Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 12963 ggr
[Malin3033]
8

Mens med klumpar

Nog för att jag hatar att prata mens, kan inte för mitt liv förstå vem som kom på att vi kvinnor skulle dras med det - men tidigare har iallafall min mens varit hyggligt skonsam, nu är den i mina ögon extrem.

Jag fick mens ganska sent, hösten 2010 som 17 åring. I våras började jag äta ppiller och det har fungerat smärtfritt, mensen minskade även något jämfört med tidigare. Jag har alltid sett den som "normal", blödning i ca: 6 dagar där de två första dagarna varit värst och vissa nätter i början så har jag haft både tampong + binda för att vara på den säkra sidan.

Jag hade dock ett uppehåll med pillrerna för att jag fick mellanblödningar, började om igen den 16 juli och hade då haft en vanlig mens däremellan. Samma dag hade jag oskyddat sex (ang. ansvar osv så kan vi väl skippa det i den här diskussionen, jag vet att det var dumt) så jag tog ett dagen-efter-piller den 17 juli samt även ett grav. test som visade att jag inte var gravid.

Den 23 juli (i måndags, en vecka efter att jag börjat om med ppillrena) så kom ännu en mens - men denna är ju extrem! Det blöder något så överjävligt och framförallt så kommer det stora klumpar. Jag tänkte först att "aja, det är ju alltid värst de två första dagarna" men idag är det torsdag och det har inte minskat det minsta. Jag går upp på natten runt 3 (går och lägger mig runt 23, vaknar runt 8) för att byta tampong och binda.

Hur kommer allt detta sig? Ska jag bara vänta ut den eller är det faktiskt så att något har gått snett? Det är semestertider på UM här där jag bor, men tänker givetvis besöka dem så fort de jobbar igen om detta inte blir bättre. Ska väl tillägga också att jag äter neovletta.

CelsiusT
0

Dagen efterpiller är ju bra att du tog. Men gravtestet var helt värdelöst att ta om du tog även det den 17e. Det är först 2v efter dagenefterpiller som man ska ta gravtestet (ev kan man ta det lite tidigare beroende på testet).

Men du fick altlså mens en vecka efter att du börjat med pillrena och du är då alltså inte på sockerpiller?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emelie-E
0

Det kan vara en reaktion på dagen efter pillret. Så troligtvis inget konstigt alls. Bara vänta ut den.

[Malin3033]
0

#1 Gravtestet ville barnmorskan ta i och med att jag hade haft ett uppehåll med pillrerna - trots att jag inte skulle kunnat bli gravid under uppehållet. Stämmer att jag fick mens en vecka efter att ha börjat på en ny karta - så jag är alltså i mitten på kartan nu.

#2 Hoppas nästan att det är så, så att det inte är något bestående.

CelsiusT
0

Gravtest fungerar inte förän efter tidigast en vecka (från dess att du hade sex, men du kanske hade sex tidigare under uppehållet också?), normalt sett så tar man inte gravtest förän efter 14 dagar, det är först då det är tillförlitligt.

Då är det ju "mellanblödning" och antingen en reaktion på dagenefterpillret eller så är det helt enkelt en mellanblödning. Det är olika om det går över eller inte. Vet många som får det precis när dom börjat med novletta och sedan har det försvunnit efter första sockerpillerveckan.

Medarbetare på westernridning.ifokus