Obehagligt med tampong
Jag tycker det är jätteobehagligt att använda tampong, och det känns inte riktigt fräscht med binda…
Men jag får inte in den riktigt (provade i förra veckan när min syster skulle testa att ha det) och den kändes sne.. Provade flera gånger men det gick inte riktigt. Finns det i olika storlekar? Hur hittar man rätt storlek?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Storleken beror på hur mycket man blöder, men i början kan det vara skönt att använda en mindre variant. OB är bra tamponger då de är så lena och glider in lätt, vissa andra har däremot ett mer motsträvigt ytskikt och är svårare att få in.
Prova att ställa dig med ett ben på toaletten och det andra på golvet, i början är det ett bra knep som gör det enklare. Man får testa lite fram och tillbaka tills man hittar sitt "läge", tillslut går det av ren vana och man tänker inte på saken.
:)
Dessutom, en ganska viktig sak är att man inte bör använda tampong om man blöder väldigt lite. Slemhinnorna blir för torra och det kan bli riktigt obehagligt och obekvämt.
#1 Tack! Ska testa det=)
#2 Jag blöder altt från "normalt" till mycket!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Då är det bara att öva på :)
Jag brukar sitta på toastolen och böja mig lite framåt när jag för in tampongen. Sedan kan det ta ett tag innan man lär sig att lyckas föra in den rätt, och jag kan fortfarande ibland få in den fel fast jag har använt tampong i ca 8 år
Som #1 skrev så glider OB in lätt, och om man skulle tycka det är trögt kan man smörja med lite barnolja runt slidöppningen. Till en början kan ju storleken mini kanske vara bra (dock får du ju då byta lite oftare), och när du fått in rätta knicken så kan du testa med normal.
Börja med mini OB och du kan testa stå upp, börja lite på benen och svanka.

det man inte alltid tänker på är att man slidan är vinklad bakåt, mot ryggen, alltså inte rakt upp. när man sätter in tampongen kan man alltså inte sätta in den rakt upp. den ska också föras in så långt upp som det bara går. det kan vara lite läskigt i början eftersom man måste följa med in en bit med fingret, och vissa tycker det är obehagligt. om man vill kan man använda lite vaselin på toppen, så går det ofta lite lättare. en tampong som sitter rätt ska inte kännas alls.
det finns oxå en annan tampong sort som heter Tampax den har en införingshylsa och är mycket lättare att få plats
Ja, man ska som sagt trycka in den i princip så långt det går. Känns inget alls när man väl vant sig. Men det kan som sagt hamna lite snett trots att man gjort det i x antal år. Jag brukar ta ut den isf och börja om på nytt alt ta en ny tampong.
_No way! Yes way!
Jag började med OB Mini (gula förpackningen) och det var inte alls kul de första gångerna, kändes obehagligt i få in och ut den. Tänk på att trycka upp den så långt det går/tills det tar stopp, det var en miss jag gjorde i början o då känns det obehagligt.
Numer är det inte alls jobbigt, använder OB Mini i början och slutet av mensen och OB Normal (blå) eller Libresse twisted (blå) i mitten om jag blöder lite mer. Känns så fräscht i jämförelse med bindor.
Hur brukar ni göra när ni ska byta tampong på skolan, på jobbet eller hälsar på någon t. ex? Brukar ni ta av er byxorna/strumpbyxorna och göra som vanligt eller sitter ni ner med byxorna bara nerdragna och byter?
Jag har bara provat det första. Tycker det funkar bra, men kan sällan göra det när jag inte är hemma för att det tar för lång tid och känns lite bökigt.
Jag har alltid byxorna på/nerdragna när jag är på toa, även vid mens.
#11: Nu förstår jag nog inte riktigt. Menar du ta av byxorna helt och hållet? Varför gör du det menar du?
Jag har aldrig någonsin tagit av mig byxorna när jag går på toaletten, jag drar ner dom som vanligt.. Varför tar man av sig byxorna?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag förstår inte riktigt heller - tar du av dig byxorna helt när du byter tampong? Själv tycker det går snabbare att byta tampong än att krångla med bindor (sen kan man ju ha tamponger i byxfickan, så slipper man skylta med det om man är sån).
_No way! Yes way!
Tack för era svar!
Idag kom mensen och jag provade igen, det gick! =D Men kan man ha en över natten? Eller kör man på binda då istället?
