Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: samlevnad
Läst 6430 ggr
Anonym
0

Råkade höra sambon prata om mig

Pratade precis med min sambo i telefon. Han berättade lite retsamt att han fått sin bror att börja spela Tibia (online-game) ihop med honom nu. Jag suckar och säger lite retsamt tillbaka 'vill ha hans telenummer så jag kan ringa och ta ett snack med honom'. Sambon skrattar och säger 'nej, klart du inte får'.

Vi diskuterar detta ganska ofta. Jag gillar inter iktgit att han online-gamear, dels för att det kostar pengar (visserligen inte mkt pengar och vi har pengarna), men dels för att det tar upp så otroligt mkt tid.

Han jobbar mkt så han kommer hem ganska sent och när han kommer hem så önskar jag att få träffa honom så jag brukar göra iordning middag så allt är klart, jag brukar ha städat och fixat med hemmet. Så äter vi ihop och sedan så kommer var och varannan dag (varje dag nu i det sista) att han vill sätta sig med tibia. Sedan kan han ju bli sittande tills han ska gå å lägga sig. På helgen går han upp extra tidigt för att sätta sig med tibia och vissa dagar sitter han hela dagen, eller så får jag tjata och tjata och tillslut så får jag med honom på aktiviteter.

Sedan han började med tibia så blir det massa annat som blir lidande så som gräsmattan, bilarna, städandet osv osv. Jag orkar inte allt, jag är sjukskriven pga utbrändhet. Förr hjälpte han till jättemkt så det kändes naturligt att fixa allt för honom. Men nu känns det som att jag måste säga åt honom allt. Dessutom blir jag ofta sittande brevid och "tittar på" pga att jga önskar att få träffa honom (annars jobbar han ju så länge) och det är ända sättet, men jag blir dödligt uttråkad.

Samtalet idag slutade med att jag sa lite mer på alvar att jag önskar att han slutade med tibia. Han sa då att jag ju sitter med forum. Mitt svar tillbaka var att jag kan tänka mig att göra mig av med min dator helt och hållet om han slutar med tibia, det är så mkt viktigare för mig att umgås med honom än med datorn. Han sa då bara att han inte bad mig sluta och jag sa inget mer. Hörde på honom att han blev nedstämd.

Jag förstår att han behöver något att göra som bara är avkoppling och fritid, men när han glömmer att åka MC en vacker och solig dag pga att han sitter inne med tibia, det är inte likt honom.

Vi pratade i handsfreen och när vi lade på så hade jag händerna upptagna och kunde inte direkt lägga ifrån mig den/stänga av. Han måste ha missat att stänga av telefonen för sedan hörde jag ett annat samtal, antingen om han pratade i andra telefonen eller om han pratade med sig själv eller med någon annan, det vet jag inte. Men han var upprörd. Satt och beklagade sig väldigt irriterat över mig att jag minsann inte skulle säga åt honom vad han ska göra för han säger aldrig åt mig osv. Han skulle aldrig be mig att sluta med något osv osv.

Jag blev såklart jätteledsen, främst för att han inte säger detta till mig (utan troligtvis till någon annan). Jag önskar att han kunde säga detta till mig så jag fick höra det.

Nu vet jag inte hur jag ska ta detta. Ringa upp och bemöta det, bemöta det när han kommer hem? Sopa det under mattan och låtsas som ingenting? Hur ska jag hantera situationen i övrigt? Ska jag låta honom spela? SKa jag be om ursäkt? Ska jag stå på mig? Ska jag säga att han får fortsätta spela och att jag inte begär att han inte gör det, men vill att han vet vad jag tycker?

Urs mår jättedåligt just nu =( Vill ju inte vara elak mot honom, men önskar att han såg det ur mitt perspektiv.

hus-musen
8

Lite engagemang har man rätt att kräva i mitt tyckte, det är inte ok att släppa allt bara för att man spelar eller gör något. 
Jag hade pratat med honom när han kommit hem, sagt att du jag hörde vad du sa och det sårade mig. Självklart ska du få spela, men spelet kan inte ta över livet helt.

Vill han inte lyssna så men å andra sidan, vad säger att du måste laga mat, städa och ha dig då? Skit i det och roa dig med någon annat, med lite tur så kanske han tittar upp och undrar vad som hände egentligen.

Qui dormit, non peccat

Anonym
0

Grejen är ju att han har ju inte slutat helt att hjälpa till, såklart. Han är dessutom en människa som står ut med väldigt mkt hos mig pga mitt funktionshinder och nu min utbrändhet, så jag känner på något sätt att jag inte har rätt att kräva något av honom och att jag måste ställa upp på honom. Det är nu han som drar in pengar och jag sitter just nu bara hemma och mår dåligt. Har svårt att ta mig för saker och ting och om jag inte lagade mat, städade och tvättade så skulle jag inte göra något utan bara sitta och må dåligt, orkar inget annat just nu. Förstår att han tycker det är jobbigt att leva med mig när jag är sådan här, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Problemet är att förr så hjälpte han till mkt, och jag är i behov av det. Nu med spelet så hjälper han till lite, kanske mer rättvist fördelat iom att jag går hemma och han jobbar. Men jag är sjuk och klarar inte allt själv. Det värsta av allt är faktiskt inte att han inte hjälper till utan att han liksom glömmer bort mig.

Jag önskar så han hade sagt detta till mig och inte till någon annan, jag tycker det är så synd att han inte delar med sig av sina känslor till mig. Jag vill inte verka som att jag har spionerat på honom, råkade bara höra. Blää sitter bara och gråter just nu.

