Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 12398 ggr
[Golgadoth]
1

Våldtagen

Jag läste om en undersökning som gjordes av kvinnor, att ungefär 40% av antingen jordens eller sveriges befolkning, blivit våldtagna eller varit med om sexuella övergrepp.
Och mindre än 10% har anmält händelsen.

Så min fråga till er, om ni har blivit våldtagen eller varit med om sexuella övergrepp, anmälde ni det då? vad hände senare med "gärningsmannen"?

Alex
2

Det lät som väldigt extrema siffror tycker jag. 40% av befolkningen är väldigt mycket, och det är väl betydligt fler kvinnor än män som blir våldtagna, så då skulle det betyda över hälften av alla kvinnor…? Nja, det tror jag inte på. Skulle nog tycka att 40% av alla kvinnor vore lite överdrivet också, åtminstone om det är Sverige. Jag känner folk som blivit våldtagna, men det är då långt ifrån hälften av alla jag känner.

Tyvärr så tror jag att "många" kan se det som våldtäkt när de haft sex med någon som de ångrar i efterhand, på fyllan t.ex, eller inte ville vid händelsen men varken sa något eller gjorde motstånd.

Att det är mindre än 10% som anmäler däremot, det köper jag! För många av fallen leder ingen vart då det inte finns tillräckligt med bevis (ofta vill de väl ha ett ögonvittne, utöver de två inblandade)…

Missförstå mig inte nu, jag vet att det förekommer på tok för mycket Våldtäkter, och det är riktigt hemska handlingar, lider verkligen med de som utsatts. Det var just bara de 40% jag tyckte lät lite väl mycket…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Golgadoth]
0

det kanske var 40% av befolkningen på jorden, jag kommer bara inte ihåg^^ :/

Alex
0

Nä, det är ju inte ditt fel heller, var ju själva undersökningen jag funderade över. Glad Men det spelar ju ingen roll egentligen, då det inte är det tråden handlar om, så jag ska vara tyst. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Destany
0

jag har blivit utsatt för övergrepp (inte våldtäkt) o jag anmälde inte..

[Ai-chan]
0

anmälde inte

Bergspuman
0

Övergrepp som liten, anmälde inte, var för liten. Men har funderat på att leta upp honom o ställa honom till svars.

Är också arg på min mamma som släppte in honom i familjen utan att kolla vad han suttit i fängelse tidigare för. Arg för att hon inte låste dörren till lägenheten den dagen hon gick hemifrån för att handla, och lämnade mig ensam så att han bara kunde gå rakt in.

Om han lever idag. Han kan ha supit ihjäl sig eller dött av annan anledning.

LinnB
0

Anmälde. Det lades ner.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[Tassy]
0

Anmälde inte

Bunn
0

Funderar hur man kan veta att det rör sig om 40 % då det bara är 10 % anmäler?!

Alex
0

#9 Undersökningar, som här i tråden t.ex, ser du ju hur många som inte anmält. Om man får fråga, ni som inte anmälde (och inte skrivit varför), varför valde ni att inte anmäla?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hausswolff
0

Om man tittar på andra länder, som t.ex. Kongo Kinshasa så har nästan alla kvinnor (över 15 år) utsatts för övergrepp/våldtäkter. Inte sällan flera gånger…

Det påverkar ju statistiken lite…

[Golgadoth]
0

#4, #5 #8 varför inte?

#6 låter inte kul, var det din mammas kille eller någon vän? :/ om han har utsatt andra för samma sak så lär han ju ha fått sitt straff nu.

#7 varför lades det ner? :O

#9 jadu, jag har ingen aning.. det var det de stod där jag läste det^^ och precis som #10 skriver, de som gjorde undersökningen kanske gjorde samma sak som jag gör nu, och frågar folk^^

#11 ja, så då kanske det är räknat av hela jordens befolkning, med 40%

Bunn
0

#10 Förstår att man, via undersökningar och statistik, kan få fram hur många som inte har anmält, men hur många som blivit utsatta…
Eftersom så otroligt många skäms/mår dåligt/känner skuld över det som hänt, vågar de flesta inte berätta.

Alex
0

#13 Statistiker brukar kunna räkna ut på ett ungefär ändå, trots mörkertal och allt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Ai-chan]
0

Då det var så mkt annat då med runt om så jag mådde inte bra. och orkade inte.

ingen mening heller för i den hära stan tar inte allvar på något o gör inget ^^

Så sak samma. Det var så många år sen så…

LinnB
0

#12 "Ord mot ord", stod det i papperna. Det var min expojkvän.

