Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 11822 ggr
regskylt
6

Oense vid oplanerad graviditet

Då har det hänt sig att jag råkat bli oplanerat gravid med min man som jag varit ihop med i ett och ett halvt år. Jag har en 4,5 åring sedan innan som vi har varannan vecka.

I början var vi hyffsat överens om att vi inte ska ha barn just nu då han precis har börjat plugga och jag har planer på att börja plugga till nästa höst. Ekonomin är tajt och läge för barn just nu är inte så smart om mant änker praktiskt. Vi är i år fyllda 24 och 25 år.

6 dagar efter att jag hade gjort ett positivt test och gått över mensen ca en vecka då fick jag komma till kvinnokliniken för att påbörja medicinsk abort var tanken. Först med undersökning givetvis men då kunde de inte hitta ett konkret foster. De gjorde grav.test via urin och även blodprov för att se om jag verkligen var gravid, vilket båda visade positivt. Blodprovet visade att jag troligtvis är i ett mycket tidigt skede så därför kunde de inte hitta någon klump med tickande hjärta.

Kanske ska lägga till att de hittade något men de kunde även vara en cysta eller något, så därför vill de inte påbörja abort fören de är helt säkra på att jag är gravid.

Hur som hälst så har jag nu vetat om graviditeten i strax över en vecka och då har jag fått mycket tid att tänka på det här. Och jag käner att jag mer vill ha barnet än att jag inte vill ha det.
Min man säger att han inte vill utan att ens ha velat disskutera saken. Han har inte gett det en chans att tänka över.

Vi är ialla fall oense om detta och jag vill inte bara gå över huvudet på honom då det påverkar hans liv precis lika mycket som mitt liv.
Finns det några här som har varit i liknande situation och vill dela med sig av hur ni resunerade och sedan gjorde i frågan?

Jag hoppar gärna över svar som "skit i honom, det är din kropp och ditt val" då jag inte tycker att det skulle vara ett rätt val för mig.

[Devya]
1

Jag skulle vara väldigt försiktig. Jag har nu två vänner som har gjort abort och nu kan de inte längre få barn. Det verkar vara mera riskfullt än vad jag trodde och på basen av det skulle jag personligen aldrig kunna göra abort eftersom det tycks finnas en liten risk för att man inte kan bli gravid igen efteråt.

Det gäller nog att fundera väldigt noga och se det från olika synvinklar. Det går ju förstås inte om din kille totalt vägrar, men han borde ju kunna prata med dig. Jag har aldrig förstått det där då vissa väljer att totalt ignorera något så pass viktigt genom att inte vilja diskutera om saken.

Emelie-E
0

Samma sak hände mig och min man. Jag blev gravid och från hans sida var det blankt nej, han tyckte det räckte med hans dotter. Jag var osäker till en början men kände att abort inte var ett alternativ. Jag valde att behålla och det resulterade i att jag flyttade ifrån min man. Så jag var ensam under graviditeten men två veckor innan bf så tog han kontakt med mig igen och efter det har han funnits hos mig och sonen hela tiden. Han säger att han blev rädd och det var därför allt blev som det blev. Så vi klarade oss igenom det. Idag är vår son 2 år.

regskylt
0

#1 Skulle jag nu ha otur att bli steril så skulle det för min del inte vara hela världen då jag egentligen har tänkt att sterilisera mig så fort jag har råd (kostar över 13.000 i mitt landsting) då jag känner mig nöjd med ett barn och kan tänka mig att vänta tills jag är 30 innan nästa barn, då 10 år mellan barnen känner jag mig inte alls sugen på utan då får det hellre vara bra med bara ett. Men angående att jag är gravid nu gör ju att jag lit evill "passa på" så att säga.

regskylt
3

#2 fint att höra att ni hittade tillbaka. Alternativ för mmig att behålla ett barn när min man verkligen inte vill finns inte på kartan.

[Tilde]
0

Nu är jag inte gravid, men jag och min sambo (21 och 22 år) har pratat om vad vi skulle göra OM jag skulle bli gravid. I början var vi båda eniga om att abort var bästa alternativet, men på senare tid har jag ångrat mig och skulle nog hellre behålla barnet om det var så. Sambon håller absolut inte med och vill inte ha barn på några år! Dels för ekonomin, men också för "ens frihet försvinner".

