Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 5482 ggr
Candela
0

Lista över mensskydd:

Tänkte göra en lista över olika sorters mensskydd som finns att välja mellan - det är fler än man kan tro! Dessa är de jag har koll på. Ofta kan man behöva testa sig fram till ett som man trivs med, men man har ju större delen av livet på sig, så..

• Bindor och trosskydd: Finns av många olika märken, storlekar och tjocklekar. Trosskydd finns även i string-modell, men jag är osäker på om det finns för bindor. Ett personligt tips om man använder string och inte vill ha invändigt mensskydd: vik in kanterna som sticker ut kring stringen, då sitter även bindan/trosskyddet fast ordentligt.

Bindor får INTE slängas i toaletten, då det kan bli stopp (och en aning pinsamt när rörmokaren kommer och får upp ett gäng bindor..)!

• Det finns även tygbindor/trosskydd, som man då tvättar efter varje menstruation. Om man lätt får Svamp är detta ett bra alternativ då det inte blir lika tätt för underlivet. Det finns flera olika märken, och det brukar sitta ett sorts vattentätt lager närmast trosan så att den inte ska läcka.

• Tampong: Även dessa finns av olika märken och storlekar. Storleken väljer man efter hur mycket man blöder, inte efter hur stor slida man har. Om tampongen är för stor så att den inte fylls ordentligt blir det torrt att dra ut den, vilket då kan bli en smärtsam procedur.

När man sätter in tampongen kan man med fördel sitta på huk eller på toaletten. Tryck in den så långt du bara kan - den ska inte kännas alls när den sitter på plats, då sitter den fel.
    Om man tycker att det är svårt att få in den för att det är för torrt så kan man ha en liten klick glidmedel på toppen. Det finns även tamponger med införingshylsa.

Om man blöder mycket är det bra att kombinera med ett trosskydd eller binda, då känner man sig extra säker.

Tampongen bör inte sitta inne mer än 8 timmar på grund av risken för att bakterier bildas, men gärna färre timmar.

Tamponger får INTE spolas ner i toaletten!

• Svamptampong är ett alternativ om man vill kunna ha sex under mensen. Ser ut som en liten tvättsvamp som ska tryckas upp längst upp i slidan. En recenssion och beskrivning finns här: http://www.magasinvera.se/tankvart/test-bra-betyg-for-svamptamponger . Jag har själv inte testat men är lite nyfiken.

• Menskopp: Är en liten konformad "kopp", oftast i silikon,  som förs in i slidan och samlar upp mensen. Den kan användas i upp till 8 år, och är därmed väldigt vänlig för både ekonomin och miljön. Kostar ca 200-300 kr i inköp.

Det kan vara knepigt att lära sig sätta in en menskopp rätt, kan ta flera menstruations-perioder innan man har lärt sig. En del inköpsställen på internet erbjuder dock en testa-på-period; om man inte tycker om den kan man få pengarna tillbaka. Under inlärningsperioden är det bäst att samtidigt använda binda.

På instruktionerna står det att den ska sitta långt ner i slidan, men av egen erfarenhet vet jag att det helt beror på hur slidan är byggd. Själv måste jag sätta den ganska högt upp i slidan för att den ska sitta på plats utan att kännas eller läcka.

Jag har sen flera år tillbaka använt menskopp och tycker det är ett suveränt mensskydd. Känns inte, syns inte, läcker sällan, små utgifter för mensskydd, bra för miljön. Jag brukar kombinera med trosskydd de dagar jag blöder som mest. Kan användas upp till 12 timmar i sträck.

Blodet tömmer man ut i toaletten, sen tvättas den innan den förs in igen - med tvål minst en gång per dygn, utöver det funkar det bra med bara vatten. Efter varje mens kokas den i 2 minuter för att ta död på bakterier. Blir den missfärgad kan man med fördel lägga den i ett glas med en corega brustablett. Dessa tabletter är till för rengöring av tandproteser men är perfekta även för menskopp. Finns att köpa på apoteket.

Menskoppen kan ändra färg efter ett tag, vilket beror på att silikonet åldras. Tycker man att den känns ofräsch efter några år kan man ju köpa en ny, då kostnaden ändå blir så låg utslaget på antalet månader.

Även menskopp finns i olika storlekar, modeller och färger, och man får kanske testa sig fram efter en bekväm modell om man inte har turen att hitta rätt från början. På internet kan man googla fram recenssioner över olika märken.

• Softcup är en typ av engångs-menskopp som ska kunna användas när man har sex. Denna får beställas från USA då den inte finns i Sverige vad jag vet. Jag har själv testat den men tycker inte att den sitter kvar (och därmed läcker den), så av mig får den lågt betyg. Men det beror säkert på hur man är byggd. Mer information:
    http://theecofriendlyfamily.com/2012/09/softcup-menstrual-cup-review/

regskylt
0

Man ska byta tampong efter längst 4 timmar, inte 8-10 timmar.

Candela
0

Har skrivit det om tamponger, angående nedspolning Glad

På de allra flesta ställen jag läst står det 8 timmar.

regskylt
0

#2 det står på bruksamvisningen i tampongasken att man ska byta efter 4 timmar pga bakterier och så.

Såg att det stod längre ner, så tog bort det stycket :)

Candela
2

På Libress hemsida står det 8 timmar som max, men att den ofta behöver bytas var 4:e timme pga mensmängden. Samma sak står på OB's hemsida.