ett positivt syfte vid en förlossning, det måste vara mycket svårare att vara positivt inställd till cancersmärtor eller smärtan som kommer när något i kroppen är på tok!
Sånt "man säger" ger jag inte så mycket för!
Jag har haft samma problem som dig och gick till min gynekolog och fick receptbelagda tabletter… Skulle inte de hjälpa finns de elektriska stötar att få hos en annan sorts läkare som tydligen skall hjälpa..
så prata med din gynekolog så får du testa dig fram =)
Elektriska stötar?! :O
Ja haha det skall tydligen finnas en ny behandling, att man skall komma och få små stötar i magen ett par gånger för att få mensvärken att försvinna om man har rejäla problem med det :)
Oj det låter läskigt, men det är inga kraftiga stötar väl? För i så fall kan det ju kanske va värt att testa :O
Nu går ju jag på p-piller och får nog inte min mens så värst ofta, så jag kanske kan stå ut :)

Får jag gissa att det är Tens som #21 menar?
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/TENS/

Jag har inte läst kommentarerna men det som hjälper mej är blodstoppande, tror dom jag har nu heter Tranon.
Jag har provat ALLT i medicinskt väg och inget som visat i närheten av effekt, allt från p-piller till starkaste värktabletterna man kan få utskrivet i princip.
Eftersom det är kramperna som plågar mej och de minskar/försvinner när man minskar blödningen så är det ganska logiskt att de hjälper men inget annat :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag har blödarsjuka så kan inte ha mens, går på minipiller som tagit bort min mens vilket jag såklart är tacksam för. Men saknar mensen, det är ändå en trygghet man har.. man märker om man är gravid eller om nåt är fel. Utan mens så kan man inte veta sånt lite enkelt.. men när jag väl hade mens, när jag åt p-piller, så tappade jag känseln från naveln ner till knäskålarna och kunde inte gå normalt.. fick ta receptbelagda smärtstillande medicin vilket jag inte hade lust med.. enklare med minipiller då :).
Har hört att en värmekudde kan göra mycket? :)
Jag har en hemsk mensvärk. Det går inte att beskriva hur ont jag får. Men kan ju berätta vart jag får ont… Får ju såklart sjukt ont i magen, och min rygg gör ont och mina lår domnar bort. Och det känns som att det strålar nått upp och ner i lårna och det gör sjukt ont och kan knappt gå. Så måste alltid vara hemma 1-2 dagar från skolan. Somsagt så går det inte att beskriva hur ont jag har. Jag blöder väldigt mycket också, och Ipren osv funkar inte. Kanske i en minut då ;) Men det är ju inte långt för att lindra smärtan, haha. Mår illa oftast också, har mens ungefär i en vecka.

#28 Nä, det har jag inte… :)

#30 Haha tror det ;) Men är ju bara 14år, så vart ska man vända sig? Ungdomsmottagningen eller? :)

Sedan första gången jag fick mens har jag haft ont varje gång. I början visste jag inte att det gick att göra något åt smärtan. Jag förklarade åt min mamma att det gjorde så ont men hon bara viftade undan det. Jag trodde att jag skulle dö av smärta den natten. Lyckligtvis förstod min mamma allvaret då hon hitta mig inne på wc gråtandes samtidigt som jag spydde av smärta, mitt i natten.
Jag har en sorts värkmedicin som är det enda som fungerar någorlunda. Jag måste dock ha min varmvattenflaska och så använder jag lite body heat lotion. Förutom det här försöker jag hålla mig själv sysselsatt och inte tänka på smärtan alltför mycket.
Trots det här så är nog smärtan mycket intensiv men jag har blivit van med smärtan efter så många år. Det är visserligen jobbigt då man ibland får en massa kramper och kan inte ens gå utan att bli illamående och spy, men jag vet att det går över.
Allt det här får mig att verkligen uppskatta de gånger jag inte har ont. Jag brukar tänka mellan kramperna, då smärtan upphör, livet är skönt.. sen då kramperna börjar igen så blir det förstås lite annorlunda.

Innan jag började med p-piller som var min räddning var min mens så för jävligt att jag under röda tsunamin stannade hemma från skolan och grät, helt svimfärdig av smärtan. Det blödde så mycket att man inte var sugen på motion, eftersom att det då blöder mer. Upplevde ingen tröst av värme på magen, och inte heller funkade tabletter (alvedon, ipren, pronaxen) 
Skrattade gott då jag läste att "normal" mens är mindre än en deciliter, då min egen som varade i en vecka var så riklig att jag fick byta tampong (6 droppar) en gång i timmen. Då kändes killarnas gissning från sexualkunskapen nästan rimligt i jämförelse.
"1-2 liter" *skratt* 
#34 Nej och vi ska så småningom börja med att försöka få barn så jag tänker det är lika bra att hålla ut två år till då. :)
Om jag har klarat mig hittills så klarar jag nog mig i fortsättningen också. Jag vill nämligen inte börja på med olika piller eftersom jag personligen är emot sådant (då det kommer till mig själv). Vill inte minska mina chanser till att bli gravid då man vet aldrig, kan bli svårt ändå.
Jepp har alltid kraftig mensvärk. Fatt aka in flera ggr med ambulans till sjukan, eller akt in akut. Men blev trött pa att alltid fara dit. Sa har börjat med p-piller nu och ta en massa ibuprofen som ska hjälpa mot den onda värken :-) sen ha en värmekudde pa ryggen.
men vore ju bättre om man kunde fa nagon hjälp o bli tagen pa allvar nan himla gang grr :x o inte behöva knapra piller hela tiden. de säger ocksa att värken försvinner när man fött barn?? stämmer de tro hmhm
" Dont dream your life, Live your dream "