klockad på toa
fick precis veta att jag tydligen har en kollega som klockat mina toalättbesök på jobbet. blev en liten diskussion om detta på lunchen av någon anledning i skämtsam ton mellan mina övriga kollegor, och jag ville bara sätta mig i ett hörn och gråta. försökte också skämta bort det och liksom komma över samtalsämnet, och nu känner jag mig… well, kränkt!
på ett sätt känns det som om jag måste försvara att jag ibland kan behöva vara på toa en liten stund. lider nämligen svårt av att inte kunna kissa om jag kan ana att någon hör mig. jobbar på ett stort kontor med mycket folk, och det rör sig alltid folk runtomkring. kan sluta med att jag blir sittande i 10-15 minuter med kranen på för att lyckas, och så får jag veta att någon av mina kollegor för skoj skull har klockat mig! jag som till och med i perioder har svårt att gå på toa hemma om min sambo går utanför. ska man behöva förklara sånt för sina kollegor för att dom inte ska göra små undersökningar som dom sedan sitter och snackar om. nu sitter jag och känner mig bara ledsen och kommer antagligen få ännu jobbigare att gå på toa eftersom jag nu också kommer känna mig stressad över att det ska gå snabbt.
vet inte om jag ska konfrontera henne, men hur i så fall?
Oj, det var otroligt fult och respektlöst gjort av din kollega. Jag skulle bli riktigt arg och tala om att det inte alls är okej att skoja om vad som helst och sitta och prata om det i fikarummet. H*n har ju ingen aning om vad andra kan ha för eventuella problem.

#1, jo, så känenr jag också, och då är det en kollega som jag egentligen tycker om. personen är inte på kontoret nu, så jag kan inte prata med henne, och helt ärligt vet jag inte om jag vågar. just det här med att gå på toa har jag extremt svårt med över lag. jag har i hela mitt liv fått hålla mig hela dagarna tills jag kommit hem för att det varit så ångestladdat. nu känner jag det nästan som om jag måste sätta mig och förklara varför jag är på toa istället för att dom ska sitta och skoja om min mage (något som jag har ÄNNU större problem med) och annat jag skulle kunna göra där inne. nu mår jag bara dåligt och vill hem… vi ska sätta oss och fika igen om en halvtimme och jag fixar verkligen inte det.
#2 Kanske kan hoppa över fikan om du känner att det är bättre idag?
Jag tycker det är skamligt att folk inte kan låta andra vara ibland, när det gäller sånna saker. Men i detta fallet tror jag tyvärr att du måste säga till din kollega att detta inte alls är okej, oavsett om du gillar henne eller inte. Du behöver ju inte förklara dina problem, men ändå få henne att förstå att det inte är för skoj skull du är på toa en stund och det är definitivt inget hon har att göra med.
Ta upp det så fort du träffar henne nästa gång, så du får det ur världen.
Jag förstår verkligen att det känns fruktansvärt! och vet inte hela "situationen" men jag har faktsikt "klockat" en kollega under en period då vi 2 jobbade ensamma ihop och skulle göra allt tillsammans men hon ställde sig och sms.ade jätte ofta och mycket, gick på toa mellan 15-30 min minst 4 gr per dag vilket ju gjorde att jag fick jobba för 2 hela uder den tiden och var väldigt irriterande! jag tog upp det med henne efter ett tag och hon blev jätte ledsen vilket jag förstår!

Visst,fruktansvärt respektlöst!
Men hade nog helt enkelt sagt att jo, jag är kissblyg och har svårt när det är folk omkring som springer runt. Du är långt ifrån den enda som har problem med det, har det oxå i perioder.
Qui dormit, non peccat

#4, vi arbetar inte med samma saker och våra jobb har inte alls med varandra att göra. att jag tar lite extra tid på mig påverkar alltså inte henne i hennes jobb alls.
vi pratade om det hemma igår, och jag sa det att jag absolut an acceptera om någon av mina kollegor frågar mig. men att dom sitter och spekulerar när jag inte kan försvara mig tycker jag inte är okej. inte heller att föra små loggar om hur länge jag är på toa. man vet ju inte! nu är det ju inte värre med mig än att jag ibland får sitta med vattnet på och försöka stänga ute alla ljud, eller vänta tills personen på toa bredvid är klar och går ut, men anledningen skulle ju lika gärna kunna vara att jag har stomi, måste sätta kateter på mig själv för att över huvud taget kunna kissa eller ha några andra problem som jag int etycker att folk på jobber har att göra med alls. visst, öga mot öga och en fråga, men att sitta och klocka och diskutera när jag inte kan försvara mig eller säga något… det är inte okej!
vad är klockad?
#7 Man har tagit tiden med en klocka. Räknat med en klocka exakt hur länge TS varit på toaletten.
#8 Va vad elakt!! Verkligen respektlöst, att en vuxen människa kan göra så?
#9 Instämmer!

Kan du kanske förklara för kollegan på tu man hand att detta faktiskt är ett stort problem för dig och att du blivit jätteledsen. Antagligen är hen bara socialt klumpig och vill inte alls såra dig. Då kan du nog få kollegan att tänka efter lite innan den hänger ut någon på det viset.
Visserligen kan man tycka att du inte ska behöva försvara dig mot sådant men som jag ser det är det den enda smidiga lösningen.Om du inte förklarar kommer du ju bara gå runt och må dåligt över detta. Du behöver ju inte skämmas, du gör ju inget fel.
sjukt barnsligt!