[Golgadoth]
0

#13 det beror ju också på hur länge sen det var saken hände och vart personen i fråga skriver det.. en del som är här kanske tänker att "ja men dom på iFokus vet inte vem jag är så jag kan skriva av mig där".

Jag skäms inte, jag blev våldtagen när jag var 6, var med om flera sexuella övergrepp när jag var mellan 11 och 14 år. Sista gången var det en pizzagubbe som höll på att taffsa och äckla sig, flera gånger, min mamma och jag anmälde det, men det lades ner för att det var "för lite bevis".. Min bästis råkade ut för samma sak, men på henne drog han ner hela hennes linne^^ -.-

Det var fler som hade blivit utsatta, och polisen sade att pizzagubben tydligen bara "gick på" tjejer som var i puberteten eller som började få bröst. Helt crazy >__< jag och min bästis fick iaf våran hämnd genom att rispa sönder pizzagubbens bil, polisen ringde hem till våra föräldrar, men dom sa att dom brydde sig inte om det för att bilen var så gammal ändå så^^

#16 vad har hänt med han nu då? bor ni i samma stad eller långt ifrån varann?

Bergspuman
0

#10 Vet inte exakt "vad" han var till min mamma. Vän eller nåt. Egentligen var han vän till mammas granne, en kvinna med en liten pojke. Min tro är att han började nästla sig in hos morsan när han såg att hon hade en liten flicka, mig. Intressantare med en flicka än med en pojke troligen…

hus-musen
0

Nope inte alls faktiskt.

Qui dormit, non peccat

LinnB
0

#17 Han bor i samma stad, men jag har inte träffat honom sedan vi gjorde slut. En gång stötte jag på honom på stan… han arbetar för någon människorättsförening… helt sjukt.

[Tassy]
0

Jag valde att inte anmäla då han dels var min pojkvän, och dels omkom han i en olycka. Jag släppte och gick vidare i stället, med vetskapen om att han ändå aldrig mer kunde röra mig.

Destany
0

jag anmälde inte för att det var en nära killkompis som tvingade mig o jag kände att ingen hade trott på mig ändå.. nu har han flyttat till en annan ort så nu slipper jag träffa honom..

Hausswolff
0

Det är inte så lätt att utreda Våldtäkter eftersom de enda vittnena oftast är de som sedan har två helt olika uppfattningar om vad som hänt…

[Golgadoth]
0

#23 jo, men man kan ju undersöka sig och få göra olika prover som visar att man har blivit våldtagen, och finns det kvar några "rester" från mannen (usch vad äckligt det låter!) så kan dom ju se dna och så bevisa att mannen är skyldig.

Alex
0

#24 Fast det beror ju på. Mannen kan ju hävda att tjejen var med på det och det är ju i såna lägen det är svårt att göra något…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hausswolff
0

#24 - Precis som Alex skriver så kan mannen hävda att det var samlag under samtycke och då blir det svårt att bevisa motsatsen.

[Golgadoth]
0

#25 ja det förstås.. :S men det är ju bara man själv som vet om man var med på det eller inte, så då borde ju de lita på personen som var med om det, och inte mannen som gjorde det Skrikandes

Alex
0

#27 Fast det finns ju (tyvärr!) fall där tjejen ljugit också, så det är ju svårt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hausswolff
0

Återigen har Alex rätt. Man kan inte bara välja att tro på den man helst vill tro på, man måste kunna styrka händelsen också, rent juridiskt, och det är inte lätt.

pernillaa
0

Gruppvåldtäkt av okända män. Anmälde först 2 veckor efter då en anhörig kom på vad som hänt och tvingade mig. Fick skadestånd men de fick inte fast någon eftersom kläderna var tvättade och det hade regnat ute så alla spår var borta. Hade jag anmält direkt kanske de hade åkt fast.
Jag anmälde inte för att jag skämdes. Anklagade mig själv och ville inte vara ivägen för min familj. Var samtidigt lite rädd att de skulle åka fast och sen typ ge sig på mig när de kom ut.
Eller att de skulle ställas till svars men bedömas oskyldiga av någon anledning och mitt rykte skulle sättas på spel.
Det är inte helt lätt. Men skulle jag råka ut för något liknande idag skulle det bli andra bullar. Jag var ung och osäker då. Spelar ingen roll vem i min omgivning, anmäld skulle han definitivt bli!

Ha en bra dag! // Pernilla

MoaL
0

Jag har aldrig blivit våldtagen eller utnyttjad (tack och lov). Ett tips om man vill läsa litegrann så är den här sidan väldigt intressant:

http://stoppavaldtakterna.nu/index.html

Där finns statistik, berättelser, och så vidare, även om jag inte ens har orkat läsa hälften av allt som finns där.

