Hormonfritt alternativ
Vad finns det egentligen för hormonfria preventivmedel utöver kopparsperal, kondom och kopp?
Jag är nämligen jättekänslig för preventivmedel med hormoner (blir deprimerad), och vet det säkert då jag provat diverse p- och mini-piller samt nuvaring, men inte så kul att behöva ojja sig varje månad ifall kondomen kanske hade strulat.
Någon som vet något? Finns det ens fler?

Inget sex alls är ju det säkraste ;)
De som finns är pessar med spermadödande medel, kondom, femidom kopparspiral, p-dator (ägglossningsdator),
Och en hel massa andra metoder, tex billingsmetoden, amningsmetoden osv.
Qui dormit, non peccat
Pessar är det som jag allt för många ggr hört kallas för kopp, så det har fastnat mer än det riktiga namnet ^^'' En p-dator skulle vara lite kul att testa, för om den skulle fungera vore den asabra… Men lite väl dyrt bara för att testa ^^''
Överväger dock att prova nå så milt hormonpreparat som möjligt igen för att se hur de går, mår allmänt mycket bättre nu än när jag hade dem

Just hormoner kan ju vara en hel vetenskap, ett piller kan funka medans ett annat är katastrof! Är själv känslig mot hormoner och det är inte det lättaste..
Exlutena ska vara ett "milt" piller, innehåller bara gestagen i mycket låg dos. Fast finns ju de som det inte funkar för, inget är ju garanterat. Är det gestagenet du reagerar på så finns det nu mer minipiller med bara östrogen, kanske prova det?
Qui dormit, non peccat
Minns inte riktigt vad de var som orsakade problemen, bara att det vart som värst när jag testade minipiller :/ Vart en fin cykel med 3-5 veckor mens, en vecka utan, 3-5 veckor mens, en vecka utan -_-''
Får nog bli en lång och detaljerad diskution med en barnmorska tror jag ^^''
Vet inte om det är cervixpessar (femcap) du menar med kopp. Jag kommer testa cervixpessar nästa gång jag behöver något är ju som en kopp av mjuk silikon man sätter på livmodern och den kan sitta inne i 48timmar i sträck och ska tydligen inte kännas nått som de gamla pessaren gjorde.
Men jag är ju över 40 och då får man inte äta p-piller med östrogen utan det var bara snt som cerazette och mini-p kvar och de mådde jag ju inte bra av.
Tyvärr måste jag nu äta Primolut-Nor mot en cysta och det är ju samma skit i det men jag vet ju att det är en begränsad tid jag måste äta dem.
#5 Är pessar i allmänhet som jag menar, är bara lite skadad av alla "smeknamn" på saker och ting ^^'' Dock är jag så otroligt dålig på att förbereda, och dessutom glömsk, så tror inte jag kommer sköta en sådan speciellt bra. Måste ju tyvärr vara lite realistisk :/
Tråkigt att du måste fortsätta med hormonerna, men de flesta cystorna går väll att behandla ganska väl?
#6 Pessar går väl att ha inne mer eller mindre hela tiden har jag för mig att jag läst, förutom vid mens. Bara ta ut och rengöra med 48h mellanrum och tänka på att den ska sitta kvar minst 6h efter sex. Dock så ska man ju använda det ihop med spermiedödande så vet inte riktgit hur det fugnerar?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det finns olika sorters pessar det är bara cervixpessar man brukar säga funkar att ha inne 48tim i sträck och bara ta ut och rengöra och sätta in igen. Går även att använda som menskopp ifall man är sån som inte blöder så jättemycket.
Sermiedödande medel använder man dock inte längre eftersom de som fanns tydligen inte var så jättebra ur hälsosynpunkt numera används en gele med lågt pH värde som spermierna inte gillar
Här kan man läsa om hur ex. femcap fungerar
Oj vad dyr den var O.O Brukar pessarer kosta så pass?
Pessar är ofta inte subventionerade men så dyrt är det ju inte det håller i 2år. +Man slipper ju alla mediciner och läkarbesök som man kan behöva ifall man använder p-piller.