// Anka
#15 Du kan sova med tampong, det gör jag alltid vid mens. Byt precis innan du ska sova och byt igen när du vaknar, det är ju inte bra att ha den i hur länge som helst, men under natten är ingen fara, bara man byter på morgonen. :)
#16 Tack:), dock brukar jag sova rättså länge vissa dagar (har en ryggsjukdom + att jag älskar att sova:P) när jag har ont, men då är det kanske bättre att använda binda över natten? Jag vet ju inte i förtid när jag får ont och hur länge jag kommer sova. :/
// Anka
Det står ju i medföljande informationsblad hur länge man kan ha tampongen inne. Sover man längre än rekommenderad längstatid så bör man nog använda binda.
Ja, rekommenderad tid står har jag för mig. Men jag har läst på OBs hemsida att det är ofarligt att sova med tampongen, man behöver alltså inte byta under natten. Jag sover också väldigt olika, vissa dagar kanske det blir 6 timmar och vissa 11 h.
OK, jag har OB (den blå, vet inte om det är något särskilt, tar som sagt det märket syrran använder:P), men då är det alltså inte farligt? Jag sover också ungefär så länge! Varierar mycket, men ibland sover man typ ett halvt dygn…
// Anka
Jag skulle aldrig i hela mitt liv använda bindor så jag sover med tampong även om jag så sover 12 timmar! Har aldrig blivit sjuk eller något =) Annars om du e orolig så kan du ju ställa alarm på typ kl 8 eller något så du går upp å byter då, men vaknar du inte av alarmet så är de ändå ingen fara!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#21 OK, tack! Då kör jag nog på det nattetid också! :)
// Anka
Hm var försiktig bara, kan ju bli problem.
#21 Fast du har inte fått några problem betyder ju inte att hon kommer att vara utan problem. Vi alla är så olika och reagerar olika på saker och ting. Det där rådet som du ger kan leda till bekymmer för ts.
Jag skulle verkligen inte rekommendera att ha i tampongen längre än vad det föreskrivs. Annars brukar de även säga att det är säkrast att ha binda på natten just ifall man skulle sova för länge och därmed i ha tampongen i en längre tid än vad det rekommenderas.
Så om du använder tampong på natten, byt innan du går och sover och byt sen igen direkt då du vaknar. Och ha inte i tampongen mer än 8 timmar. Det är bara för säkerhetsskull annars kan det bli problem som du annars skulle ha kunnat undvika.
#21 12 timmar är verkligen inte bra att ha en tampong. Du har tur som inte fått "tampongsjukan".
Det går att läsa mer om tampongsjukan på bl.a. den här sidan: http://www.tampongshopen.se/om-tss-tampongsjukan.html
Inte för att skrämma upp någon men här finns andra artiklar om tampongsjukan och vad den har lett till:
http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article13688888.ab
Man ska komma ihåg att TSS är ovanligt men det beror väl också på att man vet hur sådant kan uppstå och vad man kan göra för att förebygga sådant (det enda man kan göra för att förebygga det är att byta tampong så som det rekommenderas).
Det skulle vara bra om folk slutade uppmuntra andra till att göra sådant som kan leda till stora problem.
:S
Jag håller mig till binda på natten i så fall!!
// Anka

alltså, TSS är en väldigt ovanlig sjukdom som drabbar runt 1 av 100 000. första fallet upptäcktes under mitten av 1900 talet bland kvinnor som använt tampong, därav smeknamnet tampongsjukan. idag är det sällan orsakat av tamponger, utan genom sårinfektioner.
man ska självklart veta om att sjukdomen finns, men man ska också vara medveten om att den är extremt ovanlig, och ännu mer ovanlig i samband med tamponganvändning idag.
personilgen sover jag med tampong.
#28 Det är väldigt ovanligt vilket jag även skrev men för den delen ska man inte uppmuntra andra människor till att använda tampong längre än vad det rekommenderas.
#26 Det är lika farligt att sova 12 timmar med tampong som att dricka en öl på krogen.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#30 Och denna jämförelse har du lärt dig var?
Läser man om tampongsjukan i t.ex länken här ovan står det ju att (för er som inte orkar klicka);
"Symptom på TSS, Tampongsjukan, är liknande influensa och du känner dig mycket dålig. Du får plötslig hög feber och något eller några av dessa symtom:
- Diarré eller illamående
- Huvudvärk och ont i muskler
- Yrsel och kallsvettning
- Matthet
- Hudrodnad som ser ut som solbränna eller röda ögon
- Ont i halsen
- Handflator och fotsulor kan svullna upp
- De svårast sjuka kan drabbas av medicinsk chock, vilket betyder att blodtrycket sjunker och blodflödet till viktiga organ i kroppen blir så lågt att man kan bli medvetslös.