Även på Wikipedia finns intressant (läs; hemsk) information. Om man tycker att man har det tungt att bevisa våldtäkt i Sverige vill man inte leva i exempelvis Pakistan. Där måste fyra män, som dessutom måste bevisas vara troende muslimer, ha bevittnat våldtäkten för att den ska kunna bevisas. Om det inte går att bevisa kan istället kvinnan dömas för hor. Obestämd Och trots allt det så ska vi inte ens tala om hur det är i Sydafrika. Det är ingen trevlig värld vi lever i. :/

Dock går det som sagt inte att bara tro på kvinnan rakt av heller, då det finns en del kvinnor som anmäler män för att få skadestånd. Och tyvärr finns det män som blir oskyldigt dömda för det också, och just exempelvis våldtäktsman är väl en av de saker någon minst av allt vill bli stämplad som. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PiganX
0

Jo det har jag, men jag anmälde inte. Kändes inte värt, trodde inte att nån skulle tro mig. Men nu i efterhand har jag fått veta att han gjort liknande saker mot andra tjejer, så jag hade kanske varit trovärdig om jag anmält då, om dom också hade gjort samma sak. Men nu är det försent.

Anonym
0

Ja, inte anmält

Anonym
0

Våldtagen på skolavslutningen i 9:an. Anmälde inte eftersom jag var för rädd efter hot.

Afturelding
0

Inte jag, men en av mina bästa vänner. Både våldtagen och misshandlad av sitt ex. Hon anmälde aldrig. Hon var dock påväg, men hon ville inte att hennes familj skulle få veta. Jag och hennes nuvarande är i princip de enda som vet än idag. Hon mår bra nu tack och lov, och har en son på två månader :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

bellabu
0

Utnyttjad och våldtagen. Anmälde inte föräns det stod om honom i tidningen och dom sökte eventuellaDoffer. På beskrivningen av denna mannen antog jag att det var han. det var förhör och rättgång. väldigt tufft. Jag ångrar inte att jag anmälde då han åkte in och han fick sitt straff. Men processen med allt runt det var väldigt tufft och jobbig och väckte många minnen igen. Detta är snart 7 år sen.

Anonym
1

anmälde inte, lägger in detta som anonym då det i stort sett  bara är min man som vet. Räknas snarare som insest då det var min bror.

Anonym
0

sexuella övergrepp i barndomen av en granne polisanmälde inte

våldtäkt i tonåren utomhus av okänd man polisanmälde inte

upprepade våldäkter av dåvarande sambom även misshandlade mig polisanmälde aldrig våldtäkterna däremot misshandeln

sexuella övergrepp styvpappa polisanmälde inte det heller känns totalt omöjligt då det är familjen det handlar om

våldtäkt och misshandel dåvarande bästa vän inte heller detta har polisanmälts

jag inser självklart att detta är brott och att det borde polisanmälas men jag känner mycket skam och skuld till vad som har inträffat
har dessutom läst mycket om hur våldtäktsoffer blir behandlade av polis och i rätten där mycket fokus är på hur kvinnan var klädd hur mycket alkohol hon hade druckit hur hennes sexvanor ser ut och så vidare medans mannen slipper alla såna frågor

denaesboz
0

I fredags blev jag sexuellt utnyttjad av en äldre man som jag känner. Eftersom det var andra i rummet bredvid så kunde han inte göra så mycket. Men även om inte mycket hände så känns det konstigt och jag tänker på det hela tiden.

Algotgardens
0

Anmälde inte, ingen av gångerna.

Intehärutandär
0

Ja, och anmälde inte. Försökte dock få besöksförbud då jag blev gravid - och hotad. Men det las ner. Så jag har levt i 10 år med ena ögat över axeln. Är inte rädd längre, mest irriterad om han kommer på tal.

Ang 40 % så tror jag det kan vara en rätt siffra. Många inom en relation blir våldtagna av sina män/kvinnor - fast de ser det inte som våldtäkt utan mer som sin äktenskapöiga plikt.

[Tilde]
0

Jag har inte själv blivit utsatt för någon form av övergrepp, men min sambos mammas föredetta låtsaspappa slog och rörde en eller två av hennes systrar. Jag tror inte de anmälde, för mamman ville väl inte. Hon var en väldigt svag kvinna. Blir arg när jag tänker på lilla sambons mamma och hur hon skrek på låtsaspappan att sluta. Hur kan man som mamma bara vända bort huvudet och låta det ske??? Skrikandes