Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 3619 ggr
Yellow22
0

Hitta bra p-medel?

Det är svårt, börjar nästan tro att det är omöjligt.. :p

Jag började äta Neovletta sommaren 2010 och åt det i över 1½ år (helt utan biverkningar eller problem den första tiden) tills jag började få mycket migränliknande huvudvärk, så gott som varje dag. Bytte därför till Yaz i januari eller februari 2012 men dem blev inte heller varaktiga, på grund av att jag började må extremt(!) illa av tabletterna. Jag mådde illa varje dag - och väldigt illa, det blev så eländigt att jag satt och flämtade och inte kunde andas för att jag mådde så fruktansvärt illa, kollade upp detta och läkaren konstaterade att han efter en lååång undersökning inte kunde hitta någon annan förklaring till illamåendet än mina p-piller. Samt att han inte trodde att det var en reaktion på hormonerna, utan att min mage är känslig (detta är ett faktum jag är medveten om, jag har en väldigt känslig mage och mår lätt illa om jag inte sköter mig ordentligt). Gick tillbaka till UM med rådet "Skaffa ett p-medel som inte går via magen", så de satte in en p-stav. Hade inga som helst problem de första tre månaderna, allt var som en dans på rosor (hade en veckolång mens under denna period). Nu har jag blött varje dag i 2 veckor, före det uppehåll 3 dagar, före det blödde jag 3 dagar i streck. Det är inga stora blödningar, tillräckligt små för att det ska räcka med trosskydd men tillräckligt stora för att inte kunna vara utan.

Vadan detta skumma blödningsmönster som dykit upp precis samtidigt som sommaren? Och varför först efter tre månader? Vad ska man göra, försöka vänta ut blödningen och hoppas att det inte sabbar hela ens sommar för att man inte kan/vill gå i bikini/bada pga blödningar eller gå till UM direkt och byta till nåt annat p-medel? Isåfall vilket, när jag inte kan äta p-piller pga känslig mage?

dyoxide
0

Känner ett par tjejer som haft P-stav men alla hade fått samma problem som dig, alltså att dom blödit nästan konstant. Kanske bäst att ta ut den, kanske en spiral hade funkat?

Yellow22
0

Jag vet inte, i och med att mina blödningar startade efter att ha varit helt problemfri i tre månader - är det en envis och långlivad mensblödning eller kommer jag att blöda konstant? Tycker fortfarande att det är lite skumt… hur som helst, jag vill ju inte vara oskyddad och helst vill jag vara utan blödningar/kunna kontrollera dem.

Spiral är ett annat alternativ, har läst lite om det men inte alltför mycket. Känner mig dock lite avskräckt eftersom att det tydligen gör ont, och brukar de sätta in spiral på tjejer som inte fött barn? Någon som har spiral och kan berätta mer?

dyoxide
0

Har inte haft en P-stav själv eftersom P-piller funkar perfekt på mig, men vad jag har hört har dom haft små, små blödningar nästan hela tiden, men i början funkade det bra ett tag.

Min mamma har spiral, och hon har flera gånger sagt till mig att det är ett bra alternativ. Man blöder nästan inget om äns något och den varar i år. Är själv 16 och har inte några barn än :) Du kan ju söka lite eller prata med någon som är bättre på sånt.

Karmatarerskanise
0

Jag tipsar om P-ringar. Det sätter man i slidan som en tampong och har i 3 veckor, sedan tar man ut den och har mens en vecka innan man sätter in den igen.

Det enda P-medel som jag testat som inte påverkar mitt humör, inte ger smärtor och som inte gett mig illamående.

http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/