Jag frågade honom hypotetiskt vad han skulle göra om jag fick en sån där graviditet bakom revbenen då kvinnan inte märker att hon är gravid förrän det är dags att föda… Så svarade han att han skulle slå mig hårt på revbenen = gratis abort. TystObestämd Ja inte direkt ett positivt svar. Jag hade hellre behållit mitt barn och lämnat pojkvännen i värsta fall, hur mycket jag än älskar honom. :/ Du verkar dock inte tänka likadant.

regskylt
5

#5 men shit vilket svar ahn gav dig :/ Skulle det vara för sent för mgi att göra abort så skulle min man ställa in sig på att bli förälder ialla fall, då har man ju inte ett val att göra längre..

Grejen är att jag aldrig skulle kunna tvinga någon att bli förälder mot personens vilja. Förstår att andra inte kan göra abort och gör sådana val men för min del så skulle det inte funka alls utan att barnet ska vara önskat av både mig och den jag blir gravid med.

[Tilde]
0

#6 Han var ju inte helt seriös, men det är ju ändå inte direkt ett svar man vill ha :/ Men jag tycker att man får ta sitt ansvar om det ändå är för sent för abort och det tror jag att han skulle göra trots allt.

Nej det är ju också fel. :( Inge kul för barnet att komma till en familj som är tvungna att ha det, men kanske inte vill. Jag har bara på senare tid känt att jag inte skulle kunna/vilja göra abort. För ett år sedan var jag helt annorlunda. Tungan ute

Tina-A
10

Att bli tvingad att bli förälder mot ens vilja är precis lika illa som att bli tvingad till abort. Ni MÅSTE prata mer om det här, ni måste enas. Kompromissa och diskutera och kom fram till ett gemensamt beslut. Bättre förr än senare! Lycka till!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Anonym
2

Om mannen inte vill ser jag ingen annan utväg än abort. Du känner ju att du inte ens ville ha fler barn och tänkte sterilisera dig, ni sak båda studera och det verkar inte vara rätt.

regskylt
0

#9 Som jag säkert har sagt tidigare så funderar han på hur han vill att vi ska göra. Så han är helt säker på ett "nej" på den fronten.
Studera kan jag ju skjuta på ett år till, inte hela världen där, jag jobbar ju annars så och försörjer familjen så.

#8 Det har du helt rätt i. Jag försökte få honom att prata om det idag men han vill absolut inte disskutera det fören imorgon och jag får respektera det, även fast jag vill veta så fort som möjligt hur vi ska göra och inte dagen innan undersökningen.

Hur som så lutar det väl åt att det inte blir något.

Anonym
1

#10 Förstår inte dessa meningar.

"Som jag säkert har sagt tidigare så funderar han på hur han vill att vi ska göra. Så han är helt säker på ett "nej" på den fronten." Vad menar du? Antingen funderar han väl eller så är han säker på ett nej.

regskylt
0

#11 ja han funderar på det och säger inte att han till 100% anser att vi ska göra abort.

regskylt
1

För de som var nyfikna på hur vi bestämde oss så ville inte min man men på vägen till kliniken så kände jag att jag inte kunde göra abort och tänkte behålla så fick han gå om han ville eller stanna.

Men historien slutar inte där… under undersökningen så kom det fram att fostret inte hade något hjärta men ändå hade växt sedan förra gången så det blir inget barn hur som.

[silkesnosen]
1

Tråkigt att barnet inte mådde bra. Hur son helst så tror jag att det viktigaste var att du fick fatta ett beslut och att ni kommunicerade änså. Inför framtiden, så är det nog bra om ni samtalar med varandra, då saker och ting kan ske. Lycka till!

regskylt
0

#14 vi har alltid kunnat prata och diskuterat viktig saker. Detta var enda gången han backade och inte ville prata om det.

