Vila i frid, Emilia
Endometrios har skördat sitt första dödsoffer i Sverige. Emilia dog 27 år gammal efter att i flera månader sökt hjälp för sina tarmproblem, och ingen av de 32 (!) läkare hon träffade var klok nog att tänka på att endometrios kan sätta sig även på tarmen.
Jag tycker att det är fruktansvärt och sorgligt att något sånt här ska kunna inträffa, och skrämmande med tanke på hur många kvinnor som har endometrios. Varför kan inte läkarna mer om denna otroligt vanliga sjukdom?
Du kan läsa mer om det som hänt på Aftonbladet.
Sänd Emilia och hennes familj en tanke, tänd ett ljus i denna tråd.
(Använd inte copyrightade bilder, men det finns gott om sajter att hitta via Google med bilder som upphovsrättsinnehavaren tillåter att man får använda.)
Vänliga hälsningar
Cindy
Hemskt, kanske svårt att veta vad som är mensvärk och den här allvarliga sjukdomen,men ngn av alla dessa läkare borde ju ha förstått…käre nån. Sänder en tanke…
Emilia hade endometriosdiagnos sedan länge, men ingen läkare gjorde kopplingen att hennes ökade svåra tarmproblem kunde bero på endometriosen. Man tycker ju att NÅN av de 32 läkare hon träffat borde ha kunnat rädda henne, endo är inte dödligt och man kan leva med bortopererad grovtarm.
Vänliga hälsningar
Cindy
Vila i frid<3
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej!
Jag är Emilias (Miias) bror Daniel.
Jag tackar för era fina ord & tänkte bringa lite ljus över det hela; det som inte kom med i tidningarna, nämligen att läkarna redan konstaterat att hennes tarm var igenklibbad & att det berodde på hennes endometrioser!
De konstaterade ett stopp, men gjorde inget åt det!!!
De borde hängas på tork i en sandstorm!!!
#9 Hej! Nej vad dåligt av läkarna :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.