Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2967 ggr
[Älskamig]
0

Oregelbunden mens.

Hej!
Jag är en tjej på snart 15 år som alltid haft en oregelbunden mens. Den har alltid hållt på i mer än 7 dagar och sen har den inte kommit igen på flera månader.

Är det mer än jag som har det såhär?

[Älskamig]
0

Kan tillägga att jag inte mått så bra någon gång under min mensperiod. Alltså jag har alltid varit smått deprimerad. Så kan detta påverka?

[Devya]
0

Mensen kan vara lite oregelbunden i några år före den stabiliserar sig. Vad jag vet så är det här inget ovanligt i sig.

Sen kan förstås viktnedgång, stress etc påverka att mens uteblir. Det är viktigt att försöka ta hand om sig själv både fysiskt och psykiskt.

[Älskamig]
0

#2: Funderar på o skaffa p-medel, men det får bli om ett år, för nu bor jag i ett utav grannlanden som jag inte riktigt känner till ännu.

[Devya]
0

#3  Du kan alltid rådgöra med hälsovårdaren/läkaren om det lönar sig att skaffa p-piller på grund av den orsaken. Själv skulle jag vara lite försiktig och ge min kropp lite tid innan jag skulle börja på med något sådant. Du är ju inte ännu 15 år som du skrev.

Men det där kan du som sagt diskutera mera om med en hälsovårdare då du kan.:)

[Älskamig]
0

#4: Nyinflyttad som sagt, så ska vänta ett år och se hur det blir (: Då kommer jag ju som sagt vara inne på 16:e året .. :}

[Devya]
0

Jepps, om det inte vid det laget ha börjat stabiliserat sig är det säkert värt att kolla upp det. Men nu ska du bara slappna av och njuta av de dagar som du inte har mens! ;)

[Älskamig]
1

#6: Jag går ju redan nu och oroar mig att jag kanske inte kommer få barn i framtiden och så vidare. Även vet jag att den kan vara oregelbunden och det kan jag nästan tycka är skönt. Hatar att be om nya bindor till min mamma, så nästa år flyttar jag till Sverige igen - eget, och då kan ju samtidigt kolla upp det! :} 

Tack!

[Devya]
0

#7 Jo det är väl lite svårt att låta bli att oroa sig över sådant där men försök att inte tänka för mycket på det. :)