Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 2746 ggr
Blanksteg
0

ÄL och oregelbunden mens

Hej!

Jag undrar lite kring ägglossning när man har oregelbunden mens. Jag brukar ha en cykel på 31-36 dagar, ibland längre än 36. Men aldrig kortare än 28.

Jag har läst att ägglossning sker 12-16 dagar innan mensen, och att spermier kan överleva ett par dagar.

Jag hade min sista mensdag igår, och var intim idag (inte samlag), och det finns en risk att spermier kommit in.

Jag är ganska naiv/nojig kring sådana här saker, och kan inte sluta oroa mig tills mensen kommer.

Det är väl knappast troligt att jag skulle kunna bli gravid, med tanke på att min menscykel är ganska lång och att ägglossningen inte kommer ske förrän om två veckor? Eller är det möjligt att ägglossningen sker tidigare, även om menscykeln är ganska lång?

Ber om ursäkt om frågan är lite onödig, men jag är verkligen nojig :P :/ (vet nog själv svaret, men behöver bara höra det av andra…). Köpte ett dagen efter-piller nyss, men vill inte ta det i onödan.

Fridborg
0

Hum, kan inte svära, men är det inte så att spermier inte överlever länge om de kommer i kontakt med luft? Alltså att det måste vara ett fullbordad samlag för att det ska kunna ske en befruktning, eller är det en myt som jag fått höra?

ChristineL
0

Såhär är är det, det finns inga garantier för nånting, men risken för graviditet i det här fallet är minsta möjliga. Din äl sker två veckor FÖRE mens, har du lång cykel är det ju mer än två veckor efter. För att slippa sånna här nojor så finns det ju p-medel av alla möjliga slag ;)

Blanksteg
0

#1. Just det, ja! Så var det ju. Spermier kan dock hitta in och befrukta ett ägg även om man inte har haft fullbordat samlag (har jag läst någonstans), men det är väl lite komplicerat att bli gravid på det sättet.

#2. Ja, det är det jag har kommit fram till, men min nojiga hjärna nöjer sig inte förrän den får höra att det är 100% säkert att jag inte blir gravid :P

Men skall sluta oroa mig nu. Får inte låta min noja ta över mig helt. :) Mitt nyårslöfte i år får bli att bekämpa den.