Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 5342 ggr
[Northbridge]
0

Menskollande mamma!

Jag berättade i vintras för min mamma att jag hade fått min mens. I och för sig hade jag haft den 3 år tidigare, men då klarat mig utan att berätta det för henne, för den har alltid varit oregelbunden.
Hur som, hon är hemsk när det gäller mens. Jag vågar inte röra en binda när jag väl har mensen, för hon ska ha sådan koll. Hon snokar dagligen på om jag tar en binda eller inte. Det är inte för att köpa nya, för det gör hon inte om jag inte själv ska ta mod och säga det. Jag vet ärligt talat inte varför hon ska snoka.

Ibland kan hon komma fram och bara "Nu såg jag att du hade tagit en binda. Har du menstruationen?" (hon säger inte mens. Hon ska göra det så himla mycket värre än vad det egentligen är).

Detta är något som är fruktansvärt för mig. Jag kan aldrig slappna av och inte snåla med bindor, utan jag utnyttjar verkligen var binda väl för att inte hon ska lägga märke till det och börja prata om det.

USCH! Det låter kanske fånigare än vad det egentligen är. Jag trodde det skulle bli lättare av att berätta, men det har f'n (på ren svenska!) blivit värre.

Någon som känner igen sig?
Kan tillägga att jag kan inte prata om detta med henne, för hon påstår alltid att hon inte gör några fel. Suck!

Karmatarerskanise
0

Jag förstår inte riktigt vad det är som är jobbigt? Mens är naturligt. Varför blir det jobbigt när hon frågar om du har mens? Säger hon till dig att du inte får slösa med bindor?

[Northbridge]
0

#1: Det blir jobbigt efter ett tag att höra den frågan var dag, även om jag inte tar en binda. Obestämd
Hon säger inte till, men tar jag så märker hon det och då måste hon prata om det ännu mer. Jag har sagt till henne att det är jobbigt för mig att disskutera detta, och hon lovar att vara tyst, men så fortsätter hon ändå. Hon vet att jag kan det ena och det andra om mensen, men ja.. Hon var aldrig sådan mot mina äldre syskon!

[Kajsa91]
0

Förstår inte varför hon måste prata om det eller ens veta.

Tycker med det är jobbigt att prata om och klarar inte ens av att säga ordet "mens", haha.
När jag bodde hemma berättade jag bara för mamma när jag fick det, och sen har vi aldrig pratat om det mer. Hon såg bara till att allt fanns hemma hela tiden.

[Northbridge]
0

#3: Problemet är att hon aldrig köper nya. Hon bara "Det får du säga till när du behöver nya".. Man bara "Ah.. Okej… *jag som också inte tycker om att säga ordet mens*" .. USCH säger jag bara :c

[Kajsa91]
0

#4 Och hon förstår inte att du tycker det är jobbigt?
För det skulle ju inte vara speciellt ansträngande att kolla om allt fanns hemma innan hon ska handla tex.

[Northbridge]
0

#5: Nej, hon förstår verkligen inte. Det är hemskt, men så är det.
Jag önskar att jag hade en sån mamma som alla andra har, som verkligen förstår!

[Kajsa91]
0

#6 okej =/
Måste kännas hemskt att ha det så. :(

[Northbridge]
0

#7: Det är det. Hon har alltid varit konstig. Inte bara när det gäller mens. Är jag mer allvarlig än någno annan dag så tror hon att jag blivit deprimerad. Visst, det kanske man blir av en sån mamma (Tungan ute) men.. Ja… Jag blir arg. Skrikandes

[Kajsa91]
0

#8 Men vadå, är det något "fel" på henne eller är hon bara himla seriös och sådär?:P

[Northbridge]
0

#9: Ibland seriös och ibland inte.. Men hon är rätt konstig O.o

[Kajsa91]
0

#9 Okej, jobbigt!
Försök ignorera henne när hon frågar? Eller liksom bara säg "mm" till allt, var kort i svaren så kanske hon fattar någon gång.

[Devya]
3

Försök ignorera det. Det är inget fel med att ha mens, det är naturligt vilket du säkert redan vet. Det är synd att det ska ses som något pinsamt men jag förstår verkligen varför du känner dig obekväm då din mamma frågar sådant där. Lite tråkigt att din mamma inte kan respektera dig och dina känslor.

Försök att inte snåla med bindorna. Det är inte riktigt hälsosamt att använda dem så länge du bara kan. Säg till då du behöver bindor fast det känns pinsamt och jobbigt! Eller om du har pengar så kanske du kan köpa dem själv?

hus-musen
15

När hon frågar om du har tagit en binda så säg" Ja, hur så? Vill du ha tillbaka den? Jag säger till när de är slut"
Då är det du som styr konversationen och inte hon.

Att hon inte köper bindor kan vara för att hon inte använder sånna eller så är hon i klimakteriet och har ingen mens. 
Låt henne säga menstruation, det korrekta ordet är det. Mens är en ihopdragning. Kan lova att väldigt många över 40 säger menstruation, inte mens. Förstår inte riktigt vad som är så jobbigt med det?

Qui dormit, non peccat

[FruStein]
2

Be om 100 kr extra i månadspeng (eller vad ni har för system) så att du kan köpa bindor etc själv, tycker jag.

