Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpms
Läst 4191 ggr
[Emma--]
1

Pms är en myt

http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article15706032.ab

Vad säger ni?

Jag säger att jag reagerar alltid i samband med mens. Jag blir känslig, och humöret svänger mer än normalt.

isafisa
4

Isåfall vill jag ha en förklaring på varför jag blir en helt annan person veckan före mens. :P Om inte PMS finns så vet inte jag vad det är :P

Eine
4

Ingen myt!!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[flippjenny]
3

Det är intressant att titta på vad de egentligen har tittat på i sin granskning. De har inte tittat på "PMS" allmänt, utan bara specifikt på dåligt humör (som kan vara ett av symptomen av pms).

PMS innebär mer än dåligt humör, så jag vet inte riktigt vad de kan ha fått ut av sin granskning, förutom det att det är svårt att koppla något emotionellt till något fysiskt och hormonellt. Dock så är deras slutsats idiotisk - att kalla det en vidspridd myt och att den behöver utmanas. Visst behöver den utmanas, på det sättet att det krävs ny bättre forskning, men med deras ordasättning så verkar det som att "kvinnors dåliga humör i samband med mens är bara en ursäkt för kvinnors dåliga beteende"

gulzebra
13

Varning för ironi: Klart det inte finns pms. Att hormoner skulle ha något som helst med humöret att göra är ju helt befängt - egentligen är även hormoner en myt! Slut på ironi.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
5

Ah de är så det är alltså, många av oss kvinnor är tydligen galna och fantiserar ihop saker.. har svårt att tro att det är några kvinnor som står bakom den forskningen.

Qui dormit, non peccat

[silkesnosen]
4

har inte läst eländet orkar inte ens. Ett gäng män med boll insikt om tillståndets kompelxa bild. Pms är ju inte bara dåligt humör, utan en hel del annat…suck

pyromanen
2

Definitivt ingen myt!

[silkesnosen]
0

# boll…. :P Hm en del felstavningar kan ju bli bra :S

älvses
2

Jag tänker typ; fattar de inte hur mycket som går emot dem? Det är ju solklart att hormoner påverkar oss enormt mycket!
Innan mens så höjs ju progesteron något enormt och avtar när mensen kommer igång och då är det östrogen som dominerar….

Det är ju som att säga att gravida kvinnor inte alls får några förändringar i humöret då progesteron fortsätter att stiga istället för att sjunka då mensen skulle ha kommit… Pms är absolut ingen myt!

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.