Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: skönhet-och-mode
Läst 2120 ggr
Tintin82
0

vad använder ni för smink?

ibland känner jag mig väldigt maskulin…idag har jag inte sminkat mig men idag är det städ och tvätt här hemma..men ibland när man är ute så ser man tjejer i sin egen ålder (30) som är snyggt sminkade och hela personen ser bra ut.

Varit singel i 7 år och även fast man läser att det är insidan som är viktig så är det utsidan som får en kille att reagera…jag använder mascara, rough och ofta conseler under ögonen och sedan säger folk att jag har så pass mycket färg i mig att jag inte behöver någon foundation men jag har funderat på om jag kanske skulle använda det i allafall…sedan har jag några långa hårstrån på hakan som jag plockar med pincett…skulle vilja ha bort det helt….någon som vet hur man skulle kunna sminka sig för att känna sig mer kvinnlig…kläderna är det inga problem med utan det är smink som får mitt ansikte att se mer kvinnligt ut??

Tintin82
0

roughe heter det nog

[Devya]
0

Rouge heter det.:) Jag tycker annars att smink är överskattat. Kvinnligheten ligger väl ändå inte i sminket?

Om du inte sen kan sminka dig så är det bäst att låta bli eftersom det kan börja se riktigt galet ut.

Personligen tycker jag att lite mascara räcker mer än väl. Det finns alltför många tjejer som sätter på sig för mycket smink vilket kan få dem att se väldigt oattraktiva ut.Om man lyckas sminka sig så att det ser naturligt ut, ja då har man lyckats. Om man istället faktiskt ser allt smink som personen har lagt på sig så tycker jag att man har misslyckats. Men det beror ju på ens personliga smak och tycke.

Som jag ser på smink så är det till för att dölja det man vill dölja och framhäva det man vill faktiskt framhäva. Bäst är det ju då om man inte ser allt smink. Ännu en gång - min personliga syn på saken.

Försök att inte använda produkter som du inte ens behöver. Sminket kommer inte att göra dig mera kvinnlig. Det där kommer väl ändå inifrån.

[silkesnosen]
0

Jag tillhör de somk sminkar mig, men jag använder aldrig foundation til vardags, mer än att dölja en och annan finne. Dra ut hårstråna som irriterar, framhäv gärna ögonen, med mascara, kanske en mörkbrun, beroende på vad som passar, men less is more, ibland brukar det finnas hjälp att få hos olika butikskedjor som "make up store" och kicks, om man vill ha hjälp med en vardagssminkning eller så.

[WickedAlly]
0

Jag använder inte smink överhuvudtaget och jag är nog ganska kvinnlig av mig ändå, man kan ju ha en fin frisyr, örhängen eller något annat fint om man inte vill sminka sig. Sådana saker framhäver ju också ens utseende.

Ibland böjer jag ögonfransarna dock, ger ett lite piggare intryck tycker jag :)

[FruStein]
1

En mineralfoundation är enkelt att borsta på och är en bra bas. ::tips:: Om du vill ha det kan du fråga om hjälp för att få rätt nyans på t.ex. Kicks. Att ha välformade och lite plockade ögonbryn kan göra susen!

LillaBenice
0

Ja använder en fondation samt puder helt i min ton , oh sen mascara, ja plockar aldrig ögonbrynen ,

citytjejen
0

Kvinnligheten sitter ju inte i sminket, men personligen tycker jag att man i alla fall känner sig lite piggare och finare med smink på. Min vardags/standard-make up består av concealer under ögonen, ljus ögonskugga, lite brunaktig kajal runt ögonen och mascara samt lite rouge. Ögonbrynen plockar jag och färgar.

/Christina

hus-musen
0

Beror på vilket humör jag är på, kan gå helt osminkad i perioder. Ibland bara lite mascara, ibland hela kitet med puderfoundation, mascara, kajal och rouge. Till krogen lite ögonskugga och läppglans ibland.

Kvinnlighet sitter ju inte i smink, finns många som är snyggare utan smink! Tycker att fler borde våga gå utan.

