Nyss köpt hus, visstidsanställning, barn?
Hej
Jag och sambon har just köpt hus för över en miljon och var tvungen att låna till handpenning. Har en visstidsanställning som löper ut i december och det ser mörkt ut för min del. Kommer troligtvis bli arbetslös och har då räknat ut att vi kommer klara att betala på huset iallafall även då jag har a-kassa. Sanningen är den att vi skulle vilja skaffa barn och det känns som om vi borde börja snart. Har alltid sagt att vi båda ska ha jobb då vi skaffar barn men samtidigt känns det som om vi kommer få vänta tills jag är 60 innan vi kan tänka på barn och då är det ju försent för längesen.
Men jag ställer mig ändå frågan. Kommer vi klara det ekonomiskt? Jag är livrädd för att behöva vända på alla kronor och ören vi får in. Men jag är 28 nu och sambon närmar sig 30. Skaffar vi inte barn snart så minskar våra chanser att få några. Vad skulle ni göra? Är det bara att tuta och köra och skaffa barn och hoppas att det löser sig eller lösa problemen sen? Eller vad skulle ni göra? Och vad händer om jag är arbetslös efter mammaledigheten, vad får vi ut penga mässigt då, får vi några pengar alls då?
Vi längtar så efter barn, men ska vi vänta? Behöver alla råd jag kan få även bra och dåliga.
Jag tycker du ska ta och prata med A-kassa och Förskringskassan så du får korrekt besked vad som gäller just i ditt fall men jag tror ju inte det är mycket du kommer få efter mammaledigheten när du är arbetslös. Man får dock ofta bostadsbidrag och barnbidrag. Ett barn kostar dock väldigt mycket ifall du inte har nån som du kan ärva barnvagn mm. ifrån så bidragen är bara en liten del av vad det kostar.
Om framtiden ser så mörk ut då det gäller jobb skulle jag fundera på nån vidareutbildning ex. en KY-utbildning inom nått område där man är i stort sett garanterad jobb efter utbildningen ofta är de bara på 1-2år och så mycket ändras inte din fertilitet på ett par år. Tror det är bäst försöka få ett jobb först, ett barn sliter ofta på relationer och det är många som skiljs några år efter barnet kommit, att lägga till finansiella problem gör ju bara oddsen värre och det är ju bättre att se till så det finns en bra tillvaro för ett barn. +Det blir ju inte lättare slå sig in på arbetsmarknaden när man väl har ett barn.
Det låter ju inte som om det vore en bra idé om ni nu skaffade barn då ni just har köpt hus och det ser lite dåligt ut gällande den ekonomiska biten.
Som Åsa S skriver så sliter ju ett barn ofta på relationen och om ni därmed har det lite sämre ställt ekonomiskt så kan det leda till eventuella problem.
Det är ju inte precis som ni är för gamla för att skaffa barn om ni väntar ett par år. Jag vet av många kvinnor som skaffar barn först i 30-års åldern.
Så ta det lugnt och sluta stressa! Vänta ett par år och kanske gå någon utbildning som föregående skribent föreslår.
Längtan efter barn kan ibland gå ivägen för det sunda förnuftet och man kan då försöka hitta på orsaker till varför man ska just nu skaffa barn istället för att vänta en stund till.
Som sagt, du är knappast gammal.
Förlåt, men varför tusan har ni köpt ett hus som är så dyrt iförhållande till vad ni har för ekonomi!? Genom att göra det valet har ni prioriterat "tjäna pengar" framför att ha möjligheten att göra annat ni gärna vill och som innebär färre pengar (t.ex. skaffa barn).
Förälderpenningen lär bli mindre än a-kaassan och dessutom kan räntan gå upp om några år (högre huskostnader), det kan bli inflation så allting (mat, el mm) blir dyrare och ni kan behöva en del saker för ev barn. Så ska ni bo i så dyrt hus och inte har pengar på ingång i form av arv eller liknande, då får du nog satsa på att skaffa jobb innan barn. Alternativet är att byta bostad till nåt billigare.