Crapsurraren
0

Förstår inte riktigt varför det är jobbigt? Min morsa frågade ofta om jag haft, hade eller skulle få mens så hon visste om hon skulme behöva handla hem fler paket. Vi var 5 tjejer hemma på den tiden.. har aldrig sett nått fel med det? Hellre att hon bryr sig om en än att skita totalt i hur man mår.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

LitenPyssling
6

Jag tror det jobbigaste är att hon inte får ha privatliv då hennes mamma snokar runt och uppenbarligen har stenkoll på om hon tar en binda eller inte. Jag skulle tycka det var as jobbigt och dessutom får man inte ha privatlivet ifred.

Hade hon kollat då och då för att se om det finns eller om det ska inhandlas - fine! Men om hon snokar runt så där så skulle jag verkligen säga ifrån, det är inte normalt (i mitt huvud) att ha ett sådant himla kontrollbehov och att sedan påpeka det städnigt!

Sen tycker jag en del av er ska respektera att TS tycker det är jobbigt att prata om mens, bara för att en själv har lätt för det så betyder det inte att alla andra har det.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[RMSLiners]
1

Nu är jag född i en sjuk familj Skrattande och nu har jag ju inte haft en mamma vid min sida utan det har varit min far istället. 

Jag fick min mens vid 12 års åldern och berätta för min far direkt som självmant stack till affären och köpte bindor åt mig och visa hur de ska användas. Vilket var väll lite sådär avigt till en början och jag garva ihjäl mig men men…Skrikandes

Enda sen dess, och jag är snart 30 basst, har min far frågat dagar då jag är lite grinig "har du röda veckan?" som det heter för honom, han vet även ungefärliga datum då jag ska få min mens så ibland påminner han mig om mediciner, bindor och hela kittet.

Jag ser inget fel i det men åt andra sidan kan jag prata om precis allt med min far, till och med sex om det skulle behövas. Och tro mig det är värre att ta den biten med en man.Flört

Tycker du det är obehagligt att din mamma drar upp det så säg det till henne. Men kanske är det så att hon vet att du inte vill prata om det men vill hålla koll så din mens flyter på som vanligt utan förhinder eller oregelbundenhet. Men bästa nyckeln är kommunikation och där måste du som dotter öppna upp dig och ta steget.

[Laauraa]
0

Tror det är lite olika saker vad tex. #17 skrev och vad ts menar. Det är bra att föräldrarna bryr sig och håller koll på om det finns bindor osv. Min mamma frågor mig ibland om jag har mens om jag tex. klagar på att jag har ont i magen och kollar bindorna så dem inte tar slut och köper nya. Det känns ju bara skönt att hon gör det så jag inte ska behöva köpa själv.

Men i ts:s fall tror jag det är lite annorlunda. Mer som att hennes mamma försöker hålla koll på henne, kollar exakt hur många bindor hon tagit  och när hon ser att de är slut så köper hon inte nya, utan väntar sig att ts ska säga till. Jag hade tyckt detta varit jättejobbigt om jag hade haft det så. Du har rätt att få ha ett privatliv ts! Och kunna använda så många bindor som behövs, det ska man inte snåla på.

Du får nog helt enkelt försöka strunta i att hon snokar hur många bindor du tar, skiter du i det så borde hon nog tröttna på att snoka, hur roligt kan hon tycka det är egentligen? Det är normalt med mens, mer normalt än att inte ha det, det är normalt att behöva många bindor. Försök säga till din mamma att du behöver nya, mens ska inte behöva vara  pinsamt och hon ska inte göra dig generad. Säg det stolt istället för osäkert! Ni har ingen lista där ni skriver upp det som ska handlas? Sedan tycker jag att du ska snacka med din mamma, att hon inte behöver ha sådan stenkoll på DINA bindor, det är dina saker och du säger ju ändå till när du behöver nya :)

Lycka till!

Karmatarerskanise
0

TS finns inte längre kvar osm medlem.

XeZafir
0

Du uttrycker det snokar, men jag tror inte det är det hon gör.

Hur kan du så bestämt säga att hon inte gjorde så med dina systrar? Har ni pratat öppet om detta tdigare?

Vad jag tror är det största problemet är att du tycker det är pinsamt eller något liknande. Kanske behöver du vänja dig vid känslan att säga och prata mens eller det för dig otroligt jobbiga hela ordet, menstruation. Det är inte pinsamt och det är inget konstigt att prata om. Slappna av och gör sport i att se om hon hinner kolla hur många du använt istället.

Dessutom tycker jag nog du borde använda och byta oftare! Det är en viss doft runt oss när vi har mens…

JossanH
0

Jag tyckte också att det var hemskt att prata om mens när jag var yngre. Pinsamt var bara förnamnet och det är ingenting man bara kan ändra på utan det måste få komma av sig självt att känna sig bekväm med ordet och mensen över lag. Bara för att några tycker att det är helt naturligt att tala öppet om det och att det inte är en big deal får man respektera att andra har svårt för det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MajaL
0

Jag kan förstå på sätt och vis vad du menar att du tycker är jobbigt. Du vill sköta dig själv utan att det "är något" med det?
Klart att det kan vara jobbigt att behöva berätta varje månad att "ja exakt idag har jag det!".

Nej fy, det skulle jag inte stå ut med! Nu är  ju jag en vuxen människa och tycker att det är självklart att andra inte ska bry sig om min privata del av mitt liv. Inte min mamma heller. Det finns ju en viss gräns som hon inte har att göra med.

Vet inte hur gammal du är TS, det kan ju vara så att hon bryr sig om hur du utvecklas. Om du har det oregelbundet. Då kanske hon bara vill ha koll på att allt funkar som det ska.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se