[Devya]
1

Du verkar ha haft en del att göra med tanke på att du blev sjukskriven pga burnout. Men jag tror du överreagerar lite med det där att han klagade. Min pojkvän klagar också en del på mig då han pratar med min bror, om samma sak faktiskt dock om ett annat spel.

Det är inte konstigt att du överreagerar men det är inte heller konstigt om din sambo också överreagerar lite och klagar. Han verkade ju inte säga något värre om dig.:)

Visserligen skulle det ju varit bra om han hade sagt det där till dig istället men kanske han kom på det efter samtalet med dig.

Men jag tror det är bra om ni tar och pratar ordentligt om det där spelandet. Det är det största problemet inte det att han klagade, eller ja så ser jag på saken åtminstone…Jag ska inte lägga mig i för mycket om vad som är ert problem!:)

Som jag ser på det så måste ni ta hand om varandra. Spelet ska inte komma först utan ert förhållande ska komma i första hand. Har ni haft många samtal om det här spelandet?

Tina-A
1

Jag är också ihop med en spelberoende, men nu efter 9 år har jag väl lagt av att tjata. Han sitter nästan all sin vakna tid och tycker dessutom inte om att gå utanför hemmet egentligen, tycker inte om att träffa folk eller så eller vistas bland mycket folk.

Sen vi fick barn lyckades jag iaf övertala honom att bara spela när barnet sover, vilket har gjort hans spelande ännu mer intensivt. Nu har det dragits ner till bara 2 timmar på förmiddagen (hennes förmiddagslur) och ca 4-5 timmar på kvällen (från det att hon lägger sig  på kvällen) innan han lägger sig för natten. Han sitter all den tiden, varje dag, eftersom han inte får spela när barnet är vaken. Han tar tillvara på varenda sekund som barnet sover. Det känns som att jag här hemma har förlorat kampen och jag är glad så länge han lägger sitt fokus på vårt barn när hon är vaken, och det gör han! Det känns som det viktigaste just nu, så får vi ta upp det här med spelandet senare igen men just nu orkar jag inte bråka om saken.

Men så som vi kompromissat, något sånt måste ni också kunna lösa. Typ "inget spel innan klockan 20 på kvällen" eller "inget spel efter klockan 21". Om ni kan komma överrens alltså, båda måste vara med på det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Devya]
1

#4 Jag och min sambo har kommit överens om att då vi får barn så slutar han att spela helt och hållet (hans idé). Det tycker jag känns skönt. Jag brukade vara en gamer också men jag slutade så jag tycker inte att det är så orimligt om min kille skulle sluta sen. Jag skulle inte orka ha en kille som passade på att spela varje gång barnet sover, för då skulle jag gärna vilja umgås med honom tumanhand, eller det är i alla fall vad jag tror just nu.

Men oberoende så tycker jag att ni kom ni fram till en helt bra lösning.:)

Jag tror det är viktigt att försöka prata om problemet och komma fram till en lösning som fungerar för båda två. Annars kan förhållandet bli ordentligt lidande.

Anonym
0

#4 Jag tänkte också så. Att han kanske får spela x antal kvällar i vecakan. Men är rädd att jag inte kommer få träffa honom då utan att han går in i det så in i norden. Funderar på att istället för att begränsa hans spelande, helt enkelt försöka avleda honom.

Min kille gillar inte att sitta inne, han vill vara ute och arbeta fysiskt. Men när han kommer hem så har han 3 timmar hemma på kvällen, normalt sett så brukar han klippa gräset, meka med bilen, köra mc, se på film med mig, bara umgås med mig, hjälpa mig att städa osv. Nu är det bara slänga i sig maten och sedan är det 'får jag spela tibia nu' eller 'ska du hitta på något så tänkte jag få spela tibia nu'.

#5 Så känner jag med. När man väl har några få timmar per dygn ihop så kan man väl passa på att umgås, eller åtminstone göra något vettigt.

#3 Det var mer hur han sa det. Han var riktigt upprörd och det lät som om det kokade om honom. Jag blir rädd att han kommer gå och gräma sig och tillslut tröttna på mig och göra slut. Istället för att ta upp det med mig. Problemet är att han aldrig tar upp något med mig, blir han sur på mig så hör jag det för han tystnar och vill inte prata, men han kan aldrig bråka och han kan aldrig dela med sig av sina känslor.

PogoPedagog
1

Jag skulle inte finna mig i det beteendet. Han måste väl oxå se det orimilga i hur mycket tid spelet får jämfört med hur mycket tid du får?

Vissa hobbys är roliga men man kan inte hålla på med sina hobbys jämt! Det är en del i att vara vuxen tycker jag. Vill han ha en relation måste han oxå ta hand om den!

Ladydragon
1

jag skulle säger att jag tror problemet ligger mycket djupare än så…

efter vad du skriver så låter det mer som om han flyr…han är kanske inte nöjd med förhållandet eller något annat som är jobbigt…

sen visst speciellt med onlinespel så finns det alltid en risk att bli beroende

CelsiusT
0

Vi har pratat om det nu iaf. Vet inte om det kommer bli mindre spelande. Men vi har fått uppgjort det här med att uttrycka sina känslor iaf. Får se vart det bär vägen.

Visade sig att han bara pratat med sig själv idag när han svor över mig. Visade sig att det är tydligen så han brukar hantera frustration, han säger inte sina känslor till omvärlden utan stänger in sig och svär av sig och sedan kommer han ut som en strålande sol.

Medarbetare på westernridning.ifokus