Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 15813 ggr
[Northbridge]
0

Vad använder ni för sort?

Vad använder ni? Tampong eller trosskydd/bindor, viken sort och vad tycker ni? Jag använder bindor, och detta är första gången jag har 'egna' bindor.. Så nu kör jag på Libresse Normal, det rosa paketet. Små bindor som drar åt sig tillräckligt för mig! :)

hus-musen
0

Menskopp, och ibland tamponger.
Klarar inte av bindor, tycker de blir slemmiga och äckliga på 2 minuter plus att de är varma och allmänt obehagliga och klias.

Qui dormit, non peccat

[Northbridge]
0

#1: Okej, då är det tvärtom. Tycker att menskopp verkar vidrigt, och tamponger får jag inte i. Men ev. i framtiden ska jag pröva menskopp, men vart fixar man det? O.o'

Elshira
0

Jag skulle helt klart vilja införskaffa en menskopp, men har tyckt det varit så "klurigt" med vilken storlek jag ska ha så det har inte blivit av…

Sedan har jag vunnit en årsförbrukning av mensprodukter från libresse förra vintern, och som det är nu klarar jag mig nog tre år till på allt det jag fick xD Väldigt uppskattat då tamponger osv är dyyyrt >_>

Jag använder enbart tamponger, och när de inte längre behövs kan jag klämma in något trosskydd… Bindor, framför allt de från Always (som har ett övre lager av plast?!!!) har en tendens att göra det väldigt varmt och fuktigt, som bäddad för Svamp, och dessutom är de sällan bekväma… Dessutom så har blodet alltid en förmåga att hitta både ut på kanterna och bak/framtill på trosorna i.af, så de bara är å kasta till slut :P Men när det bara är pluttelite mens kvar så har jag använt libresses trosskydd (numera) och de känns åtminstone inte obehagliga att ha på sig. Där är ju yttligare en fördel med menskopp efter som man kan ha den även då :)

Jag håller med hus-musen om att bindor kliar…

Men de tampongerna som suger bäst utan att leta sig igenom på ena sidan bara är libresse. Har använt apotekets och OB förr men när jag fick detta från libresse insåg man verkligen skillnaden :P Min mamma som har kraftiga blödningar slapp att det läckte igenom till hennes stora glödje ^^

Hakuna matata!

Ratlings
0

Jag använder tampong, libresse och OB. Håller dock med om att Libresse är bäst.

Bindor är, som dom andra sagt, allmänt obehagliga, fuktiga och kletiga *ryser*  Använde det dock i början när jag fick min mens för 7-8 år sedan då tamponger jag tyckte tamponger såg obehagliga ut, torra och sådär… Tungan ute

Sen är jag inte heller så duktig med att sköta mensen eftersom jag går på ppiller och kan hoppa över den… så gör jag hellre det. Mao - jag har sällan mens.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Love-
0

Jag har inte mens mer tack vare min p-stav :) såååå skönt att slippa det, men när jag hade det så använde jag för de mästa bidor men ibland hade jag tapong men typ bara när jag skulle bada eller så, men gillar inte något av det då jag tycker det blir varmt med bida och känns som man har blöja :/

Menskopp hade jag inte hört om förren nu när jag läste det här, hur funkar det?

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Karmatarerskanise
0

Tampong på dagen, binda på natten.

Tampong är ju inte bra att ha under nätterna, om man nu inte sover 4-5 timmar. För det är efter den tiden man bör byta tampong för att minska risken för bakterier.

[Northbridge]
0

Jag trivs hur som helst med bindor och Libresse's normal som jag kör på nu, trivs jag med. :) Ibland kan det kännas som att massa kommer, så har alltid vart orolig att det ska läcka. Men sen när jag kommer hem och byter elle något, så är det inte så. Riktigt nöjd. :)

#3: Körde på Always en gång, och håller med dig. "Bomullen" kröp ur själva bindan som skulle undvika att sådant hände. Så ibland när jag bytte om så kunde jag märka att det var stora bomullstussar som hade åkt ut från både bindan och trosan. Märkligt!

Fridaaaa
0

Bindor, såna tjocka som finns på Lidl :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
1

#8 Själv klarar jag inte av tjocka, tycker det är så obehagligt :) Och jag hade hela tiden tänkt att det syns :P

[Tassy]
0

menskopp när jag klarar av det, binda/trosskydd när mensvärken är för svår.

hus-musen
0

Tjocka bindor är värst, känns som en blöja och de skaver. Inte är de diskreta heller, oavsett vad reklamen påstår.