För att prognoserna att få fast på jobbet såg ljust ut i sommras när vi skrev på pappren och nu börjar det se mörkt ut. Vi räknade ut att vi skulle få 14000 kvar att leva på efter att allt var betalt med lån och mat och hela baletten. Det är först nu det börjar knaka i fogarna på jobbet. Vi tjänar ungefär 50000 ihop varje månad just nu. Min akassa skulle ligga på 14000 i månaden. Och jag vill inte se ut som en pensionär när vi hämtar barn på skolan när de går på lågstadium därför vill vi skaffa barn nu. Vet att det inte är för sent än. Men räknar man ålders mässigt så kommer jag vara 50 när ungen flyttar hemifrån istället för att vänta 10 år och vara pensionär när ungen flyttar hemifrån. Därför vill jag ha barn nu och har räknat ut att jag kommer få samma summa. Alltså 14000 i föräldra penning om vi skulle få barn. Vlket vi klarar oss på just nu. Men kanske skulle lägga ner både barn och hus överhuvudtaget och sluta drömma om att få det livet jag vill ha. Det känns som om barn är uteslutet nu och för alla framtid för ett fast jobb kommer jag knappast inom de närmaste tio åren att få.
Men käre nån, varför skulle just du inte få ett fast jobb??????? Isf får du ju funera på kring hur du eventuellt kan komplettera med utbildning, så att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Du är ung och det viktigaste för ett bran är inte din ålder eller utseende, utan att ni erbjuder ett tryggt och stabilt hem, det är vad som röknas. Jag träffar alldeles för många barn varje dag, där deras föräldrar inte tänkte och jag orkar snart inte se fler barn må dåigt….
Jag är singel, 35, ser snarare ut som 27, sköter min hälsa. Jag har ju inte givit upp, varför skulle du, bara för att du kan behöva vänta ett par år, det verkar ngt överdrivet.
Tror inte du får 14000kr i månaden i föräldrapenning ifall du varit arbetslös innan barnet fötts, är det inte 80% av den sjukpenningrundande inkomsten du haft 1år innan barnet fötts som gäller? och har du varit arbetslös har du ju bara haft A-kassa så det borde bli mindre än det du har i A-kassa som du får ut, ifall de räknar det som inkomst det är ju en form av bidrag.
#4 50 000 är ju jättemycket! Om ni vill det och prioriterar efter det bör ni alla gångar ha råd med både hus och bäbis. Lån på en miljon är inte mycket med den inkomsten om inte ni har andra lån och mycket andra dyra vanor
för egen del hade vi ca 10 000 kr tillsammans när vi skaffade barn nr 1 (inga lån dock). Idag har vi ca 30 000 tillsammans/månad (båda jobbar halvtid), vilket lugnt räcker till för 3 barn, två bilar, gott liv och en o annan resa. Det är helt o hållet en prioriteringsfråga vilken standard man lägger sig på.
Har varken tänkt skaffa nya möbler till huset ska köpa begagnat och måla om. Ska köpa begagnade barn grejer om jag blir med barn. Och får jag kicken från jobbet blir det vid årsskiftet. De grundar väl ändå min mamma penning på det senaste inkomståret. Alla andra år har jag fått komma tillbaka till jobbet efter årskiftet så kan det bli denna gång också. Och jag kommer kog inte bli ned barn imorgon. Vi får väl se vad som händer. Blir jag med barn sp blir jag. Får jag vända på kronorna så får jag. Bara jag har tak över huvudet osv

Nej de går bara på inkommstår om du är egenföretagare. Annars är det de senaste 6 eller 8 månaderna som gäller innan barnet fötts (minns inte riktigt eftersom jag bara lärt mig reglerna för egenföretagare). Så om du blir gravid nu och barnet kommer fråmåt augusti elle rvad dte kan bli får du en föräldrapeng somär låååg om du blir arbetslös vid årsskiftet. Det bästa är att ringa dom eller0 att gå in på försäkringskassans hemsida och kolla upp detta.
Vad det gäller föräldrapenning som arbetslös, om man skrivit in sig som arbetslös inom tre månader efter att man blev det och aktivt söker jobb så kan man få behålla sin sjukpenninggrundande inkomst.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gamla tanter lägger inte ägg. Spelar ingen roll att man kanske känner sig som en 22-åring, livmodern har ett bästföredatum som går ut i 40-års åldern och kvinnor är som mest fertila i 20-års åldern. Vid 35 så börjar det bli riktigt besvärligt att bli med barn och i 30-års åldern så är det besvärligt.
Visst finns det många som har blivit med barn när de är äldre också, men hur många av dom tillstår att de har sökt hjälp på fertilitetskliniker? Om man väntar så att man blir för gammal så får man inte någon hjälp från landstingen heller. Det är även en övre åldersgräns för adoption och det kan ta flera år att komma först i kön för ett barn.
Om ni vill ha 2 eller fler barn så skulle jag hoppa på tåget på stört.
Ni kommer säkert att klara er ekonomiskt
Om du väntar och planerar sönder allt så kanske det bli för sent och då kanske du blir en bitter kärring som ångrar sig djupt.