Qui dormit, non peccat

Fiana
0

Att sminka sig för någon annan är ganska döfött och onödigt, precis som det mesta annat med ens utseende. Man ska göra det för sig själv, för att se ut på ett sätt man själv gillar. Försöker man göra det för någon annan hamnar man väldigt lätt i en nervös osäkerhetsspiral där man bedömer om hur eventuellt "rätt" andra tycker att ens utseende är. Osäkerhet över om man gjort rätt val i hur man ser ut kommer alltid att dra ner ens attraktivitet i andras ögon med väldigt mycket, det kommer alltid att lysa igenom.

Känner man sig för osäker och "ful" att visa sig utan smink, då ska man arbeta på det, inte lösa det med att alltid sminka sig.

Nu kunde man kanske tro att jag inte gillar smink? Helt tvärt om faktiskt, däremot ogillar jag det "standard måste" många tar på sig i att använda det till att "försköna" sig och en ängslighet i att det ska "se naturligt ut". Smink ska vara roligt, ett ytterligare sätt att uttrycka sig, precis på samma sätt som kläder och frisyr eller varför inte tatueringar och liknande.

Tyvärr behöver man lite kunskap i hur den ska appliceras för att se bra ut, oavsett vilken "stil" man väljer och innan man fått lite mer erfarenhet i det gör man gott i att vara lite försiktigare med djärvhet i mängd och färger. De man märker som ser "sminkade ut" på ett negativt sätt har oftast antingen misslyckats med basen (fel applicering eller fel färg osv) så den "syns" eller inte haft riktig koll på resten heller. 
Någon som försöker "se naturlig" ut med någon variant av svartbrun kajal och mascara, bas och något lätt färgat läppglans kan se oerhört mycket mer "sminkad" ut på ett negativt sätt än någon i knallröda läppar och rejäla eyelinervingar om den första inte valt bra produkter alternativt inte kunnat applicera dem rätt och den andra kunde.

Ser jag "snyggare" ut (ur perspektivet, som om jag vore född som en snyggare modell människa) av att ha säg en ögonmake som ser ut som en solnedgång eller varför inte i regnbågsnyanser? Nej, däremot intressantare och attraktivare för den typ av man som oftast gillar mig som personlighetstyp. Håller med min pojkvän när han klagar på att jag lagt ner tid på att sminka mig om det ändå inte blev något mer än det som brukar anses som "naturligt" resultat, han tycker då det var lite slöseri med tid. Då hör jag ändå till de som "klär i smink" då jag har närmast genomskinlig hud (innebär att blodådror och liknande lätt lyser igenom) och närmast vita ögonbryn och fransar trots ganska mörkt hår. Kort sagt ser ut som ett spöke eller syns inte alls.

Det viktigaste kommer alltid att vara att du skälv tycker du ser fin ut, vare sig det är i full stor make som tar en timme att lägga eller det bara är lite mascara eller lipsyl.

Rent tekniskt dock. Vare sig du väljer att lägga mer rejäl eller mer sparsmakad make, se till att basen blir bra och rätt nyans, den ska inte uppenbart synas. Ögon, läppar, bryn etc. får gärna synas, men en uppenbar bas kommer att förta intrycket. Se sedan till att träna så det blir bra, det är bättre att hoppa över kajal om du inte tränat tillräckligt på att få till den jämt och bra, samma med tydliga ögonskuggor eller läppfärger. Lek och prova hemma. Blir det trots träning inte bra, ja då kanske du helt enkelt köpt för dåliga grejer som inte fungerar för dig. (jodå, jag har också gjort felköp som på mig inte fungerat utan hur jag än gjort fått mig se ut som ett övervintrat fyllo från 80-talet).

Personliga budgetfavoriter just nu:

Foundation: Idun Minerals Saga (prisvärt med starterset då ingår borstar, liten foundation som räcker läääääääänge, och bronzer också). Är du inte jätte blekfis som mig är IsaDora's mineralfoundation bra.

Concealer: Wet n' Wild CoverAll Concealer palette - 4 olika för olika behov

Mascara: IsaDora Build-Up Extra Volume - både vattenfast och inte

Kajaler och läpppännor: IsaDora gör bra

Ögonskuggor: 150 kr palett med 120 färger från HongKong på Ebay - kombinera med en bra ögonskuggsbas för bättre färg och hållbarhet (Urban Decay Primer Potion slår allt, men finns helt ok billigare från många märken)

Läppfärg - "anything goes", här är det mesta helt ok faktiskt, de lite sämre kvalitét behöver för det mesta bara bättras på oftare.