Qui dormit, non peccat

Fridaaaa
1

#9 Jag tycker dem är bäst, ogillar dem tunna ^^, Inte hittat några som ligger bra eller känns bra.
När jag har mens går jag alltid med mjuksbyxor eller större byxor så behöver man inte oroa sig :D

fidojunior
0

När jag hade mens brukade jag använda bindor från Always, ett grönt paket. De hade en liten doft också haha. :P Jag har testat tampong en gång och det kändes obehagligt men tror att jag satte den lite fel och nu har jag inte haft tillfälle för att prova heller.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Northbridge]
0

#13: Tampong tycker jag är krongligt att pröva. För när man väl vet att den inte går in (som t.ex för mig), så blir det bara blodigt och klabbigt och usch, nej… Hellre bindor i sånna fall, om man får de erbjudanden!

Fridaaaa
0

#11 Då har du och jag inte samma upplevelse. Jag tycker inte dem känns som blöjor och jag tycker inte dem syns mer. Inte på mig i alla fall.

Karmatarerskanise
0

#15 Om dom inte syns behöver du väl inte gå i stora byxor? ;)

Fridaaaa
0

#16 Gör det av bekvämlighet ;) Min mage svullnar alltid lite vid mens så måste nästan ha rymligare byxor då ^^, Är därför :)

Karmatarerskanise
0

#17 Okey :)

Birke
0

Menskopp. Har stav nu, men annars när jag har mens är koppen det bästa jag vet:P

Ladydragon
0

nästan alltid så blir det bindor Always lila bindor med vingar och extralånga dom är mjuka och sköna

Libresse bindor får jag ont i underlivet utav och får skavsår

kan tillägga att mitt underliv är extremt känsligt och jag får ofta ont och skavsår så i mitt fall så är bindor bästa alternativet då får man lite vaddering därnere Tungan ute

tampong blir det bara när jag duschar och badar och då brukar jag köpa en variant med införingshylsa 
tycker det är så äckligt att kladda runt med en vanlig tampong brukar sluta med mindre blodbad i badrummet innan jag är klar med eländet

brukar oxå köra med mjukisbyxor när jag har mens underlivet är lite extra känsligt och jag har rätt ont i magen så mjuka lösa byxor funkar bäst

menskopp visst det låter ju bra rent ekonomiskt men nee orka hålla på att pilla runt med det där och risken e väl stor att man spiller och har sig

Åsa S
2

Tjockbindor har jag med + de är billiga så man kan byta ofta utan att det kostar så värst mycket. Tamponger gillar jag inte och det ökar risken för Svamp. Hade problem med Svamp när jag hade min förra kille och det var en av sakerna min gynekolog sa aldrig använda tampong ifall man har minsta benägenhet att få Svamp.

CelsiusT
0

#21 Men binda ger väl inte mindre risk för Svamp? Blir ju alltid så instängt med binda så det riktigt känns att det är en riktigt bra miljö för svampar att växa till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Åsa S
0

Torra slemhinnor är en vanlig orsak till Svamp, bindor torkar inte ut slemhinnorna men det gör tamponger eftersom de ligger emot slemhinnan och suger upp fukt.

Rustibus
0

Jag använder menskopp på dagarna och tunn binda som tillägg till natten bara utifall att det blir läckage.

[Tassy]
0

#20 SÅ olika det kan vara! Själv använder jag libresse och får samma problem som dig fast av always. Tål dem inte för fem öre.

Karmatarerskanise
0

#23 Vanliga bovar  som kan orsaka Svamp är mediciner, tex antibiotika, dåligt med luft (bindor, tajta kläder som inte andas) ), rubbad hormonbalans som många får tex innan mens, dåligt imunförsvar (tex vid stress), även ett för stort sockerintag kan ge Svamp.

Vi har alltid lite Svamp i underlivet(slidans sekret) och tarmen. De goda bakterierna håller svampen på en bra nivå .Så i vanliga fall märker vi inte av det. Det är först när balansen mellan våra bakterier och svampen rubbas som en svampinfektion bryter ut eftersom svampen då förökar sig.

Frida
0

Jag använder menskopp och den friheten det innebär är nästan löjligt härlig. Kan inte ha tamponger för jag blöder väldigt lite de flesta dagarna under mensen så slemhinnorna torkar ut alldeles för mycket (en till två dagar blöder jag jättemycket så då hade jag fått byta stup i kvarten och det fungerar inte) och bindor blir för instängt och fuktigt. Fick jag bara ta med en enda sak till en öde ö hade det varit min menskopp, bästa investeringen jag någonsin gjort. Skrattande

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

hus-musen
0

#23 Bindor torkar oxå ut, plus att du har mycket ämre luftcirkulation till underlivet när du har bindor. Det tillsammans med fukten gör det till en perfekt grogrund för Svamp och bakterier.

