Operera näsan under 18?
Hej!
Det är såhär att jag hade tänkt operera min näsa. Jag är bara 17 år och då undrar jag om det inte kan bli så att näsan blir värre när man växt klart?
Hade tänkt göra det om två veckor ungefär. Men börjar bli orolig nu när jag googlade rundor. =)
Varför ska du operera din näsa? :o
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Undrar också vad du ska göra med näsan?
Om du varit hos läkaren och blivit godkänd, vilket jag antar om du har en tid om två veckor även om din ålder får mig att fundera, så hade han säkerligen informerat om detta om risken fanns :)
Jag har två tips, fråga din läkare och vänta tills du växt klart, eller åtminstone tills du är 18. Är du orolig så är det alltid bättre att vänta och känna om det verkligen är något du ska göra.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag vill ju plastikoperera näsan för att göra den mindre, men det är inte de jag ska göra nu. Om två veckor ska jag operera nässkiljeväggen som är sned så jag har svårt att andas med ena näsborren. Men det jag är orolig över är att när jag sedan växer så blir näsan sned igen.
#5 Tror inte att näsan växer nog för att det ska ske igen, tycker dock att du ska fråga din läkare så att du kan stilla din oro. Fråga också om vilka åtgärder som kommer vidtas om det mot alla odds skulle ske :)

#7 Det är en gammal myt, både vad gäller öron och näsa.
http://illvet.se/fraga-oss/fortsatter-nasan-och-oronen-att-vaxa-hela-livet
#7 Öronen slutar växa när man är typ 3 år gammal har jag hört av läkare :) Näsan växer till efter puberteten i alla fall.
#9 Jag kan garantera att mina öron har växt en hel del sedan jag var tre.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#10 Inte mina :P Det är vad jag har hört, men på google hittar man ju bara att "de slutar aldrig växa".
Men i alla fall så får ju såklart TS låta operera sig om hon vill. Förstår inte varför folk måste fråga "varför?" (det kanske är privat ju). Each to their own :)
#10 Tror inte heller på det där att de aldrig slutar växa, men efter tre växer de på de flesta i alla fall.
Tror inte att TS behöver vara orolig för att näsan ska växa så mycket när hon är sjutton. Det där med att alla är färdigväxta vid 18 är ju väldigt inviduellt. Jag slutade växa på alla håll långt innan 18, medan min mor växte på längden när hon var 19.
Skulle det mot förmodan hända någonting för att näsan växer så är jag säker på att du får en ny operation gratis för att rätta till det. Så som flera har sagt, så pratar med din läkare, han/hon kan svara bäst på det. Har du blivit godkänd för operation så är det nog ingen fara.
#12 Jo det håller jag med om! :) Min näsa slutade växa efter puberteten, när jag slutade växa på längden också (13 år gammal). Det är i alla fall då jag har slutat se skillnad på näsan efter åren har gått.
TS, som personen ovan säger, om det skulle bli något fel (t.ex. om det bildas broskklumpar i näsan) så får du komma tillbaka för en gratis tillrättning hos de flesta ställen.
#13 Jag slutade också växa när jag var 13. Har varken växt på längden, näsa eller öron sedan dess.