Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 11705 ggr
[Tilde]
0

Gravid trots piller?

Jag har en fundering om minipiller… Jag äter Cerazette, men har läst om folk som har blivit gravida trots att de äter dessa piller. Jag får ingen mens nu när jag tar Cerazette, så tänk om man blir gravid men inte märker något förrän sent in i graviditeten? Såklart har man andra symptom än utebliven mens, men sånt kan ju i så fall misstas för något annat - i alla fall tills magen kommer. Eller? Tungan ute

Nu säger jag inte att jag tror att jag är gravid, men jag har drömt att jag är det, eller att jag har haft barn, i ca en vecka nu. haha

bellabu
0

Ja du det är inte lätt att veta! Men man får hoppas på att dom hjälper såklart!

Jag åt Neovletta sedan 5 år tillbaks och blev gravid. så helt säkert är inte p-piller ändå verkade det som. (gjorde abort)

[Tilde]
0

#1 Oj Förvånad Nej det är väl ca 99% säkert, så det finns ju alltid en risk.

Vilka symptom fick du?

PogoPedagog
0

Kanske borde man ta ett test varannan månad för säkerhets skull? Det blior ju inte farligt dyrt och kan vara värt att slippa oroa sig.

[Tilde]
0

#3 Dyrt för mig :/ Men om man nu skulle bli gravid medan man käkar piller, kan fostret klara sig även om man fortsätter med piller eller dör det? Hur går det till? Foten i munnen

Fridaaaa
0

#1 Jag åt neovletta 28 i nästan 5 år men blev inte gravid, har nu Jaz :P
Missade du piller eller så? :)

#4 Dem brukar klara sig men kan få skador om det går för lång tid om man har otur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#5 Läskigt! :O Vad för skador? Jag tycker egentligen inte att barnet borde påverkas då mina piller endast gör sekretet tjockare så spermierna inte ska kunna tränga igenom… ><

Fridaaaa
0

#6 det är enbart vad jag har hört, vet inte om det stämmer :)

Åsa S
0

Äter en annan slags gulkroppshormoner mot en cysta och i bruksanvisningen står det att kvinnliga foster har visat maskulinisering när mamman ätit gulkroppshormoner under graviditeten och att man inte ska äta gulkroppshormoner när man är gravid. Kan ju vara samma sak med Cerazette som ju faktiskt är något mindre säker än andra p-piller tror man säger 98% säkert. Min gynläkare sa även när jag åt dem att de där 12timmarnas säkerhetsmarginal som många säger om Cerazette är för generöst tilltaget han sa att hade man missat med mer än 4tim att ta sin tablett rekommenderade han kondom i 1v för säkerhets skull ifall man inte ville bli gravid.

[Tilde]
0

#8 Det är inte mindre säkert? Det är precis lika säkert som p-piller har jag både läst och hört från min barnmorska :) http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971212000066 I vissa länder kallas Cerazette för p-piller eftersom det är lika skyddande som p-piller och man behöver inte ta dem exakt samma tid varje dag. Det har alltså bättre skydd än de flesta minipiller.

Jag äter mina piller när jag vaknar, vilket blir lite olika tid varje dag. Har ätit dem i snart 2 år. :)

Men nu vill jag veta… OM jag skulle bli gravid en dag och inte märker något, hur kan det påverka fostret om jag fortsätter med pillerna?

Åsa S
0

Var ju det jag skrev maskulinisering av kvinligafoster är det man verkar veta kan hända ifall man äter gulkroppshormoner vid graviditet. =flickfoster bli lite mer som en pojke

[Tilde]
0

#10 Oj sorry, missade det när jag skulle svara. Tungan ute Men betyder det att hon bara ser lite pojkigare ut, eller finns det en risk för en hermafrodit eller transsexuell, etc.? Och om fostret blir en pojke, påverkas han inte alls då?

PogoPedagog
0

#4 Det finns billiga test. Två för ca 115 på apoteket eller köp billiga på tradera. Finns så billiga som 10 st för 35 kr har jag hört.

[Tilde]
0

#12 Bor i Danmark dock och här är allt (utom alkohol) dyrare. :/

Finns det någon bra internetsida där man kan köpa, tror ni? Brukar vara billigare att köpa saker online,

PogoPedagog
0

Tradera som jag sa. Där ska det enligt vad andra säger ofta finnas tester. Apotekets går oxå att köpa via nätet.

