Prat om mens..
Åh jag gillar inte att prata om det! De är pinsamt :P Men, i min klass har 2 tjejer fått mens nu.. Vi börja i sexan nu. Det är se två "kraftiga" tjejerna som fått det! Vi andra är ganska smala, och de tjejerna som fått det har störst bröst.. De pratar om de så klassen hör, så de är stolta över det.. Det är irriterande för oss andra tjejer att höra om bh bröst osv.. Men, när brukar man få mens då? Jag är 12, fyller 13 i mars! Kan man märka när det är på väg eller ej? Har också hört att om brösten växt i 2 år så brukar man få mens då, ungefär.. Stämmer det? Ja det var svårt att skriva det här, men hoppas ni är snälla och svarar:) /Christel
/Christel & kaninerna! 

Det är väldigt olika, man kan få mens redan vid 9 års ålder, andra får inte mens förrän de är 16-17 år.
Vanligast är väl runt 12-15 års åldern kan jag tänka mig.
Det där med brösten har vuxit 2 år stämmer inte vad jag vet, det är inget man kan lita på.
Qui dormit, non peccat
Okej, tack för svaret! :) #1
/Christel & kaninerna! 
Min syster fick mens då hon var 8-9 år gammal och jag själv fick det då jag var 12 år gammal. Så det varierar väldigt mycket.
Det kan säkert vara irriterande att höra hur de andra i klassen pratar om det. Själv var jag med om att en tjej i sexan berättade att hon hade fått mens då vi alla var ute och åt middag. Inte så smidigt och det gjorde så att alla blev tysta. Det var lite äckligt minns jag.
Men det gäller att inte bry sig. Jag såg aldrig fram emot att få mens eller bröst och jag förstår idag att det var smart tänkt. Mens är inget skojigt precis men visar förstås att man fungerar som kvinna.
Äh, unna de att få vara stolta över det (nyhetens behag lägger sig så snart de ligger hemma med mensvärk
) och var helt enkelt glad över att du själv slipper gå och blöda varje månad. Vi fruntimmer får stå ut med det fram till klimakteriet sen så det finns definitivt ingen anledning att ha bråttom. Passa på att njuta av fördelarna med att slippa det istället - du kommer inte kunna bada utan att krångla med tamponger i all evighet exempelvis så passa på nu!
Och du, skit i att de har stora tuttar (eller satsa på skadeglädje om du föredrar det…). Stora tuttar har en tendens att vara ivägen och ge ryggproblem, det är inte enbart positivt liksom. Du och resten duger precis som ni är, en persons värde sitter inte i tuttarna 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Tack för båda svaren! Ja, jag kom på en sak! Ena tjejen har haft mens i ett år, inte undra på att Hon ALDRIG kommit! Det beror säkert på det! Men tr ha mens varje gång vi badar? Det låter konstigt, Neeh jag märkte lite idag att ena tjejen sa att hon fick ont i ryggen typ, ja jag ska nog njuta istället för att nojja mig! :) /c
/Christel & kaninerna! 
#5 Precis, du behöver inte tänka på det. ^^
Fast det blir värre sen, om man blir ''sen''. Engligt mig. Alla i min klass har mens, well, utom jag. (fyller 15 i januari). Och de pratar om det heeeeeela tiden. Känns det som. Men det gäller att tänka positivt. Att jag kommer få det någongång. (jag har haft tankar om det är fel på mig eller något) Men jag oroar mig inte än, så du borde inte ge en tanke åt det. Och jag slipper allt jobb med mensen.
Men det finns en stark känsla av utanförhet.

#5 Det är inga problem att bada när man har mens, det finns tamponger och menskoppar, och man kan bada med binda oxå i värsta fall. Det är bara en dålig ursäkt eller världens otur om hon har mens varje gång 
Qui dormit, non peccat
#7, jag tror hon skyller på det för hon vill inte visa sig i bikini..
#6, ja precis, men när alla fått utom en själv är det jobbigt.. (kan jag tänka mig)
/Christel & kaninerna! 
Du behöver inte alls vara orolig över mensen. Fyllde fjorton i maj och fick första mensen ett litet tag innan skolan började:) Jag var oxå lite orolig innan jag fick det då alla i min klass och typ alla i mina paralell klasser hade fått det men inte jag så det varierar som som där uppe säger! :D
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Alla kan inte använda tampong ellerf menskopp, så enkelt är det inte och de tjejerna tycker säkert att det kan vara riktigt jobbigt ibland, men har tur att ha en kamrat i klassen i samma situation. Kanske kan man ha lite medlidande…
Jag är 11 och fick min för ungefär ett halvår sedan. Flytningarna kan börja bli brunare, d.v.s blodblandade innan mensen kommer. Det var så jag "märkte" det. :)