Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettklimakteriet
Läst 8379 ggr
Toto2
15

Hur hantera klimakteriedepression?

Ojojoj, vilken chock. Jag är 48 år. Gjorde en "djupdykning" i slutet av sommaren. Svettades floder hela nätterna, kunde inte somna/komma ner i djupsömn, fick "restless legs" på natten och därpå upphörde mensen. Efter en tid av sömnbrist följde depression.

Har försökt det mesta, varit hos alternativläkare först då jag är känslig mot mediciner/kemiska preparat, massage, akupunktur, hälsokost mm mm. Får inte ta östrogen pga cancer i släkten. I mitten av november följde jag (tveksamt) läkarens råd att äta Zoloft (SSRI) så att jag klarar hantera vardagen och livet som förälder. Fick först en mängd hemska biverkningar, som klingade av och i ett par veckor har jag varit bättre. Men nu efter 6 veckors ätande mår jag jättedåligt igen. På bara ett par dagar har alla symtom blvit värre och jag vet inte om det är symtom på klimakteriet eller reaktion på medicinen.

Finns det någon annan som har försökt hantera tuffa klimakteriebesvär med ssri-preparat och vad har ni för erfarenheter? Är det så att det bara är östrogen som hjälper på klimakterieproblem? Eller fungerar inte ssri-preparat på klimakterieutlöst depression? Finns det något medel som fungerar bättre än något annat? Tacksam om ni delar med er av råd och erfarenheter.

[Qimsid]
0

Drick johannesörthé, men då ska du inte äta något SSRI eller annan medicin om du gör det då effekterna kan klascha.

Soja sägs vara motverkande.

Noni och schizandra.

Mer tips i den här länken! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=1923.0

Toto2
0

Tack Qimsid! Jag har testat en hel del olika alternativpreparat då jag har haft hjälp av sådana tidigare, men jag tror att de problem jag har fått nu är lite för "stora". Soja och Johannesört har inte bitit tidigare men de övriga kanske jag borde prova. Tack för länken - där fanns många intressanta tips.

Problemet för mig är att jag mår för dåligt för att våga släppa antidepressiv medicinen och att jag inte har någon läkare "att hålla i handen" som hjälper mig om jag inte följer deras råd att fortsätta med ssri. Bor lite illa till i Sverige…