Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 3758 ggr
Rulta
1

Första cellprovtagningen

Hej!

Igår var jag på mitt livs första cellprovtagning av livmodertappen hos barnmorskan. Nervös som ett as gick jag dit, och barnmorskan var trevlig (fast vi klickade tyvärr inte något vidare) och förklarade allt om vad det gick ut på och visade instrumenten och så.

Hon berättade att det kunde kännas lite obehagligt för vissa och att det kanske skulle trycka lite, men att jag skulle slappna av allt jag kan. Just då kände jag mig rätt lugn och med på notorna. Men när hon sen förde in "slidvidgaren" (i brist på passande namn) så fy i fan vad ont det gjorde. Hon bytte till en mindre, men det var liksom kört för mig ändå. Vilken smärta, kunde inte alls slappna av efter det. Självaste topsen kände jag inte mycket av, utan det var väl mest "vidgaren" som var boven i dramat.

Vet med mig om att jag är trång och barnmorskan sa att allt såg jättefint ut, men nu har jag nästan lite ångest över provsvaren. Var inte alls beredd på den smärtan, fast jag härdade ut ändå. Trots det har jag en hög smärttröskel.

Nu undrar jag om någon annan tyckt att de fick ont vid sitt/sina prov? Har googlat runt, men nästan allt jag kommit fram till är att smärta vid provet är högst ovanligt!

www.monasmatkrig.blogg.se

"Allt som kan gå åt helvete kommer gå åt helvete, men även om resultatet skiter sig så ska man ha j*vligt roligt i processen!"

Tarotstollan
0

Nej, du är inte ensam om att få ont av spekulumet!
Jag har dessutom tydligen en bakåtlutande livmodertapp, vilket gör att de får "gräva" extra långt in för att komma åt!
Kan tala om att jag kan ha svårt att sitta ordentligt och ha ont upp till 2-3 dagar efter en undersökning.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ijp
0

Jag fick också ont av det men det var inte jättefarligt! Men det är klart när man spänner sig så gör det väl lite ondare! Det är ju inte så lätt att slappna av när man ligger där och blottar hela härligheten för någon man inte känner :P Jag var dock öm hela dagen sen och kändes obehagligt men det försvann!