Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 7444 ggr
Koppknapp
0

Sluta äta p-piller efter avslutat förhållande

Jag har nyss kommit ur ett långt förhållande och har tagit p-piller sedan 09. Jag vill egentligen inte sluta äta dom, eftersom det är så skönt att kunna hoppa över mensen varannan månad (som jag har gjort ett bra tag), eller flytta den om det inte passar just den veckan. Man slipper hemsk mensvärk (även om det fortfarande känns lite), sen är jag orolig för att rubba min hormonbalans om jag slutar med p-pillerna nu. Vill inte bli ett nervvrak!

Så nu undrar jag vad ni skulle gjort i min sits eller hur ni själva gjort?

[WickedAlly]
1

Jag hade fortsatt, det fungerar ju för dig.
Jag har kvar min stav trots att jag inte haft något förhållande med en kille på två år nu.

Millahh
0

Jag hade fortsatt för min egen skull :)

silverhuldra
0

Jag hade också fortsatt.

Mvh. Silverhuldra

Koppknapp
0

Okej tack för era svar, känns som om jag ska göra fortsätta också. Tur att p-pillerna inte är så dyra, annars hade man kanske fått tänka 2 ggr innan :)

CelsiusT
0

Varför skulle du inte fortsätta? Enbart för att du inte längre har regelbundet samlag eller hur tänker du?

Finns väl minst lika stor anledning till att äta p-piller även om man är singel? Jag började äta p-piller som singel och gjorde det under 6-7 års tid, trots att jag bara hade kortare förhållanden vid 3 tillfällen under den tiden (kortare förhållanden=2-4mån). Men det hände ju att man hade sexuellt umgänge även om man inte har pojkvän, och då är det ju ännu större anledning till att äta p-piller.

Sedan finns ju p-piller till för kvinnor mer än bara för att slippa bli gravid. Det är ju tex för att få ordning på mens och slippa mensvärk. Så om du trivs med dina p-piller så finns ingen anledning i världen att sluta med dom, det låter bara dumt i mina öron.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LisaF
0

Det är ju inte farligt att fortsätta, och det är skönt med regelbunden/utebliven mens. Så jag hade fortsatt! Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Ratlings
0

Jag fortsatte när mitt långvariga förhållande tog slut Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Koppknapp
0

Okej, tack för era svar också :)!

#5 aha ok :). Nej, känns inte som några problem egentligen, bara det att jag inte visste om man i regel slutade med p-piller om man inte hade förhållande. Vill inte ha kortvariga förhållanden utan kondom :). Men nu fortsätter  jag äta mina p-piller!

CelsiusT
1

#8 Jag har aldrig heller haft ett kortvarigt förhållande utan kondom. Men däremot så har jag allt för många gånger varit med om att kondomen spricker och killar som slarvar. Så nej, inget sånt utan p-piller för min del. Vid kortvariga förhållande är det både hängslen och livrem som gäller för min del ;P

Men som sagt, inte farligt att äta p-piller om man trivs med det. Och det är minst lika vanligt att äta det som singel som i relation.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Koppknapp
0

Haha jo förstår hur du tänker :), man kan aldrig vara för säker när det gäller såna saker…

kallander
0

Jag fortsatte äta mina p-piller ett bra tag efter att min förra relation tog slut, men nu har jag slutat för jag orkade inte hålla koll på att jag verkligen tagit dom längre :p Har gått på piller i så många år nu så jag tänkte att jag ville se hur kroppen funkar utan, om jag verkligen skulle få så ont varje månad som jag fick för 8 år sedan, och jag märker faktiskt ingen skillnad nu mot när jag knaprade piller. Sen hoppades jag väl lite på att brösten skulle krympa utan alla hormoner också men tji fick jag..

Koppknapp
0

# 11 Haha okej, skönt att höra att det finns personer där det inte blev någon förändring då. Man vill ju inte att man ska bli ett monster när man väl slutar med pillerna sen ;). Oj, det där med brösten brukar ju vara tvärtom för många!

Frogge33
0

Jag slutade äta dem när mitt förhållande tog slut nu nyligen. Jag slutade eftersom att jag är väldigt känslig mot hormoner, pillrerna påverkade mitt humör. Samt så orkade jag inte hålla koll på att äta dem och så. Men jag förstår om man fortsätter äta dem. Jag har redan fått tillbaka min underbara mensvärk. Men aja den går att uthärda iallafall.

// Matilda

Koppknapp
0

# 13 Okej, ja det finns ju både bra och dåliga sidor med piller/inte ät piller :).

Jag tycker det är svårt att veta om det är pillerna som påverkar ens humör till det sämre eller man har humörsvängningar i sig själv.