Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2828 ggr
Gramilah
0

Hjälp nu, cerazette!

Har idag varit och hämtat ut cerazette!
När jag kom hem kom jag på att jag måste göra ett graviditets test då kådisen gick sönder för 2 veckor sen.

Kan jag börja med cerazette nu innan jag vet om jag blev gravid eller hur funkar det?

Tacksam för snabbt svar!

Afturelding
4

Du ska inte ta Cerazette om det finns en risk att du är gravid, det står i bipackssedeln. Jag hoppas att du tänkt läsa igenom den…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Twisted_T
0

Du borde nog göra ett graviditetstest först.

Finns ju på apoteket?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Gramilah
0

Har läst igenom det! Vet att det står det, men jag har ju liksom inte direkt att fortsätta vara gravid om det nu är så.. Spelar det roll då?

Gramilah
0

tänkt att fortsätta*

Twisted_T
1

#3 Du påfrestar livmodern om du tar cerazette när du är gravid. Det bästa är att ta ett graviditets test först. Och skulle du vara gravid så måste du ju göra abort. Det går inte att göra med vanliga p-piller. Eller det går säkert på något sätt men tror att det är ovanligt. Du skadar din egen kropp med det. Köp ett test eller gå och testa hos en barnmorska.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Afturelding
0

Jag skulle inte chansa, det är inte bara embyot som påverkas utan även din kropp. Graviditetstest finns på de flesta matbutiker, hur långt har du att gå/åka? Klockan är ju bara fem än.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Gramilah
0

okej ,tack så mycket hörrni! :)

Går det att testa efter bara 2 veckor?

Katthemsmatten
0

menar du två veckor sedan det hände eller två veckor efter utebliven mens?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gramilah
0

2 veckor sen det hände.. borde vänta lite va?

Katthemsmatten
0

Jag tror inte det finns något graviditetstest som funkar så tidigt. 5-10 dagar efter utebliven mens tror jag är det tidigaste man kan få ett någorlunda korrekt resultat. Titta på förpackningarna vad som står.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gramilah
1

Tack alla för snabba svar! Jag börjar helt enkelt nästa mensperiod! (:

SaraC
1

Tidigaste testerna man kan använda är från cirka 6-7 dagar efter befruktning, så du kan testa nu. Men det är inte lika säkert att testa så tidigt så ett sådant test kan visa negativt även fast du är gravid. Bästa är att testa efter utebliven mens.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ijp
0

Dom säger ju att man bör börja med den från mensen första dag! Så vänta till du ska ha din mens och om du nu inte skulle få den och det skulle vara så att du är gravid så får du ta ställning till vad du vill göra då angående graviditeten!

För att p-pillerna ska ge det bästa skyddet så ska man som sagt börja på mensens först dag.

Malinolsn
0

Säger som #13, p-pillren ska man ju börja med på mensens första dag. 
Uteblir mensen, så ska du ju inte börja med p-pillren, utan ta ett grav.test.