Vad är feminism enligt dig?
Det kanske finns liknande trådar, men men: Som titeln lyder, vad är feminism enligt dig?
För mig är feminism jämställdhet, att män och kvinnor har samma rättigheter (och skyldigheter) i samhället och i hemmet. Lika lön för samma arbete och lika behandlade av landet.
Jag tycker å andra sidan fortfarande om att det finns manligt och kvinnligt - jag attraheras ju av män! Vore kvinnor och män likadana skulle det ju inte finnas någon attraktion från min sida. :P Jag gillar också gentlemen, men till en viss gräns - jag kan ju faktiskt själv också!
Jag tycker att feminism är valfrihet. Jag har inga problem med kvinnor som väljer att vara hemmafruar och ger hela sitt liv till barn och hem, och jag har inte heller problem att se hemmamän, inte heller kvinnliga chefer eller manliga barnskötare.
Vill man leva sitt liv på ett visst sätt, och det fungerar för resterande människor i ens närhet (partner och barn främst) så go for it!
#1 Precis! Jag tycker jälv att jag är feminist, men vissa andra säger att det kan jag knappast vara eftersom jag gillar manliga män och är själv väldigt kvinnlig/tjejig av mig (= skapar själv skillnader mellan könen). Jag tycker dock som du, att visst kan det vara skillnader, men man väljer dem själv. :)
Tja tycker att man ska ha rätt att vara vad man vill, sedan gillar jag klassisk kvinnlighet i utseende och manligt, men det är ju upp till var och en. Jag vill inte vara något neutrum. Jag är kvinna och mycket nöjd så:)
Jag har nog samma uppfattning som TS. Att vi ska ha jämställdhet i samhället, på arbetsmarknaden och överallt annars. Jag får ofta höra att jag är bakåtsträvande för att jag gärna vill vara hemma när jag har små barn, alltså innan de börjar skolan, i alla fall på 50-75%. Och för att jag är så enormt stereotypisk. Det gör mig faktiskt lite arg, för jag tycker att det är jätteviktigt med jämställdhet. Så feminism för mig är även valfrihet, att vi ska ha rätt till att göra som vi vill. Kvinnor har blivit hunsade genom hela historien, och denna extrema feminism tycker jag bara spär på det, fast åt andra hållet.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
För mig innebär (eller bör iaf göra) feminism samma rättigheter i samhället samt lika lön för samma arbete.
Sen tycker jag att vi ska ta vara på att vi är olika istället och använda oss av våra styrkor och svagheter. Män och kvinnor är olika, det kommer vi aldrig undan, vi har olika förutsättningar både fysisk och psykiskt.
Så kortsagt tycker jag att vi ska ses som personer i juridiska och ekonomiska frågor men som manliga och kvinnliga individer i övrigt.
Feminism betyder jämnställdhet för mig också. Genom att ge kvinnan mer ansvar tar man bort en del av den börda män kan känna också; det ska vara lika lön osv för samma arbete och gärningar. Att alla ska kunna välja vad de vill och få samma konsekvenser.
Dock tycker jag att själva termen "feminism" är lite missvisande då jag tycker att termen endast fokuserar på kvinnor när jämnställdhet gäller båda könen. Visst handlar det om att lyfta kvinnor till männens nivå på ett sätt, men det är något med själva termen som inte förespråkar jämnställdhet i mina öron. Jag tror att det är därför många tror att feminister vill ha det bättre än män.
#6 Håller med om att själva ordet feminism låter lite fel, då det enligt mig inte bara handlar om kvinnor utan lika mycket män. Är massor med saker som män bara inte får göra, men som kvinnor får göra den manliga motsvarigheten av. Tex när det gäller kläder. Kvinnor får ha manliga kläder, men ser man en man i klänning så blir det en helt annan situation.
Kvinnor har det svårt på många vis, ja, som exempelvis få samma höga resultat som män vid arbete, vi känner oss i regel mer otrygga, och det sätts krav på oss som män sällan får känna av, men vi har det lättare på vissa sociala plan än många män har och det är lika fel enligt mig.