Länk till mer exakta siffror
http://se.babycenter.com/preconception/activelytrying/ageandfertility/#2
Tackar för infon att jag är för gammal ;)

#12 Ha ha ha, det är jag också. Hinner kanske med nöd och näppe med ett barn. (är 34-år)
Felet idag är att jag/vi tror att äggstockarna är lika frächa som vi känner oss. Men tyvärr så kan man inte träna eller sminka sig till yngre ägg.
Numera så börjar många av oss inte "leva" förrän vi är 30 och skaffar barn därefter. 40-åringar ser ut som 30- åringar och 30-åringar ser ut som 25-åringar. Därför så tror många att insidan ser likadan ut. När det gäller de kvinnliga fortplantningsorganen så är de dock fortfarande konstruerade som på stenåldern när vi dog i 40-års åldern, och då som nu är vi mest fertila i 20-års åldern.
Därför så säger jag aldrig till någon i 30-års åldern att det är gott om tid. Tänk om de lyssnar på mej och blir utan barn 
#12 Tja jag är 35, vill ha barn, men det är inte rätt tillfälle i mitt liv. Jag arbetar med barn och ser alldeles för många barn som kommit till för att man ska ha barn och gärna tidigt och jag ser skilsmässorna och träffar tyvärr mängder av barn som mår fruktansvärt dåligt, så nej jag kan inte bara satsa, saker och ting måste vara på plats i livet, så är det bara, även om mina äggstockar skriker och det blir bara värre för varje år.
Jag lever dock väldigt hälsosamt och jag tror absolut du kan påverka din biologiska ålder med ett hälsosamt leverne, hur som helst så anser inte jag att barn är en rättighet, utan ngt som är fullt av skyldigheter från mig. Jag kan vara rädd för att bli barnlös, men jag kan inte chansa. När och om det blir tillfälle så sätter jag en himla fart, då hoppas jag på fler än ett;)
Var just till banken för att göra några schablon räkningar och då räknat väldigt högt. Vi klarar oss även om jag skulle bli arbetslös så får vi massor med pengar kvar.
Bara för att det finns skilsmässor runt om i detta avlånga land så behöver det inte bero på brist på pengar. Varför skiljer sig kändisarna eller miljonärer jorden runt varje dag? Skilsmässor sker oavsett vad du tjänar eller inte tjänar. Jag och min sambo har bott ihop i fem år och jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle trivas att bo ihop framöver. Vi trivs tillsammans och tror ingen av oss skulle ge oss in i något som vi vet inte håller. Både han och jag har föräldrar som har varit gifta länge. Jag själv skulle inte ge mig in i något som jag inte var helt hundra på.
Barn far illa över hela jordklotet och skulle jag kunna rädda några av dem skulle jag göra det. Men jag tänker inte låta alla andra barns olyckor hindra mig från min egen dröm. Kan också tillägga att jag mer än gärna skulle kunna tänka mig ett eget barn och att adoptera ett. För jag vill inte låta självisk och egostisk.
Detta med hälsan och att äta rätt känner jag mig lite förvirrad om? Var är förövrigt rätt att äta och vad mår vi bäst av och vad ska vi följa för att må så bra på insidan som möjligt? Och kan vi garantera att de råden vi får är det rätta och att vi mår bäst av det?
Jag och min sambo har iallafall bestämt oss för att skaffa barn och vi får väl lösa problemen när de uppstår genom att prata med varandra. Jag måste chansa, jag vill inte vara barnlös eller försöka få barn när jag är 35 år gammal och vänta tills jag är 40 och få höra att det inte kommer att fungera.
Sen detta med en fast tjänst kan jag bara glömma, jobbar man inom industrin idag kan du glömma fast jobb. Har jobbat på samma ställe och kämpat som en idiot för att få fast jobb i fyra år snart och fortfarande har jag bara visstidsanställning och ska jag fortsätta kämpa för en fast tjänst lär jag nog ha det den dagen jag går i pension och då är barn frågan för sent.
315 Min text var inte riktad till dig som person, utan ett svar på den som jag riktade till. Jag anser inte heller att pengar är orsak till skillsmässor, det sa jag inte, men är man i min värld med det jag får se, tja det präglar mig.
Jo, jag tror att du kan veta i viss mån vad som är bra att äta. Jag märker det på att jag har mer energi idag än när jag var 25. Jag har mkt goda värden och lägre blodtryck än när jag var i mina tjugo, även om jag alltid legat lågt. Tja hoppas nog att det ska inverka.