Spenderade rätt mycket på mediciner då jag gick på cerazette slemhinnorna torkade så då fick man ju Svamp mer än en gång så man fick ju betala gyn + medicin mot Svamp + jag fick nån svindyr medicin mot torra slemhinnor etc. KOstade ju några tusen i halvåret bara för att överleva biverkningarna så jag tycker 900kr för något hormonfritt som håller i 2år låter helt överkomligt även om gelen ju kostar en del med.
4# jag hoppas att du har en vettig barnmorska att diskutera med 
försökte själv att ha ett sånt samtal men en barnmorska vägrade att diskutera några som helst metoder som är hormonfria 
själv lever jag inte i något förhållande just nu och behöver därför inte tänka på preventivmedel men om/när jag går in i ett förhållande igen så blir det nog Femcap för min del
#11 Stöter man på en sådan barnmorska så söker man sig till en ny!
#11 Har bara träffat min barnmorska en gång tidigareoch var då för att förnya receptet på nuvaring. Men tror att hon är ok :)
Dock finns det alla möjliga random personer där ute, tyvärr för dom är jag en av de tjurskalliga random personerna XD
Pstav tex , är de ingen östrogen i , bara gulkroppshormoner (heter de så?) den sitter ju i armen , oh den skickar ut lite hela tiden , istället för en kraftigare dos som de ä vid mini piller ,
#14 Tror tyvärr att det var just gulkroppshormoner jag reagera på, vilket i så fall utesluter det mesta hormonbaserade preventiverna -_-'' Men for som jag skrev tidigare bli ett barnmorskebesök med en massa prat och diskuterande ^^''
Mängden gulkroppshormon i en hormonspiral (Mirena) som kommer ut i blodet ska tydligen bara motsvara 1/7 minipiller enligt min gynekolog och därför ge väldigt lite biverkningar… Kanske är värt att överväga?
Annars om man reagerar starkt på gulkroppshormon/gestagen kanske något östrogenbetonat p-piller typ Yasmin/Diane är värt att testa?
Med vänliga hälsningar
Chess
#16 Det hade jag ingen aning om O.O Ska ta upp det när jag får en tid hos barnmorskan och höra efter vad hon tror. Men skulle ju vara jättebra om något av dessa skulle fungera :)
Satt och försökte komma på vad det är för något jag testat förut men kommer bara på cilest och cerazette :/
12# eller så ger man dom "fingret"….alltså skiter i att rådgöra med dom igen
eftersom den barnmorskan inte ville diskutera det som jag ville då känner jag att det är bortkastat tid att försöka hitta någon bättre
tack vare internet så finns det massor med råd och information som jag hellre läser
#18 Så bara för att en barnmorska inte var bra så är alla kassa och det är onödigt att prova en annan? Konstigt resonemang tycker jag.
Har testat olika barnmorskor och överlag tycker jag de är rätt stelbenta vilken man än gick till här prisade de cerazette det var så bra piller, ingen av dem lyssnade när man sa att jag mår inte bra av dem. Tror inte de har så jättebra utbildning egentligen så de tittar på vad som rekommenderas i deras databas för en kvinna i min ålder, och sedan ska man vara nöjd med det. Enligt dem fanns det då bara kopparspiral kvar för mig och det hade ju min gyn sagt varit olämpligt så det tackade jag nej till, att det finns pessar och liknande verkade de inte ens vilja prata om tror inte de hade så mycket kunskap om det kändes som jag visste mer om sånt än vad de gjorde.
#20 Oj vad konstigt. Har haft flera barnmorskor och dom flesta har varit jättebra, något stolpskott har jag ju träffat också, men generellt så är dom väldigt bra och lyssnar och hjälper till att hitta olika vägar och alternativ. Absolut inte insnöade eller okunniga.
Var hos barnmorskan i förra veckan (ja, lång väntetid -_-'') och fick sitta och prata lite. Har träffat henne förut och hon är väldigt trevlig. Slutade med att jag fick någon relativt ny sort med p-piller som jag ska prova i tre månader och se hur det går.
Den heter zoely, och är inne på min fjärde dag nu… Än så länge har jag inte märkt av spec mycket, förutom att jag haft lite problem med magen och tappat aptiten men kan ju ha med annat att göra så vi får se ^^''