#27 Håller med dig! Så himla praktisk den där lilla koppenGlad

Qui dormit, non peccat

Vyer
0

Främst tamponger, men ibland biondor. Köper detta märke:
Lingonvecka

pyromanen
0

Bindor. Hälst tunna, men tjocka går bra med. De är lite som mjuka kuddar att sitta på, kan tycka det känns lite ompysslat och mysigt faktiskt Skrattande. Brukar köpa dom billigaste som finns, tycker faktiskt de samtidigt brukar vara bäst.  Allra värst är Always, dom är väldigt plastiga och obehagliga. har en teori om att de vill det ska kännas klibbigt snabbt, för att man ska byta jätteofta så de kan sälja fler Skäms.

Sen tycker jag inte om vingar. Tyvärr blir det allt svårare att hitta tunna utan vingar.  vingar är väl tänkt för att minska läckage vid sidorna, men på mig funkar det tvärtom, vingsidorna liksom transporterar mens till undersidan så det blir mer fläckrisk i kläderna.

Karmatarerskanise
1

#30 Själv måste jag ha vingar, annars tycker jag inte bindan håller sig på plats :)

Saga85
0

Tamponger. Körde förr mest på bindor eftersom det skavde så när jag hade tampong - det gjorde ont när jag satt ner och när jag gick. Tog mig faktiskt några år innan jag kom på vari felet låg - jag var alldeles för mesig med att trycka in den. Numer trycker jag in den så långt det går och sedan kan jag helt glömma av att jag har något i mig.

På nätterna kör jag dock med bindor.

Ratlings
0

När jag hade pstav och mens konstant i 8 månader skavde också efter ett tag.. Blev obehagligt helt enkelt. Körde då med bindor emellanåt trots att det är obehagligt!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ladydragon
0

30# nja jag håller inte med för mig så funkar Always alltid som det är tänkt med att blodet sjunker ner och ytan förblir torr

vingar är oxå ett måste annars så blir det alltid att dom rullar ihop sig och så läcker det på sidorna

men som andra sa här i tråden det är så olika vad man gillar inte gillar och sen oxå att allas mens ser olika ut hur mycket man blöder och hur länge och så vidare…..

men otroligt intressant tråd om hur olika man tycker det är Skrattande

[Tassy]
3

Angående vingar så är det ett måste för mig, annars viker kanterna in sig och fastnar i lurvet på mig, aaaj! Foten i munnenTyst

Karmatarerskanise
2

#5 Haha "lurvet" :P

[Tassy]
0

ibland måste man ju bjuda lite på sig Cool kan tänka mig att en och annan får sig ett gott skratt!

[Northbridge]
0

#35: haha, kan jag hålla med om.

pyromanen
2

Skrattande. Ja i denna fråga gäller nog mer än någonsin att smaken är som baken Skrattande. Och klart att det måste vara olika, annars skulle bara finnas én sort om alla ville ha den.

Kropsform, rörelsemönster, olika känsliga slemhinnor, olika mycket blod, olilka modell på trosor kanske.

[SweetRose]
0

TS du tror inte du bara testat en för stor tampong? OB har en minivariant som de flestar får in :)

Nu har jag stav, alltså ingen mens alls. Annars är det tamponger som gäller. Bindor på natten ifall det är helg och jag vet att jag ska sova mer än 8 timmar.

Kalendula
1

jag använder bindor, för jag tål inte att använda tamponger.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Cazzos
0

Har precis fått min mens (2 dgr sen) och jag ska använda binda tills mensen blir regelbunden, och sen så tänker jag skaffa en menskopp Skrattande

[Northbridge]
0

#40: Prövat de minsta, fick av både skolsköterskan och som "reklam" i tidningar och från posten. Det var de minsta!

[Noriisen]
0

Bindor alaways är bäst :)

ettlitetalias
0

Använder tampong och sen trosskydd i slutet när det inte är så mycket mens att tala om.

[FruStein]
0

Jag har stringbindor de första dagarna, sedan bara vanligt trosskydd (i stringmodell) för jag blöder så lite. På natten vanlig binda med vingar. Jag hade tamponger tidigare och tycker att det är bekvämt, men jag blöder så lite att det inte är någon större idé.

[Fiction]
0

Jag anvämder i stort sett bara tamponger (O.B.), det rosa paketet.

Khadidja
0

Ursäkta mig men vad är en menskopp? Förvånad Har hört ordet förut men aldrig vetat vad det är? Någon söt som kan tänka sig förklara detta för mig? Oskyldig

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Birke
0

#48 En kopp i silikon som samlar upp mensen, som du senare häller ut i toan, tvättar av koppen, stoppar upp den och använder den i upp till 10 år:) Känns inte alls, sparar pengar och man har alltid mensskydd hemma!

Khadidja
0

Men.. Hur länge är den där då? Hur säkert är det? Glad

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Birke
0

#50 Tills du tar ut den:) Den måste ju tömmas innan den blir full.

[Tassy]
0

max rekommenderad tid att ah koppen inne är 12 timmar innan man bör ta ut och göra rent den.

