Kvinna och invandrare
Jag skulle gärna vilja lära mig mer om hur kvinnor från andra länder har det.
Man hör så mycket om dessa kvinnor, främst muslimer, som blir misshandlade av sina män och riskerar att dödas om de inte lyder mannens minsta vink.
Men hur ser verkligheten ut? Är det så illa som det beskrivs i media? Lever alla muslimska kvinnor i skräck för sin man?
Hur ser de utländska kvinnorna på att behöva bära slöja? Är det mannen som har kommit på idén eller känner kvinnorna att dom har valt det själva?
Intressanta frågor. Hoppas någon kan ge svar.
Jag har många vänner (kvinnor) som är muslimer och den där bilden som har målats upp av att alla män slår och misshandlar är bara rena rama lögnen. Jag vet flertalet familjer som har det bättre än icke-muslimska.
Visst känner jag även dem som har haft föräldrar/pojkvänner/män som har behandlat dem på hemska sätt med misshandel och annat, men det finns ju även inom kristendomen, judendomen och alla andra religioner. När jag har talat med mina vänner om detta ämne så säger de bara att de är så trötta på denna bild som har målats upp av hur deras män ska slå dem, våldta, tvinga dem till att göra saker de inte vill och så vidare, för så är det verkligen inte. De älskar sina män, precis som vilken icke-muslim som helst gör. De har inte tvingats att gifta sig med en man bara för att föräldrarna har sagt åt dem (med undantag) oavsett om de är födda i Sverige eller utomlands.
Nu bär ingen av mina muslimska vänner slöja, men jag har även pratat med kvinnor som gör detta och då får man olika svar. En del gör det "för att det är en sak man ska göra helt enkelt" och deras mödrar har gjort det och så vidare, medan andra gör det för att man inte ska visa sig för andra män och andra orsaker.
Det finns ju en mycket bred indelning av muslimer dessutom. Allt från dem som följer varje ord som står i Koranen till dem som äter griskött, dricker alkohol och inte ber en endaste gång. Det beror helt och hållet på hur man tolkar Koranen. Jag har suttit och ätit skinka och korv tillsammans med några av mina muslimska vänner och aldrig sett dem be, medan andra aldrig skulle äta minsta grisbit. Det är en tolkningsfråga.
Men sammanfattningsvis: Nej, bilden stämmer inte. Långt ifrån alla lever så. Visst finns det dem som gör det, men det gör det väl inom alla religioner?
i teorin är väl jag både kvinna och invandrare efter som jag inte är svensk.. :)
Men knappast har jag nån annurlunda kultur från där jag kommer, inte i så stor grad iaf, så jag räknas nog inte med.. :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Detta var en gammal tråd som jag hittade när jag sökte efter en artikel på iFokus.
Jag är kvinna, praktiserande muslim från mellanöstern. Du får gärna ställa frågor till mig,
Nej min man har aldrig slagit mig, aldrig begränsat min frihet och aldrig lagt sig i mina val. Här hemma är jag drottningen som han tar hand om. När någon konflikt blir mellan oss är det jag som bestämmer hur valet blir. Jag kan inte säga att vi är jämstälda eftersom båda han och jag vet att jag har bättre status än honom (enligt min religion). Jag är i centrum liksom. Även barnen vet hur viktig jag är. Han och barnen försöker göra sitt bästa för att mamma ska ha det bra. Varje gång jag lagar god mat pussar dom mig på handen och säger tack. De vet att det inte är mitt ansvar att laga mat, tvätta eller damma. Jag gör det för att jag tycker om att göra det.
När det gäller att shoppa/handla så är det jag som gör det. Jag bestämmer också hur huset ska vara möblerat så min man vet att det är jag som bestämmer här hemma.
Samma sak är det hos min familj och släkt. Kvinnor liksom bestämmer och männen lyder.
Den bild man känner till här i väst handlar det om en jätte liten minoritet. Samma sak här i Sverige, det finns skitstövlar till män som behandlar sina kvinnor som boskap, men är alla såna? Självklart inte.
Glömde att säga att jag själv bestämde mig för att ta på mig slöja. När vi gifte oss hade jag inte den på mig. Han hade inget emot det. Visst blev han glad för att jag täckte mig. Han ville ha min skönhet för mig och för honom
Nä men ärligt, jag tog den på mig för att jag tror på de budskapet. Jag är ju muslim.
Fråga dom? Ärligt talat, jag har jobbat ihop med muslimska kvinnor varav två som jag kom väldigt nära., ifrån två olika länder. Bara för att dom har samma religion så har de ej samma kultur. Den ena tjejen vart inte bra behandlad utav sin man som drack, inte slagen men allt det psykiska som ett beroende medför. Detta händer ju i svenska familjer oxå, så det har ju inget med religionen att göra. Denna kvinna ville bara slöja men fick ej för sin man och mamma. Den andra kvinnan bar slöja, för att hon ville det. Sen om det var hennes mans beslut men att hon ej sa det har jag ingen aning om. Hon började använda slöja när hon kom till Sverige för snart 20 år sedan och hon och hennes man hade då redan varit gifta länge. Jag tvivlar på att hon någonsin blivit slagen utav honom. De verkar ha en sådan sund relation till varandra och du verkar vårda sin kärlek ömt. Jag tyckte att det var väldigt nyttigt att jobba med invandrare ifrån olika länder, man lär sig så otroligt mycket! Fördomar man hade försvann, vissa förstärktes (jag är en ganska fördomsfri person, men ingen är de fullt ut) Sedan får man ju ta hänsyn till att det inte är enbart religion som styr utan att människorna är individer och styr över sitt eget tänk och agerande. Islam har även olika "grenar" eller vad man kallar det, precis som kristendomen; ortodox och protestant. Detta är ett intressan ämne som skulle kunna diskuteras i evigheter, dock kan det bli ett mycket känsligt sådant.
Ojoj…Det finns märkliga fanatiker inom samtliga trosinriktningar och vi lever i ett patriarkatiskt samhälle, där männen bestämmer, så tja det finns en hel del märkliga män och tyvärr en del som slår sina kvinnor(japp skriver så för att jag tänker så : "min" ev. framtida man:) ). Tyvärr är dåligt mansbeteende universellt, men det kan förstärkas av fantatism, analfabetism och isolering.
Alltså, det är snarare en kulturell fråga än kopplad till religion.
En av de mysigaste kärlekshistorierna jag någonsin hört talas om var ett par från Irak. Nu tänker inte jag berätta hela deras historia men där är det verkligen att hon är prinsessa, han dyrkar henne och skulle aldrig kunna tänka sig att på något sätt orsaka henne smärta precis som hon aldrig skulle kunna såra honom.
De älskar varandra och lever jämställt, båda jobbar och turas om att ta hand om sjuka barn osv.
Vi här i väst har sannerligen en snedvriden bild om vår omvärld…
Med vänliga hälsningar
Chess
#8 Precis, dessutom är lååångt ifrån alla västerlänska förhållanden bra. Finns ju kvinnor som lever i dödsskräck för sina män/pojkvänner här också, och som blir tvingade till diverse grejer av sin partner. Det har varken med religion eller kultur att göra tror jag. Förstår inte varför vi är så snabba på att kasta sten…
Johanna - Instagram
Jag rekommenderar serien All American Muslim som går på TLC, de tar upp de flesta frågor :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag rekommenderar att ta sig utanför sin lilla bubbla och våga lära känna människor från andra länder och kulturer…