Kirurgisk abort...
Har bokat in en kirurgisk abort nu om en vecka, på tisdag den 18. Är jätte rädd för att bli sövd även om jag vet att det bara är en lättnarkos i Max 15min. Aldrig blivit sövd innan och har värsta panikångesten. Någon som skulle kunna lugna mig? Är frisk men ändå rädd för att inte vakna upp eller att något går fel. Gjorde en medicinsk abort för ett tag sedan och det vill jag aldrig mer göra igen.
När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.
Du gjorde en abort "föe ett tag sedan" och ska göra en till nu?!!!!
Abort är inget preventivmedel kanske du vet. Har du funderat på att ha skydd?
Ogillar att det leks med liv på det här sättet!
Väldigt okänsligt skrivet av dig.
Min morsa blev gravid med mig trots p-stav. Att skälla på tösen för att hon i ditt tycke "inte skyddar sig" känns dumt. Man kan bli gravid trots skydd.
Ts. Eftersom du är frisk och hälsosam så ser jag inga problem. Hoppas att allt går bra för dig. (och kombinera kondom och piller/spruta/stav i framtiden. Att genomgå abort är, som du redan vet, inte trevligt för någon. Det vore hemskt om det hände igen).
Lycka till!
#1 Ska man verkligen behöva försvara sig själv i sådana här situationer bär man ber om hjälp? För ett tag sen kan innebära ett år beroende på hur man ser på det. Men till mitt försvar: jag kunde inte sätta in en spiral efter den senaste aborten då jag fick infektion i livmodern och blev rådd till att vänta med det ett tag. Kan inte äta hormoner. Och har användt kondom sen dess för att undvika att bli gravid så jag leker inte med "liv" som inte ens räknas som foster förens V. 18 och ser inte abort som ett preventivmedel heller. Döm inte folk.
#2 Enda faktorn är ju att jag har konstaterad hjärtklappning men som är ofarlig i sig, är bara jätte nervös inför sövningen och hur det kommer kännas när man vaknar. Är rent ut sagt livrädd :(
Jag kan trösta dig med att uppvaket är väldigt trevligt på sjukhus eller liknande situationer.
Man ligger i en tyst omgivning med filtar. Folk tittar till en hela tiden för att se att allt är bra. Sen får man något att äta. Jag fick ostmackor och nyponsoppa.
#1 - det händer att medicinsk abort inte stöter ut fostret rätt, då måste det till en kirurgisk abort. TS: Jag gjorde kirurgisk abort i somras, det gick jättebra. Somnade så snabbt o fint och väcktes en stund senare när allt var över. Sov faktiskt väldigt skönt den där stunden. :) Men, jag var oxo väldigt nervös innan och var rädd att inte vakna. Prata med narkospersonalen om det, de kan hjälpa dig. De är proffs på den saken. Lycka till!
Om du vill kan du PMa mig o fråga om det är nåt speciellt du vill veta. Tänker inte dra detaljer här bland trångsynta människor.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Och vill bara skriva det att jag verkligen blir sårad när personer skriver så som nr #1 gjorde. Jag har skyddat mig och jag kan verkligen säga det att jag inte vill göra en abort men tänker längre än näsan räcker för vill ge det barnet bra föeutsättningar vilket inte riktigt finns nu. Och det är redan jobbigt som det är, så jag uppskattar stöttning och inte påhopp..!
Använd skydd eller p-piller så behöver du inte göra fler aborter..
---
Försök att göra något som gör dig glad, eller något som får dig att tänka på annat. Att gå runt och oroa sig gör bara saken värre :/
Det gäller ju att lita på vad läkarna gör.
#8 dock använt kondom men skall nu sätta in spiral om allt går bra. Tror ni man får ta med sig musik + hörlurar in om man känner att det är lättare så?

#8, annars kan man ju läsa vad ts skriver… hon har skyddat sig och kan inte använda p-piller.
ts, i min släkt är vi tjejer mer eller mindre överfertila. flera har blivit gravida av att ha varit några timmar sena med sina p-piller, och jag har ett par släktingar som gjort både medicisk och kirurgisk abort.
har du ingen att prata med i din omgivning. ibland är det skönt att bara ventilera? själv är jag livrädd för att sövas, även om jag vet att det oftast inte är någon fara alls, och att peronerna som utför narkosen vet vad dom gör.
Men snälla rara nån, kan folk sluta vara så dömmande. Har man gått igenom en abort så lär man knappast vilja göra om det igen. Ändå verkar folk ta för givet att TS inte har skyddat sig? Tänk efter, fråga först och läs vad personen ifråga skriver. Kommentarer sårar så lätt, särskilt när man redan sitter i en jobbig situation… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Jag hade med mig min mp3 när jag skulle till läkaren då jag var livrädd. Dem tyckte inte att det var något fel med det :)
#10 Okej då fattar jag. Men just när jag skrev så var det bara en kommentar. Ni troligtvis bombade medans jag skrev och sedan bytte länk. Såg sedan vad hon skrivigt! :)
Jag hade MP3 medan jag låg på avdelningen, men tog inte med den in på op. Var tillräckligt orolig att glasögonen skulle glömmas kvar… Men ingen fara, de hade sett till att jag fick med brillorna tebax. Var rätt skönt att ha musiken när jag hade vaknat men låg o mornade mig, innan det va dax att åka hem.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Du behöver verkligen inte vara orolig för sövningen. Det går bra ska du se. Jag var nervös när jag skulle göra operation men man hinner knappt tänka innan man sover
.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har inte gjort abort förut, men har blivit sövd för en vanlig operation, kanske är det samma förutsättningar..men vet inte riktigt.
