Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4557 ggr
Miowi
0

Östrogenfritt piller?

Detta har varit ett otroligt jobbigt år för mig. Operationer, dödsfall inom familjen. Samtidigt har jag fått lyckan att träffa världens underbaraste kille. I början när vi träffades var det operationer till och från och då han inte klarar av kondom, och jag inte tycker det är skönt med samlag med kondom, dröjde det innan vi kunde ha sex. Nu tar kag prionelle men börjar bli mer och mer fundersam om det gör mig mer ledsen och arg än vad jag är. Det är så svårt att veta i och med att kag inte vet om det är ppillrena eller om det är att kag har en sen reaktion på min pappas död. Jag kollade runt på alternativa preventivmedel och kollade bland annat på p-spruta och monipiller, sedan såg kag östrogenfritt piller. Varför använder man inte det om det ite ger ökad risk för blodpropp? Vad är skillnaden mot vanliga ppiller? Nu kanske det inte är bättre för humöret om det skulle vara sp att kag påverkas av hormonerna, kan minipiller vara något? Preventivmedel känns som en stor djungel och barnmorskorna på um i min kommun är otroligt dåliga! Ska försöka få tag på annan kommun..

hus-musen
0

Östrogenfria piller är det som kallas för minipiller. Minipiller innehåller bara gestagen. http://preventivmedel.nu/preventivmedel/minipiller/

Minipiller fungerar inte för alla, en del får ökade blödningar, en del slipper mensen helt. Humörsvängningar, nedstämdhet mm finns oxå med minipiller men risken bedöms mindre. Men det är ju individuellt hur man reagerar.

Glömskemarginalen är mindre med minipiller, men det är olika beroende på variant.
Du får prova och se om det är något som kan funka för dig

Qui dormit, non peccat

Miowi
0

#1 jaså va konstigt! De skrev nämligen en artikel sen som hette minipiller, måste ha sett fel! Får tacka så mycket för hjälpen, har du nån aning om hur lång tid Man har på sig om man glömt ett piller?

hus-musen
0

Olika, en del piller har du bara 3 timmars glömskemarginal på, längst marginal har du på cerazette, det är 12 timmar på den.

Qui dormit, non peccat

PogoPedagog
0

Jag tipsar som vanligt om pessar om man vill slippa hormoner. Går att sätta in långt i förväg och ta ut långt efteråt så det behöver knappt märkas att man har det. Finns två olika sorter att få tag på i Sverige.

Miowi
0

#4 kollade på det, låter bra men jag tror inte det skulle vara så smidigt för mig, antar att man måste ta ut den efter varje samlag? Däremot har kag funderat på p-ring, mindre hormoner!

PogoPedagog
0

#5 Man kan ha den varianten som heter Femcap inne i 48 timmar och efter sex måste den sitta minst 6 timmar. Så om ni t.ex har sex på kvällen kan man ta ut och tvätta den nästa morgon och sätta in den igen. Jag ville gärna ha denna varianten men mitt landsting hade inte den för utprovning och då var den för dyr för mig då. Den adra varianten är lite större och när vi hade den kände sambon av den så nästa gång (är gravid) provar jag Femcap.