Här är en tjej som finns på iFokus som säljer billiga:

http://www.ioma.se/?p=1816

Fridaaaa
0

#11 Nej transexualitet osv tror jag inte har med det att göra :)

#13 Kostar väl inte mycket att skicka från Sverige till Danmark? :)

[Tilde]
0

#15 Tänkte att transexuella tjejer har ju exempelvis en manlig hjärna, enligt forskning. Så om det påverkades så eller bara på utsidan, det undrar jag.

Lite olika hur mycket det kostar. Vissa företag tar 39 kr i frakt medan andra tar 100 kr eller liknande. Får kolla runt lite :)

Fridaaaa
0

#16 Jag tror att det har med genitik osv att göra :)
Okej ja kan du ju göra :)

Tina-A
0

Det verkar vara väldigt lite forskning på det, men så fort man misstänker graviditet råds man i alla fall att direkt sluta ta sina piller för säkerhetsskull! Därefter testa så snart som möjligt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

bellabu
0

*5 Nej hade inte missat en ända och tagit dom ungefär samma tid varje dag.

Dom trodde jag hade en hormon rubbning då jag under en period innan hade MYCKET problem med bla Svamp i underlivet och så. fick äta tabletter för det och olika krämer att använda( har nu blivit kronisk Svamp så varje gång jag mår dåligt över något eller är tex stressad, sjuk så blossar det upp) så dom tror att p-pillerna kanske inte kan ha hjälpt för det. tyvärr…..

bellabu
0

Jag upptäckte det föresten i vecka 8 då jag även sköt upp mensen (som jag trodde) i en månad och när jag sen valde att jag skulle få mensen andra månaden kom den aldrig. hade känt mig tröttare, lite yr och ingen aptit men trodde det berodde på den sk hormonella rubbningen. men valde ändå att köpa testet när inte mensen kom, var gravid. och när jag då tänkte efter varför jag inte märkt något så kom jag ju på dom "symptomen", som jag inte kopplade till graviditet innan. bokade tid för abort och på undersökningen fick jag då reda på vilken vecka jag var i.

[Forest]
0

Det är inte ovanligt att mensen uteblir när man tar dessa p-piller. Men om man nu tror att man är gravid så är det ju lätt att kolla upp detta vill man itne slänga sig med benen upp så kan man iaf köpa gravtest själv. Själv vart jag med barn när jag hade hormonspiralen, den satt inte helt rätt därmed vart jag gravid men dottern var så varmt välkommen iaf :)

[Qimsid]
0

Äter också cerazette och har ingen mens. Va lite oroligt i början, nojade över graviditet och att mensen inte kom tillbaka när jag slutade med pillrena, men det va visst helt naturligt! Hade mejlat en barnmorska som skrev "du kan vara gravid, boka tid så kan vi ta ett prov", så jag gick till barnmorskan och tog ett prov gratis.. vet inte om man kan göra det efter en viss ålder? Var iallafall inte gravid… skönt o veta att pillrena funkar.

Fridaaaa
0

#22 Jag gjorde test på UM nu samma år som jag skulle fylla 22, så när jag var 21 :)

[Tilde]
0

#23 I Västerås där jag kommer ifrån är det bara upp till 20 år som tjejer får gå till UM :/ Killar däremot får gå tills de är 25 - så orättvist!!!

Fridaaaa
0

#24 Kasst. Sölvesborg, där jag gick innan har upp till 26 år :) Även Ronneby där jag ska börja gå nu :D

[Tilde]
0

#25 Ja så borde det ju vara överallt! Man är ju ändå "ungdom" som 20-åring tycker jag. Lite jobbigare att behöva gå till en vårdcentral och betala. :/ Fast nu bor jag ju i Danmark där det är gratis läkarvård, så… ja. Cool

Fridaaaa
0

#26 Ja tycker jag med. Från det man är 25 eller 26 får man kallelse för att kolla livmoder osv, tror det är var 3e år eller något sånt :)

Ja precis, dåligt.
Fusk ;) Dock är det bra i Sverige att man får frikort om man kommer upp i 1200 kr inom 1 år :) då gäller det högst 1 år sedan får man börja om från början