Det kan bli så att du får lugnande, då försvinner din oro och stressen lättar och du blir skönt lullig. Sen vet jag inte om de söver dig med gas eller intraviöst, men insomnandet går jättesnabbt och du hinner inte tänka mycket. Själva sömnen är rofylld, inga drömmar, inget svart töcken..bara lugn och frid..sen när du vaknar upp kan du känna dig trött, men det är ju ingen normal sömn kroppen ställs inför.
En lätt sövning innebär nog att du inte ska sova länge, jag fick sova i 3 timmar för den kortaste operationen där finns. =)
Det kommer gå jättebra, är du panikstressad, så ring dit du ska och fråga om alla rutiner och exakt vad du kan vänta dig..jag hade aldrig satt mitt liv i andras händer om jag inte vetat vad de ska göra med mig.
Stort Lycka till!!
#9 Det har jag svårt att tro att du får ta med in i operationsrummet eftersom det är en steril miljö. Men be om lugnande så ska du se att allt går bra.
Medicinsk förstår jag att du inte vill göra om, det gör så hemskt ont. Men de kommer gå bra ska du se, kom ihåg att föröska va lugn och ha med nån du litar på som är där med dig vore kanske bra?
Hälsningar
Fredrika
Blev sövd i samband med "kvarblivet missfall" vecka 18 och även när jag steriliserade mig. Båda gångarna upplevde jag sövning som skön. Ja det kanske låter kosntigt men när jag vaknat har det känts som när man vaknar efter att ha sovit riktigt riktigt bra. Det kändes som att jag kunne ha sovit en hel natt och nu var det morgon. ingen tidsuppfattning. Vet att en del kan må lite illa av narkosen, men jag kände inte minsta illamående.
Man blir även väldigt "omhändertagen"/ompysslat. Skulle du känna dig väldigt orolig så berätta det, då får du garanterat hjälp antingen med lugnande eller annat.
Jag har blivit nedsövd ungefär 40gånger i mitt 20åriga liv och är lika nervös varje gång, (jag är sjukhusbarn) men det kommer att gå jättebra. Du kommer nog få träffa narkosläkaren innan nedsövningen och då brukar dom fråga om man vill ha något lugnande så då kan du ju säga till läkaren att du är nervös. Mp3 vet jag inte om man får ta med men jag har alltid fått ta med mig en kudde som jag har haft med hemifrån som man kan ligga och krama, då får man ha den ändå tills man somnar och sen ger dom tillbaka den innan man vaknar på uppvaket. Ifall du har någon som kan följa med dig t.ex mamma eller pappa, nån pojkvän kanske? så kan dom kanske få följa med dig hela vägen in till operationssalen och vara med dig när du somnar, min sambo har varit med mig dom senaste op jag har gjort och varit med tills jag har somnat och det är väldigt tryggt att ha någon med sig som kan prata med en och lugna nerverna lite! :) Annars är sköterskorna väldigt snälla och trevliga inne på op så man har alltid nån som kan lugna ner en lite och hålla en i handen.. :)
Jag har blivit sövd ett par gånger, senast i våras då jag hade lyckats få en knappnål en cm in i foten. Jag var mer orolig för när sköterskan satte in kanylen än när jag sövdes, faktiskt. Lite orolig var jag för att jag inte skulle vakna, men det gick så bra så :) Och som tidigare sagt i tråden, det är väldigt rofullt och nästan skönt att vara sövd. Och att ligga på uppvaken är väldigt mysigt! Man ligger där och tittar på alla lustiga maskiner och ser hur monitorn mäter ens blodtryck.
Och sköterskorna är verkligen guld! Min narkossköterska nu senaste gången skämtade med mig, och det hjälpte väldigt mycket. Frågade om nålen inte satt i benet istället eftersom att det var "ritat där" (dvs, en stor tatuering av en orm).
Ta gärna med dig någon in, det brukar vara helt okej :) och bara att veta att det finns någon som väntar på dig när du vaknat är väldigt lugnande.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Hej igen och tack för alla fina svar, låg och läste alla svar i väntan på OP och det lugnade mig. Trodde det skulle vara värre men så farligt var det inte, det ända var att innan narkosen fick jag något som gjorde att jag blev jätte yr och helt väck men minns inte ens när jag somnade! Har satt in en spiral och hoppas det fungerar bra! Tack alla som skrivit lugnande saker. Stora kramar till er! Om någon annan som läser detta, som ska genomgå en abort så är kirurgisk att rekommendera absolut! Mår prima ballerina nu, har bara lätt molvärk och blöder knappt. Kraaaaaaaam!! :D
Måste tillägga att personalen var väldigt, väldigt trevliga! Gjorde den på Östra sjukhuset i Göteborg!