[NinaCrown]
3

Jag förstår din känsla av att inte vilja tvinga din karl till att ha barn. Tycker själv att det är fel att göra så, har sett alldeles för mycket kvinnor/tjejer som tänkt att "Nämen han kommer ändra sig när barnet väl är fött!" och så står de där ensamma sen. Ibland har karln försökt ta på sig papparollen, ibland inte… Och jag har skällt ut en och annan tjej som dels försökt lura sin kille att de går på p-piller eller liknande, och dels de som ska hämnas på sina killar som lämnat dem genom att kräva pengar av dem Obestämd

Minns inte om det var i sommras eller förra sommaren, där det gick runt en bild på facebook med en kille som hade haft sex med någon tjej på någon festival… Hon vart ju självfallet gravid, och ville ha tag i killen (som hon inte viste namnet på ens) för att han "skulle ta sitt ansvar som blivande pappa"! Är jag ensam om att bli ett gigantiskt frågetecken här?! Tänk om han inte ville bli farsa, och så vet ½ Sverige om att han har en unge genom ett engångsligg!

Varför inte bara behandla sin partner som en människa, fråga vad denna tycker och acceptera svaret? Vill de inte, fine! Då får man själv välja om man vill bli ensam förälder och låta karln leva sitt liv, eller göra abort.

regskylt
1

#16 ursäkta men jag tycker inte direkt att ditt svar är relavant i denna tråd? Dina berättelser har absolut ingen koppling till min situation eller min frågeställning, känns snarare som ett påhopp.

Klart så är det fel att ligga med någon för att bli gravid genom en löng och för att "tvinga tillbaka" killen in i en relation eller bara hämnas. Men det har fortfarande ingenting med mig att göra då jag lever i en bra relation och blev gravid från ingentans (använt kondom)

Sen så är det ju alltid ett moment 22 när någon blir gravid och den ena vill behålla och den andra vill göra abort. Man ska ju inte tvinga någon att bli förälder och man ska heller inte tvinga någon till abort.

Sen så om du möjligen inte läste mitt inlägg där jag berättade hur det gick på sjukhuset igår så hade mitt embryo inget hjärta och verkar heller inte ha växt som det skulle men min kropp har inte heller "gjort sig av" med det än, så jag genomgår medicinsk abort just nu.

För övrigt så sa du emot dig själv ganska så mycket i det sista stycket. "acceptera svaret". Då accepterar man ju bara och gör som man själv vill och är en egoist som inte tänker på sin partner. Jag ville diskutera med min man om saken genomgående innan vi skulle göra ett slutgiltigt beslut, inte bara "aaceptera och låta honom leva sitt liv eller göra abort". Det om något är jävligt omoget.

[NinaCrown]
1

#17 Det var inte menat som ett påhopp alls, utan jag ville endast påpeka att jag tycker att det är bra att ni diskutera detta då jag sett allt för många som inte gjort det, med exempel.

Min sista del om att göra sitt egna val handlar om att oavsett vad man gör när partnerna tycker olika, så blir fel. Därför anser jag att den minsta skadan är att kvinnan gör det hon anser passande, och vill inte karln vara med på det så behöver inte han vara med. Vill han inte ha barn, men kvinnan vill och gör abort så blir hon "tvingad till det". Vill mannen inte ha barn, men kvinnan vill och inte gör abort så blir mannen förälder mot sin vilja men det är inte så att han tvingas ta upp rollen som pappa. Om mannen vill, men kvinnan inte vill och hon gör abort har på sätt och vis kvinnan "dödat" hans barn (ja, ytterst dålig fomulering men kommer inte på nå mer passande så ursäkta). Vill mannen men inte kvinnan och hon behåller den, så måste hon genomgå en graviditet och utsättas för en annan typ av påtvingad föräldraroll än vad killar oftast (vad jag sett) dras på.

Detta resulterar i min slutsats om vad jag anser är minst fel.

[silkesnosen]
0

#16 Du skuldbelagde ju onekligen kvinnorna i ditt inlägg. Vad vet du egentligen? Om en kille inte vill ha barn, så använd kondom. Det är inte 100% säkert, men då har iaf han tagit sitt ansvar. Har man sex sida får man faktiskt vara medveten om de psykiska och fysiska konsekvenser det kan föra med sig. Sedan är det ju då att man som kvinna blir påverkad av hormoner…blir så sabla trött på dessa " patetiska" killar. Är man stor nog att ha sex och inte vett att använda dubbel kondom. Ja då för man ta konsekvenserna och växa upp. Inget skydd är hundra…..suck Sedan tycker jag ju att svar var helt utan hänsyn till TS.

