Prevenitivmedel
Hej, jag ska till ungdomsmottagningen nästa vecka för första gången. Är inte jätte förtjust i det men men… :D ska fixa nåt preventivmedel men gillar inte när jag läser alla biverkningar. Hur stor risk är det med alla dom? Fattar att det är från person till person o beroende på vilken sort man tar. Funderat på p ring pga jämnare o lägre dos hormon, men även östrogenfritt p piller. Kan man välja eller får man bara ta det som dom ger en? Förlåt om jag är kronglig men är jätte nervös för detta :D
Mitt bästa råd är att vara frågvis och inte bara svälja det de säger!
Jag fick välja vad jag ville ha, eftersom att vi inte har några kända sjukdomar i släkten. Jag har dock migrän ibland, och ville inte i första hand chansa på att östrogen skulle fungera för mig. Nu har jag ätit Cerazette i ett år ungefär, funkar jättebra för mig. Inga biverkningar alls faktiskt. Jag brukar dock ha tur med mediciner.
Fråga mycket, och läs gärna på via t.ex internet innan du går dit (det antar jag att du redan gjort, men man kan aldrig veta för mycket).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag har läst rättså mkt. Mest rädd är jag för det med blodproppar. Har även tänkt på minipiller men det är så liten glömselmarginal så jag är rädd för det. Försökte prata med mamma innan om det men hon tyckte inte jag skulle ha p piller pga att det var så mkt problem enligt henne :/ Vet ni något som är minst biverkningar på oftast?
Tja om du inte är i ett förhållande så är ju egentligen kondo enda alternativet, men är du i ett förhållande och du vet att killen är frisk och du med, så kan du ju alltid prova ringen.
Är i ett förhållande sedan i somras o jag har inte varit med nån annan än honom o han har inget. Är det mindre risk för blodproppar med ring än ppiller? Är helt nojig med biverkningar…
och jag fick massor av biverkningar av östrogenfria p-piller som cerazette = konstanta blödningar, torra slemhinnor, konstanta svampinfektioner + nedstämdhet. Depressioner är ju en vanlig biverkning av gulkroppshormoner som ju östrogenfria p-piller brukar innehålla. Olika människor reagerar olika på pillrena.
Finns ju även sånt som moderna cervixpessar som man kan ha inne i 48tim i sträck som inte känns ex femcap men de brukar sällan informera om sånt när de ger preventivmedelsinformation.
Vill inte ha pessar eller nåt sånt. Har rättså ont vid mens o rättså mkt så det är oxå en anledning till varför jag vill ha nåt. Hur länge måste man ta en sort innan man vet om det går över?
De brukar vilja man står ut i 6-12mån ifall man frågar barnmorskorna, många säger det brukar lugna ner sig efter något år. Klarade bara ett halvår jag är rätt lång tid när man mår dåligt och de 3 första månaderna hade jag ju mens hela tiden och det var normalt enligt barnmorskorna. Kändes väldigt ofräsht ha mens hela tiden och är ju inte alla killar som vågar ha sex med en tjej som blöder.
Ok, får se vad hon säjer på måndag. Jag är lite feg för o prata med folk ansikte mot ansikte om sånt här så får se hur det går :D
När jag provade Cerazette hade jag mens i 6 månader, men sen lugnade det ner sig och funkade jättebra efter det. Men de där 6 månaderna var INTE roliga!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ok, hur mkt blödde du då? Är det liksom bara lite eller är det som en vanlig mens?
Fick cerazette utskrivet. Hon sa till mej att jag skulle ta den första när mensen började. Men kan man ta första nu eller ska man vänta?
Jag har provat mig runt ganska mycket då jag är så otroligt hormonkänslig och den jag fått minst biverkningar av är Nuvaring (p-ring), dock fick jag efter nästan 2 år problem med att de skavde så har slutat med den och försökt mig på p-piller igen :/
Men jag skulle rekomendera att du provar p-ring om din barnmorska tror att det kan vara en bra idé :)
Hon pratade bara om ppiller i första hand. O så sa jag att jag inte gillar hormoner. Så skrev hon ut cerazette.
Mest östrogenet jag inte gillar. Men ska prova dessa. Hon sa att om det var något tills nästa gång jag ska dit så fick jag byta.
#11: Det var lite men hela tiden så behövde använda mensskydd varje dag.
Någon som kan svara på om jag måste ta första tabletten första mensdagen eller kan jag börja med dom nu?
Du ska börja på första mensdagen, inte nu!
Ok, bara undrade. Men vad händer om man börjar med dom en annan tid?
#20 De kommer inte ge fullt skydd från första dagen och det kan rubba menblödningarna underligt. Har även hört att det kan vara mer påfrestande för kroppen men har inga käller på just det.
Man kan börja med Cerazette närsomhelst sa min läkare tar 7 dagar sedan är man skyddad, när man äter Cerazette äter man ju samma dos hela tiden och det gör inte så stor skillnad när man börjar.
