Ingen mens?
I september slutade jag med p-piller, och efter det fick jag regelbunden mens fram tills denna månaden då har jag inte fått någon mens alls. Skulle haft min mens den 14 december ca, fick lite blodblandade flytningar en vecka innan (kring den 8e). Jag har varit på umo och testat mig men det var negativt. Vad ska jag göra? Jag har spiral som jag satte in den 14 september.
Så som jag förstått det så är det en del som inte får mens när de använder vissa hormonbasserade preventiver. Är det en sådan sprial eller en koppar?
#1: Det är kopparspiral, alltså ska man få mens.. Den ska ju inte försvinna helt..
#2 Då går vi tyvärr utanför mitt kunskapsområde, de jag träffats som haft kopparspiral har istället haft problemet att det är tvärt om ^^'' De blöder hela tiden känns det som.
Men ibland tar det tid för kroppen att veta att den är gravid och gravtesten blir negativa. Försöka igen om ett tag? Blir det negativt då med får du nog be barnmorskan på UM om en undersökning om vad felet kan vara.
Jag håller med om att testa igen. För en del visar det inte positivt förrän 2-3 veckor efter utebliven mens.
Man behöver ju inte tro att du är gravid.
Eftersom du dels har slutat med p pillerna samt satt in en spiral så är ju kroppen inte riktigt inställd på vad som händer.
Kanske är de så att du har haft mktomkring dig också? Stressad eller mkt att tänka på.
Jag tror att din kropp är lite i obalans eftersom det är många förändringar.
Men gå till ungdomsmottagningen och prata om du är orolig.
Lycka till!
Precis som probiotica säger kan det bara vara stress det handlar om. En vän till mig hade inte haft mens sen juli men så dök den upp nu förra veckan. Den försvann just för att hon var stressad och tankspridd + att det är risk att man hamnar i en ond cirkel när mensen är sen då man kan bli väldigt orolig, då "jagar" oron bort mensen och så blir man bara ännu oroligare.
Jag tycker att du lugnt ska vänta och se om mensen dyker upp :)
Lycka till!
Förmodligen är det stress då det var i slutet av terminen. Jag har även fått s.k stressmage aka magkatarr. Så jag får vänta så kanske den dyker upp! :) tack för svaren :)