Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: samhälle-och-feminism
Läst 3661 ggr
tvättäkta bybo
5

Kvinnligt vs manligt

Idag hade vi en temadag, som handlade om mobbing, jämlikhet m.m, det fanns olika stationer med olika uppgifter, i en av stationerna delades vår grupp upp i 2 mindre grupper, en med kvinnorna och den andra gruppen blev då männen. sen så skulle vi i grupperna först diskutera 'hur en man skall vara', sen 'hur en kvinna ska vara'. jag förstod inte alls syftet med uppgiften och blev bara förbannad av hela grejjen, och motiverade mig 'jag tycker ingenting, för jag tycker inte att att det är någon skillad' och deltog inte i uppgiften. för mig finns det ingen bestämd syn på hur en man/kvinna skall vara, den frågan existerar inte ens för mig, jag ser en PERSON, en individ och inget annat.

man kan fan inte ställa en fråga 'hur SKA en kvinna/man vara?' vad är det för jävla dumt påhitt!!?? Det finns inget vettigt svar på den frågan!

i grupperna gick snacket 'han ska ha tatueringar, mycket muskler, vara händig och stark, vara rakad, hon ska vara bra i köket, gilla att städa och ha former, lukta gott och vara tuff'

detta ytliga snack gjorde mig bara ÄNNU MER FÖRBANNAD!

detta är vad jag tycker, jag tycker att det var rent idiotiskt att ens ställa frågan, tycker ni annorlunda?

[WickedAlly]
1

Jag hade snarare tolkat det som en fråga där frågeställaren ville ha reda på hur ens färdiga bild av den "perfekta" mannen/kvinnan ser ut. Tror inte att det var meningen att hon eller han ville säga att alla SKA vara så.

Jag antar att svaren om mannen respektive kvinnan skilde sig en hel del dessutom och förväntningar som att kvinnan ska vara bra i köket och mannen ska vara händig och stark gör ju att det blir skillnad mellan könen och inte speciellt jämlikt. Det är ju våra tankegångar som skapar skillnader, många påstår att det är samhället men samhället är ju en produkt skapad av människan.

Genom en sådan diskussion så får man ju något att arbeta med.

[FruStein]
0

Tanken var kanske att ni skulle få diskutera era ideal (om ni har sådana) i klassen? Det har de flesta och det kan vara intressant att upptäcka hur olika man tycker.

Fridaaaa
2

Vi har pratat med om detta med genus. Ganska brett men intressant ämne (läser till förskollärare).

Men jag anser att det inte finns igentligen manligt och kvinnligt, det är vi människor som har fått den bilden/föreställningen att vissa saker är manligt och vissa saker är kvinnligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

Jag tror också att det handlade om ideal. Jag tror att samhället såklart ligger bakom mycket av vad som är "manligt" och "kvinnligt", MEN jag tror att det finns många skillnader naturligt… eller det GÖR det. Män har till exempel mycket testosteron vilket gör dem mer aggressiva och beskyddande, medan kvinnor har mycket östrogen och andra hormon vilket gör att de vill ta hand om andra, osv. Såklart är vi skapade att vara och agera annorlunda, annars skulle det ju bara finnas ett kön. Flört

Däremot att säga att mannen SKA vara muskulös eller kvinnan SKA vara duktig på att laga mat, det är ju bara en personlig önskan och inte något som måste vara så.

Fridaaaa
1

#4 Nja det tycke inte jag stämmer att män skulle vara mer "aggresiva" faktiskt :) Mer beskyddande kanske men inte "aggresiva" :) Men det är hur jag upplever och tycker :)

-------------------------

Skaffar jag barn kommer jag inte ha massa klänningar osv om jag får en dotter, bara för att det är en flicka. Jag kommer att ha det JAG tycker är fint. Likadant med rummet. Kommer inte ha massa rosa & lila bara för att samhället tycker att det är mer flickigt :)
När barnet blir äldre och kan bestämma själv, ja då får h*n såklart bestämma vad den vill ha på rummet.

[Tilde]
0

#5 Det är vetenskapligt bevisat dock. Tungan ute Men alla män har ju olika hög halt testosteron och därför är vissa väldigt lugna och gulliga ändå hela tiden. Männens testosteronhalt sjunker också när han får barn/har en bebis i närheten och när han blir gammal gubbe.

Om vi tänker såhär då… Tjurhajar är de mest aggressiva av alla hajar och även det djur i världen som har högst halt testosteron.

