Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 8825 ggr
lillaisa
0

Ökad mens vid värme?

Jag har hört att om man under mensen till exempel badar i varmt vatten vidgas blodådrorna och gör att man blöder mer (just när man badar alltså), stämmer det?

Undrar även hur man kan dämpa mensvärk och mens-illamående när varken värktabletter eller värmepåse hjälper. Mamma har erbjudit sig att ta mig till en gynekolog för hjälp, hur går en gynundersökning till? Är det obehagligt?

/Isa

Saga85
0

Jag har aldrig hört talas om eller varit med om att det blöder mer vid värme. Iof har jag aldrig badat med mens.

Har du testat flera sorters receptfria tabletter vid värken? Du kan ju antingen testa något p-piller/medel (funkade bra för mig när jag var yngre och är något jag överväger att ta till igen) eller (i värsta fall?) få starkare tabletter utskrivna.

Ett gynbesök känns oftast obehagligare i förväg - man stressar lätt upp sig och tycker det är pinsamt. Men en undersökning är inte så farligt och tar inte mer än någon minut. Det kan kännas bättre att ha på sig en icke åtsittande kjol/klänning så man slipper sitta helt naken på underkroppen och endast ta av sig trosor.

lillaisa
0

#1 Har provat de flesta receptfria värktabletter och inget fungerar. Det är väl p-piller jag funderar mest på att prova med eftersom många verkar tycka att det hjälper.

Okej, tack!

/Isa

Mitralis
0

#2 Finns minipiller som tar bort mensen helt för vissa.

2 Alvedon och 1 ipren, samtidigt, fick jag rekommenderat av min barnmorska. Hade extrem mensvärk när jag hade kopparspiral och det hjälpte lite i alla fall. Nu äter jag Cerazette och har inte haft mens på 1 ½ år.

viktoria91
0

p piller hjälpte enormt mkt för mig med min outhärliga mensvärk men biverkningarna var för stora så jag slutade med det.

lillaisa
0

#3 Okej, ska prova 2 alvedon + en ipren.

#4 Oj, vad var det för biverkningar? Hur gör du nu då, uthärdar eller använder något annat medel?

/Isa

viktoria91
0

#% ökad vikt, humörsvägningar och minskad sexlust. jag får härda ut tills jag får utskrivet, har fått nog att hålla på att svimma av smärta, ipren och andra receptfria funkar ytterst lite.

Saga85
0

#3 Just det, det var den kombinationen jag hört om men inte kom på. Vad ska det vara för styrka på tabletterna?

Cindy
0

Du får inte mer mängd mens av värme, men den kan möjligtvis blöda ut snabbare. Alltså samma mängd blod på mindre tid, vilket kan upplevas som mer mens.

Givetvis ska du till en gynekolog om mensen är obehaglig, klok mamma! Jag tycker att tandläkaren är mycket läskigare - man har ingen bra kontroll och det gör ont. Gyn är oftast bara genant (de första gångerna).

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Något som kan öka blödningen är Treo och andra blodförtunnande läkemedel.

Ipren och Alvedon tillsammans går dock bra för de flesta. 200mg Ipren och 500mg Alvedon har jag själv tagit 2ggr per dag.

Vänliga hälsningar
Cindy

Saga85
0

Jag måste rätta mig från mitt inlägg #7. Den "magiska" dos jag fått höra om lät 800 mg Ibumetin samt 200 mg Alvedon.

Mitralis
0

#10 Tror inte att alvedon finns i 200 mg tabletter.

Min "magiska" dos som jag fick av barnmorskan var 2x500 mg Alvedon och 400 mg Ipren. Men det verkar vara lika många variationer som det är personer härFlört

På apotekets sida står det lite.

På 1177 står det nästan samma sak.

Saga85
0

#11 Det stämde visst. Måste vara 250 mg Alvedon isf.

[Älskamig]
0

Kolla på din hand till exempel. När du är kall, fryser eller kanske har hamnat i chock, så syns inte blodådrorna så mycket (ibland inte alls). Men om du istället t.ex svettas, så vidgar sig blodådrorna och de blir större.
Som jag tidigare sa, kolla på din hand. :)  
Jag vet dock inte om det du säger stämmer just att mensen 'ökar' .. Kanske bara om du under tiden, du badar varmt, har mens. Då kanske det stämmer?

Jag vet inte. Flört