Inflammation i fötterna
Jag använder mig av en mens-app på telefonen som heter woman log. I den loggar man när man har mens, den räknar då ut när man troligtvis har ägglossning och när nästa mens ska komma osv.
I den här appen så kan man även logga om man haft sex, tagit tablett eller om man har haft några symptom. Symptom kan vara sådant som PMS, irritabilitet, yrsel, illamående, huvudvärk, smärta i nacke/axlar, smärta i mage/jumske osv osv. Ett av symptomen som man kan välja på är inflammerade fötter vilket i mina ögon känns lite udda blanda samlingen.
Men faktum är att för mig passar det symptomet väldigt bra in då jag väldigt ofta har inflammation i fötterna. Som nu, ligger vaken och har svårt att sova bla pga smärtan i anklarna, speciellt den ena. Jag har visserligen alltid haft det, när jag var liten så fick jag höra både att det var växtvärk men även gnällighet, men faktum är att jag väldigt ofta tjocknar i ankeln och får inflammationssmärta, speciellt på kvällen/natten. Som värst är det om jag har svårt att somna, då kommer det krypande, ibland kommer det tidigare på kvällen och då orsakar det istället sömnlösheten.
Funderar nu på om det är vanligt med inflammation i fötterna och om det kanske inte är helt ovanligt att kvinnor får det? Hur är det för er?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skulle du ha inflammation i fötterna så borde du ha svullna fötter, inte bara mot kvällen, de borde vara varma och du får eventuellt feber.
Har du haft sådana här besvär såpass länge så tycker jag att du ska söka hjälp.
/Maria

Är det bara när du ligger ner eller när du sitter oxå?
Qui dormit, non peccat
Inflammation? Är det faktiskt inflammation då man har svullna fötter och lite värk i dem? Har aldrig hört talas om det så därför blev jag nyfiken.
#1-3 Ja dom svullnar. Ibland bara den ena och ibland båda. Dom blir inte som ballonger men tjocknar, alltså fuller ut och blir varma och värker. Det är alltså i ankeln/fotleden. Händer att jag har det hela dagen, men oftast bara mot kvällen och absolut inte varje kväll.
#2 När det kommer så försvinner det inte av att jag säter mig. Men det kommer nog oftast när jag ligger ner i sängen eller sitter/halvligger i soffan.
#4 Dags för stödstrumpor? :)

Har du kollat upp gikt och andra sjukdomar? Sök läkare :)
Qui dormit, non peccat
#5 Hjläper det? Hade faktiskt det endel när jag var liten, men minns inte om det gjorde någon skillnad. SKa man ha det på dagarna då?
Urs känns som om min kropp ger upp redan vid 23 års ålder =S Har så mkt krämpor och är så trött på att söka läkare och få höra att jag är frisk, känns som att dom egetnligen säger att jag bara är gnällig.
#7 Är ju oftast äldre personer som går med stödstrumpor men det hjälper för dem. I deras fall brukar det bero på vätskeansamlingar/ödem. Sen är det ju inte säkert vad det är som förorsakar svullnaden i fötterna hos dig, då du ändå är så pass ung.
Har du någonsin skadat dina fötter/ben? Har du ett arbete där du måste stå länge? Är du möjligtvis gravid? Lider du av fetma/övervikt? Har du åderbråck? Eller har du mens?
Det finns så många olika saker som kan göra så att du får svullna fötter så därför borde man kolla upp det med läkaren. Det kan ju finnas någon allvarligare orsak också som ligger bakom.
Det du kan göra annars är:
- Höj benen ovanför ditt hjärta medan du ligger.
- Regelbundna övningar för att stärka benmusklerna för att hjälpa till att pumpa blodet upp och bidra till att minska svullnaden.
- Bära stödja strumpor som också lindrar svullnaden.
- Saltfattig diet, eftersom det minskar vätskeretention/vätskeansamling och därmed lindrar svullnaden.
#8 Jag har ju alltid haft dessa problemen. När jag var liten så trodde vi alltid att det var så att jag stukat mig, men jag kunde aldrig minnas att jag trampat snett eller så. Det var bara som att foten var stukad/inflammerad frampå kvällen, utan anledning. Varm lite svullen och gör helvetesont. ibland bara ena benet (vilket som helst) och ibland båda.
Just nu är jag sjukskriven men mitt arbete är annars omväxlande och jag tvingas aldrig att vara i en viss ställning utan kan alltid gå och sätta mig om jag blir trött eller resa mig om jag vill röra på mig. Jag är inte varken överviktig eller undernärd, utan helt normal. Inte gravid och har inga sjukdomar vad jag vet. Visserligen har jag mens just nnu, men det är absolut inte bara vid mensen som jag har dessa problem.
Jag tycker att du ska söka för detta i och med att du har så stora besvär och att fötterna inte blir smalare när du ligger eller har dem i högläge.
Stödstrumpor tar man oftast på på morgonen då normalt fötterna är som minst svullna.
/Maria