Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 5690 ggr
Anonymajag1
1

Mens?..på läger? :S HJÄLP!!

Jag har även gjort ett inlägg på Tonåringar.Ifokus men jag gör ett här också..

Jo jag märkte att jag hade fått ljusbruna flytningar igår och nu har jag börjat blöda. Jag tror att det är mens. Det jobbiga är att jag ska åka på läger imorgon och vi ska bada och jag har inte ens berättat för mamma! Är mens som vanligt blod eller är det typ som flytningar? :s

Okej ursäkta för detta blev rörigt meeen.. Imorgon åker jag på läger och vi ska bo i tält och bada mycket. Det kommer inte att finnas duschar så vi ska 'duscha' och bada i sjön. Problemet är att om nu detta är mens så kan jag ju inte bada. Är det lätt att använda tamponger? Glad Sen undrar jag hur ofta man ska byta tamponger och bindor? Glad

Jag skulle bli superglad om någon ville svara! Tack!! :)

slarvigt
0

Det är inte så bra att bada för mycket om man har mens, det kan bli infektioner :/ Men om du inte har något val så borde det gå bra ändå tror jag (jag har trots allt badat när jag har haft mens utan problem).

Tamponger och bindor ska bytas ganska ofta, typ var fjärde timme åtminstone. Du märker själv ifall det behövs oftare eftersom det då helt enkelt blöder igenom. Det är olika från person till person hur mycket man blöder och kan också skilja mellan olika gånger. Tamponger är lätta att sätta i, jag tror att man får med en beskrivning också :)

Ta med fler trosor än du skulle annars (man kan få flytningar och det kan lukta, så man känner sig snabbt ganska ofräsch, är min upplevelse) och kanske till och med oparfymerade tvättlappar så kan du tvätta dig själv utan dusch?

Lycka till! Och berätta för mamma också tycker jag :)

Anonymajag1
0

Okej tack för tipsen! Hur ska man säga det till mamma? Jag tror iaf att jag ska vänta till pappa inte är hemma och berätta det men ska jag bara säga 'Jag har fått mens'? Är rädd att det ska bli pinsamt….

Anonymajag1
0

Juste, vi ska åka en ganska lång bilresa imorgon, kan jag ta en binda + två par trosor på mej eller tror du att kommer gå igenom ändå? Obestämd

pyromanen
0

#3 Ta en binda och ett par trosor på dig och en extra binda i fickan att byta till (det blir säkert nån kisspaus  eller nåt om det är mycket långt).

Det inte farligt att bada i sjön när man har mens, det har jag gjort i massor i alla år.  Om inte det blöder jättemycket och jag har binda brukar jag smyga bindan med trosorna av och sen på med bikinitrosorna utan binda och sen i sjön…. ute i vattnet funkar det att tvätta sig lite så det klarar sig tills man kommit upp o fått på sig trosor och ny binda.

Om det blöder mycket är det smartast med tampong om det funkar för dig.

slarvigt
4

#2 Ja, säg bara så och att du undrar hur du ska göra på lägret, så har ni något annat att prata om också istället för bara det att du har fått mens :)

Anonymajag1
0

Åhh tack för hjälpen!! Var nära på att inte åka med på lägret ett tag… TACKTACKTACK! Skrattande

slarvigt
1

#6 Hihi, varsågod, lycka till och ha det så kul! :)