[Northbridge]
0

#52: Ang. menskopp. Gör det inte "ont" att trycka in den? Jag menar, den är väl lite bred i början och sen "mindre" i slutet?

Birke
0

#53 Nope, man viker ihop den på ett väldigt smart sätt, och sen när man släpper taget återgår den till den normala formen igen inuti:)

hus-musen
0

#53 Precis, man viker ihop den så den är lika stor som en minitampong typ,  inga problem att sätta in den. Den vecklar ut sig sedan när den är på plats.

Qui dormit, non peccat

MeMyself&I
0

Det är lite olika vad jag använder beroende på vad vi har hemma eller så. Oftast så använder jag Libresse normal eller Always normal. Men när jag har mycket mens brukar jag använda Always maxi long super plus eller Ica basic normal plus.

Jag tycker egentligen inte om bindor, men jag kan bara använda mini tamponger och de börjar läcka efter ca en timme så då måste jag använda binda för att inte behöva byta hela tiden.

Funderar på att köpa en menskopp, men jag tycker att det verkar besvärligt att beställa och få rätt sort. Sen är jag också rädd över att jag inte kan använda den, för jag kan inte ens få in en normaltampong och menskopparna är ju betydligt större än så. Jag vet inte om det är värt att chansa, så det bästa är kanske att vänta med att köpa tills jag är säker på att jag kan använda den.

Men vad säger ni som använder menskopp, tror ni att det är svårt att använda den om man inte kan använda de större tampongerna?

gaabriellaaa
0

#32 hahahahhaahha då förstår jag nog vad felet är för mig ….. Skäms

[Northbridge]
0

När kommer min mens? Jag fick min mens lite innan 27 November, hade det i ungefär 1½ vecka .. Får jag den runt 27 December då?

Carnosa
0

#56 Jag tror inte du skulle ha något problem att använda menskopp. De ska ju inte lika långt in som en tampong så de är inte så svåra att sätta in.  Jag tycker du ska testaGlad Funkar det för dig så kommer du spara massa pengar och slipper bidra till de enorma sopbergen så mycket.

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

somjagvillvara
0

Använder Tampon Libresse, Normal. Sen i slutet endast trosskydd! :)

Destany
1

Använder tamponger från apoteket. Tycker de e bra och billiga :)

Gudris
1

Menskopp! Billigaste och smidigaste alternativet enligt mig, och fräshaste! Jag har inte lagt ut pengar på mensskydd på säkert 1½ - 2år, så det märks i plånboken. Bindor/trosskydd känns oftast som värsta blöjan för mig så det är skönt att slippa och tamponger torkar ut för mycket mot slutet av mensen ( har tidigare använt de minsta sorterna).

Kassy
0

Använder i stort sett bara tamponger (O.B) då bindor blir så varma och äckliga

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[swiss]
0

Innan använde jag olika bindor. Numera enbart tamponger (OB eller Libresse). Ibland något Libresse trosskydd också. Jag avskyr lukten man får när man har bindor, kladdigt och ofrächt känns det också.

LenaRebecka
0

Jag använder alltid tampong! Använde binda från början när jag fick min första mens och då var jag 12 år, brukade bara använda några enkla från Apoteket då och ibland Always bindor. Dom från Apoteket var faktiskt rätt bekväma och Always också, men nää, sen jag började med tampong och förstod tjusningen med det har jag aldrig gått tillbaka till binda. Med binda kan man inte ha vilka trosor man vill, inte vilka byxor man vill, det känns kladdigt och obehagligt som att man har en blöja hahaha! Så använder bara binda på natten när man ska sova, då spelar det mig ingen roll. Men på dagarna alltid tampong som sagt.

Och jag använder O.B tamponger, tycker dom är dom bästa! Bekväma och allting, har testat både Libresse tamponger och billiga tamponger från Ica och så. Ica tamponger och sådana är inte så bekväma, men tycker inte Libresse är så bekväma heller, dom luddar även fast dom säger att dom inte ska det och dom känns inte bekväma. O.B är bäst enligt mig!

Brukar även använda trosskydd i slutet av mensen, men dom syns ju mindre och är inte lika obekväma som bindor.

Mona22
0

tamponger och det blir de billigaste man hittar. Euroshopper,coops eller liknande funkar hur bra som helst.

Fridaaaa
2

#65 Jag har vilka byxor jag vill när jag har binda ;) Dem syns inte igenom plus ligger bra :) Finns många bindor som inte ens känns

Salish
0

Menskopp! Funkar skitbra för mig!

[RMSLiners]
0

Binda, Always ultra. Kan inte använda tampong då får jag byta var 5e min då min mens är så riklig och sist jag använde en tampong från OB så blev den kvar i underlivet när det var dags för byte, det fastna alltså pga min rikliga mängd med blod.