Sluta eller vänta ut?
Det är mycket trådar om mellanblödningar just nu och jag sitter själv i samma sits. Äter neovletta sedan mars månad och det har fungerat smidigt och bra. Dock var jag ganska snabb med att börja hoppa över mesen och jag gissar att det är det som straffar sig nu. Har haft mellanblödningar i ca 2v nu och har 1 och en halv rad kvar innan sockertabletterna börjar. Så min fråga är nu, hur blir man snabbast och bäst av med mellanblödningarna? Ska jag äta ppiller som vanligt och vänta ut det? Ska jag sluta äta helt och sen börja om igen? Jag vill ju ändå vara skyddad då jag har sex ungefär varannan vecka (distans). Samtidigt är det inte så lockande att ha det just nu i och med mellanblödningen. Tacksam för hjälp :)
Sluta hoppa över mensen ;)
Skämt åsido, men min barnmorska sa faktiskt att man aldrig ska äta ihop mer än två kartor åt gången. Viktigt att kroppen får stöta ut mensen med jämna mellanrum. Så rätt logiskt då att det kommer mellanblödningar förr eller senare :)
#1 Absolut, jag har lärt mig en läxa ;) Men nu är skadan redan skedd - så nu då? Jag vill ju inte gå runt med mellanblödningar för resten av livet ;)
Fortsätt äta kartan som vanligt.
#3 så det kommer ge med sig? Gissar att du rek. att jag då också äter sockerpillrerna istället för att hoppa över ännu en gång?
Att hoppa igen när du redan fått blödning lär bara ge dig fler blödningar.
Om det ger sig eller inte kan jag inte svara på, men det finns ingen anledning att inte äta kartan som vanligt.
Jag äter ihop kartor av Neovletta, när jag börjar blöda gör jag uppehåll i 5 dagar. Gör jag inte uppehåll så slutar inte blödningen (innan jag gör uppehåll är blödningen typ som en mellanblödning, liten mängd).
Så jag tycker du ska testa att göra uppehåll, dock vet jag inte hur det skyddar då mot graviditet.
#6 uppehåll mitt i kartan, fortsätter du sen där du var eller börjar du om? Håller med dig om att det kanske inte blir ett säkert skydd, men viktigast är att jag får ordning på cykeln igen - sexet kan man ju lösa på andra sätt.
#7: Jag fortsätter att ta de tabletterna som är kvar på kartan, tror det brukar bli ganska bra ändå med dagarna
Jag har kartor utan sockerpiller.