Och med Cerazette är det viktigt man tar tabletterna exakt samma tid varje dag får man biverkningar brukar de bli värre ifall man tar tabletterna vid olika tid, jag hade larm på min mobil. (+min läkare sa att den där säkerhetstiden som stod i instruktionerna var för generöst tilltagen så låt det inte gå speciellt många timmar ifall du missat ta tabletten för det är inte säkert skyddet är så bra då)
Ok, så man skulle kunna börja nu då? O hon på ungdomsmottagningen sa att glömseltiden var 12 timmar som på vanliga ppiller. Känner mej förvirrad :D
Min läkare sa att de var för optimistiska i den där tiden på 12tim som det skriver i instruktionerna han sa till mig att hade det gått mer än 4tim var det säkrast använda kondom ett tag framöver ifall man inte ville bli gravid Cerazette är ju inte 100% effektivt och att låta det gå flera timmar efter ett missat piller utmanar ju ödet ytterligare.
Och håll tummarna du fortsätter ha mens, finns ju många som prisar cerazette pga att en av biverkningarna är utebliven mens men cerazette är bara 98% säkert och har man ingen mens så har det ju funnits åtminstone några få kvinnor som inte förstått de varit gravida förren det varit för sent att göra abort.
Så vanligt ppiller är säkrare än detta? O jag o killen bor på olika håll med väldigt många mil emellan så vi träffas inte förrens i nyår nästa gång :(
jag är rätt känslig för hormoner och preventivmedel så jag fick p-ring, det enda jag kännt av dem är första insättningdagen, då kan jag vara lite mer känslig eller grinig.. och då menar jag LITE! knappt märkbart om du inte som jag känner din kropp väldigt väl. alltså några timmar på en månad.. har använt p-ring i snart 6 år och är super nöjd, det är enkelt och smidigt och absolut värt det.. 
Jag har ätit Cerazette i snart två år och älskr det! Förstår inte hur jag kunde leva utan det så länge! Jag gick till UM för att få piller för jag hade problem med mensvärk och min syster hade testat Cerazette, vilket resulterade i att hon slapp mens helt! Självklart hoppades jag på samma resultat. :)
Jag fick jättejobbig mens med värk och hela köret i två månader ungefär. Mådde dåligt och trodde inte alls att pillerna fungerade på mig… men sen, helt plötsligt upphörde mensen och har inte kommit tillbaka sedan dess!
Slipper nu slösa massa pengar på bindor och värktabletter! Woohooo!
Jag och sambon använder inte kondom heller och jag har inte blivit gravid än så länge. 
Tycker det är dåligt att folk skriver så många skräckberättelser om Cerazette och utelämnar helt alla människor som älskar dessa piller! Skulle aldrig klara mig en dag utan dem nu när jag är van att inte ha mens! :D
Vill inte vara den som är den, men cerazette har jag aldrig hört bånting bra om heller…de är nog ytterst få det funkar på…
#28 Det tror jag inte. Vet många tjejer som käkar Cerazette utan några som helst problem :) Det är väl bara det att man oftare hör om negativa upplevelser än om de positiva.
Fick väldigt mycket biverkningar av cerazette! Blödningarna tog alldrig slut, ingen sexlust, nerstämd, cloasma (pigmentförändringar så hela jag blev fläckig som en padda. Har blekts så det inte syns så mycket längre, men under 2-3 år såg jag hemsk ut). Skulle alldrig föreslå någon att stoppa i sig skiten!
#30 Tråkigt :/ Jag älskar Cerazette jag <3
Jag älskar också cerazette. Inga blödningar på ett år, inga biverkningar eller någonting :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Ångrar väldigt jag började äta Cerazette har ju fått problem även efteråt (inte bara när jag åt dem) har jag förstått nu, enligt info jag hittat så misstänks de "hormonfria" p-pillrena typ Cerazette kunna orsaka follikelcystor när man slutar med tabletterna och det var ju det jag fick när jag slutade, de flesta märker ju aldrig cystorna förren de spricker eller ifall de börjar trycka på något organ (för mig tryckte den på urinblåsan).
#33 Jag läste att cystorna man kan få när man slutar med piller brukar försvinna av sig självt.. :O
Jovisst i många fall försvinner de efter flera månader av sig självt men händer även rätt ofta de spricker och av vad jag läst av kvinnor som beskrivit smärtan är den värre än att föda barn + som sagt de kan trycka på andra organ när de blir en 7-10cm stora + det kan vara svårt ha sex när man har cystor för det gör ont när nån stöter till dem.
#35 Men det står inte med som en biverkning (ens ovanlig?) på sedeln man får med och ingen barnmorska har sagt något om det till mig, så det kan inte vara så vanligt, väl?
Nä biverkningarna som beskrivs är ju de som sker medans man äter pillrena de brukar aldrig beskriva vad som ev. kan hända när man slutar med dem det brukar ju inte heller stå att man kan få mycket smärtsamma menstruationer i början då man slutar med cerazette ifall man ätit dem länge och inte haft mens under den tiden, de skriver inte heller att det tar rätt många månader innan man får en regelbunden mensrytm efter man slutat med dem.