Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 12332 ggr
Colourful
0

Orolig att jag är gravid :(

Känner att jag måste få skriva av mig, hoppas någon orkar läsa min långa historia..

Är 17 år och äter p-piller av märket Yaz sen juni detta år. För ungefär två veckor sedan glömde jag att ta ett piller, detta var en söndag. Vanligtvis tar jag mina p piller runt kl halv 7 på kvällen, ibland lite senare och ibland lite tidigare.

Dagen före, lördag alltså, hade jag tagit p pillret redan vid halv 6 på kvällen. Sedan glömde jag alltså att ta på söndagen, men genast jag vaknade på måndag morgon kom jag på det och tog söndagens piller, detta var runt kl 7 på morgonen. Då hade det ju gått nästan 38h sen jag tog mitt senaste piller, och det sägs ju att skyddet blir nedsatt om det går mer än 36h mellan två piller. På måndag kväll tog jag måndagens piller som vanligt vid halv 7 på kvällen och sen dess har jag inte glömt.

Risken att bli gravid är ju störst om man glömmer ett p-piller i början eller slutet på kartan, och det jag glömde var fjärde pillret i kartan, på första raden alltså. i bipacksedeln för Yaz står det om man glömmer ett piller de första 7 dagarna i kartan ska man ta det så fort man kommer ihåg, vilket jag gjorde, och sedan använda kondom i en vecka framåt. Det står även att om man har haft samlag veckan före man glömt finns det en risk för att bli gravid. Det hade jag och min pojkvän haft, och jag blev lite paranoid förståss så på måndagen gick jag till skolhälsovårdaren.

Hon sa att jag skulle vara lugn och att risken för att jag skulle vara gravid är mycket liten eftersom det gått så pass lite övertid mellan pillren. Jag glömde dock bort att nämna för henne att jag haft sex dagarna innan jag glömde, men det borde ju hon ha kunnat räkna med också..? Hon rekommenderade att jag om jag var riktigt orolig skulle använda kondom hela resten av p-pillerkartan. Helgen efter, alltså fem-sex dagar senare hade dock jag och min pojkvän oskyddat sex iallafall. Vi använde kondom ett par gånger också men då vi tycker det förstör stämningen så otroligt mycket hade vi även oskyddat sex, vilket var ansvarslöst förståss..

Dagarna efter sprang jag på toaletten stup i kvarten, iallafall oftare än vanligt. Har dock haft såna perioder tidigare också som sedan gått om, men tanken på att det nu var ett tecken på graviditet fanns förståss där hela tiden.

Natten mellan torsdag och fredag fick jag väldigt ont i ryggen, kändes lite som mensvärk. Egentligen började det redan på torsdag kväll, hade en underlig känsla i mage och rygg som blev värre under natten. Har läst att något som känns som mensvärk kan vara ett tidigt tecken på graviditet så blev ju lite fundersam förståss..

På fredag morgon hade jag så ont i ryggen så jag åkte till skolhälsovårdaren eftersom skolläkaren råkade vara där den dagen. Tog ett urinprov och det visade sig att jag hade urinvägsinfektion. Har aldrig haft det förut men mamma hade också sin första när hon var i 17års åldern, precis som jag utan några andra symtom än väldigt ont i ryggen. För mig var det ont endast på vänstra sidan ryggraden, antagligen där njuren sitter. Fick utskriven en femdagars antibiotikakur och värken i ryggen försvann några timmar efter det första antibiotika-pillret. Antagligen var det ju pga infektionen jag kissat oftare än vanligt dagarna innan, men det var ju inte heller så att jag sprungit på wc varje kvart som det brukar vara vid urinvägsinfektion, så jag vet inte.

Dum som jag är, hade jag ju inte en tanke på att säga åt skolläkaren att jag äter p piller, vilket man alltid ska göra om man får en antibiotikakur av något slag. De kan ju slå ut effekten av p-pillret så att säga.. När det gick upp för mig var det redan för sent och jag hade haft 'oskyddat' sex, gaah.

Nu idag, fyra dagar senare, fick jag någon slags mellanblödning helt oväntat. Man kan ju få det när man äter p-piller, men det har hänt mig bara en gång och det var under den allra första kartan jag åt. Detta var ju i juni då, och sen dess har jag ju hunnit äta ett par kartor och bara fått blödning bara under placebodagarna, som man ska. Tycker det därför är lite underlig att jag får en blödning nu, 5 dagar innan jag borde få mens enligt kartan.

Senast jag hade mens ville jag ändra på dagen då mensen börjar, så istället för att ha 4 "pillerfria" dagar hade jag bara 2, och började då på en ny karta två dagar tidigare än "vanligt". Undrar om det kan vara orsaken till att systemet blivit lite upp och ner och att jag därför får blödning nu? Står i bipacksedeln att man kan få det.