[NinaCrown]
5

#19 Det må så vara att det uppfattades negativt till TS men det var inte meningen. Det har jag skrivit i mitt tidigare inlägg.

Anledningen till att jag tog upp att tjejer gjort dessa sakerna, är för att jag än så länge inte träffat någon karl som gjort något liknande. Ja, man får ta sitt ansvar när man har sex men är inte så lätt när någon ljuger för en. Det är så med allt i livet, man gör vad man kan men ljuger någon för en så är det inte så konstigt att saker blir fel.

Och jag kan nog säga att jag vet något, än dock inte allt, då jag själv varit gravid och gjort abort pga dåvarande brist på utbildning, arbete och av att jag var i djup depression samt att jag inte anser mig vara en passande förälder. Den graviditeten var inte heller direkt planerad.

Men åter igen så folk kan se detta:

JAG MENADE INTE ATT VARA OARTIG I INLÄGG #16, OCH BER OM URSÄKT ATT DET SÅG SÅ UT. JAG VILLE BARA POÄNGTERA ATT ALLA INTE ÄR VILLIGA ATT LYSSNA PÅ SIN PARTNER OCH DROG DÄRFÖR UPP URDRAG FRÅN VAD JAG SETT OCH HÖRT TIDIGARE.

[WickedAlly]
4

#19 "inte vett att använda dubbel kondom" huh? Att använda dubbel är lika dumt som att inte använda alls. Hoppas jag missförstod dig.

viktoria91
1

Jag hade gjort abort då jag jobbar och "mannen" pluggar så blir ju inte mkt inkomst direkt. Har dessutom 3 katter och 1 ponny att försörja och det drar en del pengar. Skulle dessutom aldrig lägga ner ridningen så jag hade fortsatt med det 4-5 dagar i veckan så han hade fått ha största ansvaret om ungen, inte så lätt när han pluggar. Vi har pratat om detta och han hade velat behålla.

[silkesnosen]
0

#21 En tjej jag vet, ser alltid till att de hon träffar, som ja är fullkomliga onenightstands" utomlands gör så. Jag menade det mer som att om man nu är så himla rädd för att det bli barn….och tja det är definitivt bättre än att inte använda alls, även om jag anser att en räcker oftast ;)

Tja jag tror kanske att jag inte hade gjort abort och det behöver ju kille som har sex med mig veta, om det skulle råka ske. Tja och jag tycker väl att man måste ta ansvar själv. Jag hör helt enkelt alldeles för många som alltid skyller ifrån sig och då främst män på kvinnor. Samtidigt som de har sex med typ allt som rör sig…sorry bitter dag :..

[WickedAlly]
7

#23 När man använder två gnids kondomerna mot varandra och brister därför mycket enklare = Väldigt dum idé med andra ord.

[Devya]
3

Dubbel kondom? Dummaste jag har hört på länge faktiskt.

Fridaaaa
1

#16 Dock har killen lika stort ansvar att skydda sig! Och just vid engångsligg ska man ha kondom anser jag med tänka på könssjukdomar osv. Så där kan man inte bara beskylla tjejen. Killarna har lika stort ansvar att skudda sig!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NinaCrown]
0

#16 Självfallet, men är man full och glad (som många på festivaler är) så tänker man kanske inte ordentligt. Han kanske inte ens kom ihåg att hande legat med någon.

Men är man i ett förhållande så tycker jag att det inte är killens fel ifall hans tjej säger att hon går på p-piller/har p-stav/what ever när det inte stämmer. Därav att jag skrev som jag gjorde. För att gå mer in på detalj så har jag faktiskt haft en vän som erkännt att hon stack hål på vissa av kondomerna för att de skulle spricka och hon skulle "råka bli gravid". Så där tog killen faktiskt sitt ansvar och hade kondom.

Men ja, karlar kan bete sig dumt med men i den här frågan har jag personligen bara stött på kvinnor som gjort idiotiska saker. Visst har jag läst om killar som tvingat/försökt tvinga sina tjejer till att behålla barnen/tvinga till abort men JAG har inte träffat någon av dessa så då är det inte inom min erfarenhet.