Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 5813 ggr
Candela
0

Viktuppgång av hormonspiral - orsak?

Satte in en hormonspiral för 2,5 veckor sen och har gått upp snart 4 kg sen dess Förvånad Och jag vet inte vart vikten kommer ifrån!?

De två första dagarna gick jag upp 1,5-2 kg, vilket jag förmodar var att kroppen samlade på sig vatten. Min kropp gör lätt det av hormoner. Men resten? Har inte ätit mer vad jag vet om, och har dessutom börjat motionera och träna en hel del dessa veckor..

Kan hormonerna göra att kroppen förbränner mindre fett än vanligt, eller att det kan bildas nytt fett (som i puberteten typ när man får höfter och bröst)?

Känns som att jag inte kommer våga ha kvar den så länge till, då jag redan är på gränsen till överviktig.. Gråter Eller att jag måste börja banta rejält.

hus-musen
0

Viktuppgång är ju rätt standard ändå vid hormonpreventivmedel, många gånger är det vätska. Men en del hormoner triggar hunger så man äter mer än vad man tror oxå.

Qui dormit, non peccat

Candela
0

Jag ska börja hålla stenhård koll på vad jag stoppar i mig från och med nu. Förr har jag alltid kört på "ät när du är hungrig, tills du är mätt". Det har funkat bra. Men om man nu har större hungerkänslor får man nog försöka hålla koll som sagt. Obestämd

Tycker ändå det är väldigt konstigt att jag gått upp så myket på 2,5 vecka, det har jag nog aldrig gjort tidigare, inte ens när jag var gravid.

[Devya]
0

Du går ju inte upp i vikt pga hormonerna på det viset.. Det blir som inte något extra fett som plötsligt uppenbarar sig. Utan det är då säkert mer frågan om vätska och att du eventuellt faktiskt äter mer än vad du tror. Precis som husmusen skriver.