Men sånahär mellanblödningar är tydligen också ett av de tidiga tecknen man kan få om man är gravid, och trots att risken troligtvis är väldigt liten för att jag är gravid är jag ändå lite orolig. Rynkar på näsan Man kan ju ta ett graviditetstest tidigast den dagen man borde få mens, vilket för mig är nu på söndag. Hade tänkt göra det för att vara på den säkra sidan, om jag inte får mensen som jag borde. Att mensen hoppar över en gång kan ju dock bero på helt andra saker också, och om jag får mellanblödning nu är det ju inte så konstigt om jag inte får mens som jag ska sen på söndag-måndag.

Är ju onödigt att gå omrking och oroa sig för det här då det högst sannolikt är ingenting, men då man läser om folk som blivit gravida trots att de tagit sina p-piller på rätt sätt, har mensblödning när de är gravida eller inte ens märkt att de varit gravida före sent in i graviditeten, får man en lite dålig känsla. Och kan man ens verkligen lita på graviditetstesten..?

Suck, vad långt det blev.. Känns bara som att jag tagit så många risker de senaste veckorna, och jag kände att jag måste få skriva ut alltihop. Är inte på något vis redo att bli mamma, så abort är det självklara alternativet om jag blev gravid. Är som sagt lite orolig, så om det finns någon här som har råd eller kan trösta mig och säga att jag nojjar mig i onödan, skulle jag vara väldigt glad! Rynkar på näsan

Ladydragon
3

orkade inte läsa all texten…

men alltså istället för att oroa dig så köp hem några graviditetstest och så kolla om du är gravid eller inte 
visar testet negativt så ta ett nytt om 1-2 veckor och mår du fortfarande konstigt efter några veckor så ta ett till

graviditetstest kostar inte så mycket och dom finns lätttillgängliga så använd dom är mitt råd

det är tyvärr rätt omöjligt att utifrån symptom avgöra om man är gravid eller inte

[Devya]
2

Jag håller med ladydragon. Om du är orolig så köp hem graviditetstest.

Jag tror dock att du fick din mens lite tidigare för att du råkade glömma bort ett piller. Det är väl inte så konstigt i sig, eller? Så jag skulle inte ens kalla det där till en mellanblödning utan det var väl din mens som kom lite tidigare. Men kanske någon annan kan flika in något här eftersom jag själv inte är så pass insatt i hur allt det där fungerar. Här hemma används det endast kondomer vilket har fungerat bra i över 7 år nu.

Jag tycker att du verkar oroa dig otroligt mycket. Börja med att vara försiktigare så slipper du oroa dig i onödan. Det är ju så dumt att gå och stressa upp sig i onödan på det där viset.

Så försök sluta med att ta dumma risker bara för att "kondomer förstör stämningen". Det som först förstör stämningen och även vissa förhållanden är väl den dagen man tror att man är gravid och då man i värsta fall är faktiskt gravid och beslutar sig för abort.

Men jag tror ändå att allt ändå är i sin ordning och att du bara oroar dig överdrivet mycket. :)

Hanna
1

Fast du är såpass ung så du kan säkert få gratis graviditetstest på ungdomsmottagningen. Så har de på många ställen :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Tina-A
1

Jag läste inte hela texten men skulle bara skriva att antibiotika eller penicillin slår inte ut effekten av ppiller, det är bara att googla på saken. Däremot blir många dåliga i magen av penicillin eller kräks och DÅ påverkas ju förstås ppillerna och skyddet försvinner. Men de vanliga penicillinen påverkar alltså inte dina ppiller (även om det finns lite ovanligare antibiotika som gör det, men antar att du fick en vanlig som man alltid brukar få).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LaSadie
1

Enklaste sättet att veta om du är gravid eller inte är att ta ett test. Även om man vill så kan inte forum veta om du är det eller inte Skrattande

CelsiusT
1

Jag tror säkert att du nojjar i onödan. Som du själv skriver så är det ju väldigt liten risk.

Men är du osäker så gå till UM och be att få göra ett test och kanske passa på att prata med dom om det så du känner att du får stöd. Vill du inte gå dit så kan du köpa ett test i mataffären eller på apoteket och testa hemma. Visst kan det hända att ett test inte är helt säkert, men det brukar oftast svara rätt ändå och är det så att det visar negativt och du ändå fortsätter ha grav.symtom så gör ett till lite senare. Det dröjer ju ändå en tid innan det gått så lång tid att det inte går att göra abort.

Symtom för graviditet kan vara precis vad som helst, men det kan också vara en graviditet utan symtom. Symtom kan också uppkomma av att man tror at tman är gravid eller går och oroar sig för att vara det.

Hoppas du får stilla din oro snart! =)

Medarbetare på westernridning.ifokus