Fridaaaa
0

#6 All vetenskap stämmer inte, det har kommit mycket vetenskapligt som sedan inte stämt ändå, hänt flera gånger att de ändrat sig ;)
Jag har inte märkt att de är mer aggresiva i alla fall. Aggresivitet är ett start ord med :)

[Tilde]
2

#7 Alltså Frida… Alla vet att testosteron är det manliga hormonet och att östrogen är det kvinnliga. Jag sa ju precis att alla män inte är aggressiva då man har olika hög testosteronhalt (väldigt individuellt). De som är mer "macho", blir arga lätt och har högre sexlust har mer testosteron än de som är motsatsen. :)

[Tilde]
0

Och nu säger jag inte att de slår sönder väggar och hotar folk hela tiden. Tungan ute

Fridaaaa
3

#8 Ja det har jag inte sagt att de inte har? Har inte ens nämnt något om det? Jag talade om AGGRESIVITET :)
Jag har inte upplevt det så, tjejer är också kaxiga (macho är kaxig för mig), "våldsamma" osv, lika mycket som männen är :)
Det är individuellt hur lätt man blir arg osv, har itne med kön och östrogen och testosterinhalterna att göra. de gör om man är kvinna eller man huvudsakligen. Aggresivitet, temperament osv har med personligheten att göra :)
Det finns det med forsning på ;)

[Tilde]
0

#10 Jo, men å andra sidan påverkas hurmör av hormoner. Såg en väldgt intressant dokumentär om just det där med män och testosteronhalt under livets gång. Väldigt intressant det där med att hormonnivån sjunker när det är en bebis i närheten. :) Men självklart är inte alla män aggressiva och alla kvinnor lugna och snälla… Finns ju raka motsatser också xD

Fridaaaa
0

#11 Ja jag tycker det är väldigt blandat och individuellt ^^, Sedan beror det på vem som gjort forskningen med, för samma slags forskning kan visa olika, beroende på vem som gjort det, hur de har gått till väga osv^^,

[Tilde]
0

#12 Ja det stämmer. Jag tror att hjärnan är väldigt olika hos män och kvinnor dock, men såklart också individuellt. Jag tror på kvinnligt och manligt, men jag tror också att samhället skapar egna normer om vad som faktiskt räknas som det.

Fridaaaa
0

#13 Ja samhället skapar alldeles för myket manligt vs kvinnligt.
Som det här med att rosa & lila = tjej och blått = kille t.ex. Det är ju fel t.ex :( Eller att tjejer ska leka med dockor och killar med bilar. Att kvinnor ska vara mer lugna och skötsamma än vad killar är. Tyvärr finns det mycket såna fördomar :/

[Tilde]
0

#14 Ja färgerna är ju jättekonstigt egentligen. Vem bestämde att blå är en killfärg och rosa en tjejfärg? Superskumt! :S Och det du nämnde att flickor ska vara skötsamma och tysta medan småpojkarna får springa runt och leka krig… Nej en sån mamma ska jag inte bli!

Fridaaaa
0

#15 Ja det är något samhället fått för sig :/
Nej sådan mamma kommer jag inte heller vara ^^,

Afturelding
3

#15 Jag har faktiskt ett svar på den frågan! Man har väldigt, väldigt länge haft könsbestämda färger. Sen mitten på 1600-talet ungefär. Då hade man fortfarande lite av medeltidens regler om kläder. Kvinnor fick inte under några omständigheter klä sig i manskläder, och när pojkar på 1600-talet började få riktiga klänningar så var man liksom tvungen att bestämma färger istället. Dock var pojkarnas färg rosa då. Man kan se på väldigt många porträtt från 1700-talet att kvinnor och flickor bär blått, och pojkar rosa och män rött. Sen dess har färgerna följt könen, istället för modet. På 1920-talet kastade man om detta, jag kan tyvär inte komma på varför, men man gjorde det i alla fall.

Och det är klart att vi är olika, män och kvinnor. Annars skulle ju inte i princip alla samhällen genom historien ha samma upplägg, där det är män som jagar och kvinnor som tar hand om barn. Det är dock inte en ursäkt för att automatisk placera folk i fack i vår moderna nutid :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
0

#17 Intressant! Konstigt att man bytte färger då. Förvånad

Och det håller jag helt med om! Vi borde vara förbi mycket av det.

bellabu
0

*15  blev lite full i skratt då du skrev PRECIS så min syster sa innan hon fick barn. hon började med att ha allt neutralt och ingen som var "killigt" till sin son men när han blr lite äldre så började han brumma med saker som om att det vore bilar och sånt.utan att hon överhuvudtaget formade honom så var han en kille (så som man tänker en kille) sen så fick hon en dotter och försökte samma där, och jag kan säga hennes dotter är sååååååååå tjejig med glitter i rosa och lila och klänningar.

jag tror efter att sett hur min syster inte lyckades hålla borta dom typiska killsakerna och tjejsakerna att det sitter i ens natur och gener.

Fridaaaa
1

#19 jag tror inte att det gör det. Reklam, andra barn och även förskola formar barnen :)

[Tilde]
0

#19 Haha ojdå Tungan ute

#20 Fast på dagis leker ju pojkar med dockor och flickor med bilar också.

[Devya]
0

#19 Det är knappast "naturen eller gener" som formade dem på det sättet. Det finns ju många andra saker i ens omgivning som formar en. Brukade de se på tv? Gick de på dagis? Umgicks de med andra barn? osv. Det är ju sådant där en person inte kan "skydda" dem från. Därför blir det i princip omöjligt att se till så att de inte påverkas av median och andra människors uppfattningar om hur saker och ting ska vara.

Om de skulle flyttat ut till urskogen där det inte finns någon kontakt med andra människor eller tv, internet osv, så kanske det skulle sett annorlunda ut.:)

Så att säga att det är pga gener känns väldigt fel.