Skulle du få ovanstående symptom i samband med din menstruation och misstänker att det kan vara TSS, Tampongsjukan, ska du ta ut tampongen och omedelbart kontakta läkare eller sjukhus. Berätta att du haft tampong inne, att du har mens och att du misstänker TSS.
Har man fått in bakterien i slidan och låter en tampong sitta inne för länge kan det gynna utvecklingen av TSS. Tvätta därför händerna noga innan du sätter in tampongen och rör vid den så lite som möjligt. Byt alltid tampongen när den är fylld. Ungefär var 4-8 timme."
Att ha en tampong inne för länge (inte rekommenderat mer än 8 timmar tror jag) "gynnar" alltså tampongsjukan. Den är ju som sagt sjukt ovanlig och det är sårinfektioner som orsaker den. Man kan få in mycket bakterier som kan öka risken för infektion med tamponger så även om inte tampongen är den direkta orsaken så kan en bakteriefylld tampong (som suttit för länge) öka risken.
#32 Det står även "De flesta fall som inträffar idag har inget samband med varken mens eller tamponger utan förekommer vid sårinfektioner, till exempel efter operationer."
dessutom, så står de "Har man fått in bakterien i slidan och låter en tampong sitta inne för länge kan det gynna utvecklingen av TSS" Vilket betyder att först ska man få bakterien det är DÅ en fylld tampong kan gynna sjukdomen, den uppstår alltså inte av en tampong som sitter i för länge =)
"Byt alltid tampongen när den är fylld. Ungefär var 4-8 timme.
Undvik att ta ut tampongen torr eftersom det kan skada slemhinnorna och göra ont."
På natten, vet inte om de e så för andra, så blöder man la inte lika mycke? Och dessutom, skulle de va livsfarligt att ha i den i 9-10 timmar så skulle dom inte skriva 8 timmar utan snarare 5-6 timmar.
1 fall av 100000 är risken, då är det farligare att gå i skogen och råka få en hård pinne i örat och så den trycks in så den mosar hjärnan, typ.
#33 Rekomenndationen finns av en anledning. Att medvetet överskrida den gränsen med flera timmar är bara dumt.
#33: ja, jag skrev ju att det är sårinfektioner som orsakar det. Tamponger är grogrunder för bakterier och har man ett sår i närheten kan det absolut bli infekterat. Läs vad jag skrev igen, du verkar missat det viktigaste! Även fast risken är liten är det onödigt att frivilligt och medvetet öka riskerna när man ändå är så välinformerad om rekommendationerna som finns.
#30 Nej, det var ingen bra jämförelse. En öl dör du inte av, men TSS kan orsaka dödsfall.
Jag sover som sagt ovan också med tampong och överskrider den rekommenderade tiden, men man ska vara väl medveten om att TSS är en mycket allvarlig sjukdom som kan orsaka dödsfall. Och symptomen är ofta diffusa, dvs att man inte tänker på att det kan vara TSS om man börjar få feber eller blodförgiftning mm. Att det är en ovanlig sjukdom gör den inte till ofarlig.
#36 Jo för i säkerligen 1 fall av 100000 så kan någon lägga en dödlig tablett i din öl.
#37 Tycker du ska sluta komma med påståenden som du inte har någon bakgrund till. Att gissa hur många som får ett piller i sin öl är ju dödfött och helt meningslöst. Jämför inte de olika sakerna med varandra eftersom det är helt orellevant.
#37 Ganska omogen och onödig kommentar. Men javisst, lämnar du ölen nånstans så kan någon lägga en tablett där i. Samma med tampongen, har du den för länge och har otur, så kan du få TSS och det kan sluta illa.
#39 Det är vanligare att få en tablett i ölen tror jag. Men i 1 fall av 100000 kan det nog vara så att själva bartendern lägger en tablett i ölen, så att man inte ens behöver lämna glaset utan uppsikt.
Men fortsätt ni att ligga med en geggig binda mellan benen när ni har mens och sovmorgon på samma dag. 
#40: Du menar alltså att din forskning pekar på att ungefär 90.000 människor i enbart Sverige varje år får en tablett i ölen av bartendern? Hahahaha! Det där var ju bara roligt!