Själv drogs jag till att leka med lego och bilar i en tidig ålder. Speciellt roligt var det att leka polis och tjuv med min bästa killkompis.  Jag ägde inte en enda barbiedocka och min favoritfärg var blå från tidig ålder. Men inte anser jag att jag var pojkig bara för det…

Fridaaaa
0

#21 Dock inte lika vanligt, jag själv har jobbat som vikarie på förskolor och har märkt det att många föräldrar styr tyvärr barnen att de ska ha just vissa leksaker hemma och då leker barnen oftast med det på förskolan med :(

oh-la
1

testosteron har vissa effekter på oss, liksom östrogen. det är inget konstigt med det. ochbåde män och kvinnor producerar båda typerna av hormoner, så även kvinnor har en testoseronproduktion, liksom män har en östrogenproduktion. hormonnivåerna växlar genom livet. när en kvinna går in i klimakteriet minskat produktionen av östrogen till fördel för testosteron som produceras på andra ställen i kroppen. män går också igenom ett klimakterium, när testoseronhalten går ner, och östrogenhalten ökar. båda hormonerna spelar en viktig roll för båda könen. halten östrogen är dock självklart högre hos kvinnor, liksom testosteronhalten är högre hos män. kvinnor med hög testosteronhalt kan exempelvis uppvisa ökad sexlust och en hel del annat.

själv är jag uppvuxen innan hela den här extrema genussynen kom. när en han var e nhan och en hon en hon, och hen fanns det inte ens en tanke på. jag har växt upp med dockor och rosa klänningar. jag har en bror, så jag har självklart också vuxit upp med lego, bilar och annat "grabbigt". det blev inget större fel på mig ändå. jag tjänar bättre än mina manliga kollegor, står upp för mig själv och kan föra min talan, trivs bra med mitt liv och mig själv. mina föräldrar kanske inte hade något fokus på genus i bemärkelsen att jag skulle leka med bilar, och min bror med dockor. dom la mer fokus på att vi skulle bli självtänkande, individer  med eget huvud, integritet och tro på att vi klarar oss själva. och det sitter ju inte i vilka kläder vi har på oss, eller vilka leksaker vi leker med…

Cochon
1

Håller med dig, frågan är idiotisk. Speciellt hur man ställer den, vi är alla människor punkt slut. Gilalr inte när man ska göra en stor skillnad mellan könen, kön är skit samma, kön är bara en norm.

Dock har jag fått frågan engång ställd som så här "Vad är manligt respktive kvinnligt för dig?" Då gav jag frågan en chans, och det enda jag kunde komma fram till var: Kvinnlighet för mig är självsäkerhet, manlighet för mig är självsäkerhet.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tvättäkta bybo
0

ideal eller "den perfekta mannen/kvinnan", jag har alltså absolut ingen klar bild av hur den "perfekta/idealiska" skall vara/se ut, antingen gillar jag människan eller så gör jag det inte.

#25 ställer man frågan på det sättet "vad är för dig.." så är det ju en helt annan sak! :)

JossanH
1

Nog är vi olika, män och kvinnor. Min sambo tex växte upp på landet, gick inte på dagis, kollade inte mycket på tv och hade lite hippieföräldrar. Han var totalt galen i bilar! Målade baklysen på sin häst med hjul som han hade ;) Jag har vuxit upp i ett ganska klassiskt hem och visst lekte jag lite med dockor och Barbie men min passion var djur. Så när andra körde sina dockor i vagn körde jag gosdjur i vagnen. Ibland känns det som att folk så gärna vill att sina barn inte ska hamna i några klassiska könsroller att det går till överdrift, och sedan vill dottern ha rosa prinsessklänning på sig hela tiden ;) Vår dotter på 4 mån har misstagits för pojke ett par ggr för att vi använder så mycket "pojkiga" kläder… Vi gillar inte rosa gulligull, men vill hon ha det sedan ska hon självklart få ha det!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fridaaaa
0

#27 Sån är jag med ang "gulligullkläder" till flickor bara för att dem är flickor. Resonerar som du, att barnet får välja själv den dagen den vill och kan det :)

TheGeneralIdea
0

#17 Likt skönhelsideal tror jag att det kan ha kastats om för att kvinnor genomgick en uppbrytelseperiod från normerna och ville vara självständiga. Kvinnoidealet blev mer manligt och då kanske kvinnor började göra revolt genom att bära mansfärger också. Jag kan förstå att män bar rött och kvinnor blått då rött är en passionerad färg som även kan associeras till jakt. Blått är lugnt och associeras till natur och vatten, vilket såklart bygger på ideal.

Jag håller med om att män och kvinnor är olika på sina sätt men som du säger bör vi ses som individer och slippa placeras i fack. '

Väldigt dåligt formulerad fråga av lärarna måste jag säga, även om tanken nog var god.

Afturelding
1

#29 Det kan absolut vara så! Dock är jag inte säker, och låter det stå öppet tills jag hittar källa :) Det dröjer nog inte så länge och jag lovar att uppdatera när jag hittar. Dräkthistoria är bland det roligaste jag vet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se