Myom i livmodern
Hej,
Jag har varit på undersökning och jag har tydligen myom i livmodern, varav en är 8cm i diameter.
Jag har inte märkt så jättemycket obehag. Jag kan ha lite lite mensvärk-aktigt lite då och då även om jag inte har mens.
Men det verkar inte trycka på organ eller så.
Nu undrar jag om det är fler här inne som har/har haft myom i livmodern. Vad hade ni för symptom/obehag av det?
Är det någon här som opererat bort myomen? Hur stora var dom då?
Är det nån som ätit gulkroppshormon mot myom? Hur funkar det och vad är det för ett hormon?

Har inte haft något myom men har vet lite om dem.
Små myom kan man lätt ta bort genom titthålsoperation, man går få hem samma dag och man blir inte sjukskriven. Din låter ju rätt stor, en del får ju myom stora som en ärta. Så det blir nog titthålsoperation men resten är jag osäker på.
Gulkroppshormonet är ju ett hormon som finns i kroppen tillsammans med östrogen. Naturligt förekommande.
Gulkroppshormon (gestagen) finns i p-piller för att förhindra ägglossning och styr slemhinnetillväxten. Gulkroppshormon kan göra så att myom drar ihop sig men är lite omdiskuterat. Men det minskar slemhinnetillväxten så du kan få mindre blödningar tex om det är ett problem.
Qui dormit, non peccat
Har tydligen också myom. Märker inget av dom. Skulle inte vetat det om inte gyn sett det av slump. enligt dom är det mycket vanligt i min ålder och har man inga besvär behöver man inge göra nåt.
En kompis till mig hade däremot jättemycket besvär. Konstanta blödningar och smärtor och hon kämpade sig till att få hela livmodern bortopererat. (men fick lida rätt mycket och länge, proppsa på att byta läkare och få "sekond opinion" mm.) Sen fick hon som hon ville och verkar vara nöjd med det.

Jag har bara varit med om operationer som utförst genom det naturliga titthålet…om ni förstår vad jag menar (hysteroskopi). Jag tror att det är vanligare än titthål.
Enkelt och lätt, man går som sagt hem samma dag. Inga konstigheter. Patienterna brukar heller inte ha så ont efter operationen.
Hoppas du får hjälp och att du slipper besvär!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Hej, Jag har haft myom. Det gav mig ganska många symtom som smärta och rikliga blödningar. Jag fick först veta att jag skulle tvingas operera bort hela min livmoder. Det gav mig en jättestor ångest och jag mådde jätteilla ganska länge över detta besked. Dels för att jag är rädd för alla dem komplikationer man kan få av en operation, dels ville jag av flera olika själ behålla min livmoder. Ev fler barn men ffa kroppskänslan är viktigt för mig. Som tur var kom jag i kontakt med en kvinna från Gävle som gjort ett mycket enklare ingrepp, så kallad embolisering. Genom ett litet hål går läkaren in i ett kärl och sprutar in ett ämne som täpper till blodtillförseln till myomet som sedan försvinner. Ingreppet görs på röntgenkliniken och man får ryggbedövning. Jag mår idag jättebra och önskar bara att alla ni andra myom-kvinnor där ute ska få veta att embolisering är ett jättebra alternativ till ”trditionell stympning” Jag gjorde mitt ingrepp i norra Stockholm, på Danderyds sjukhus. Toppen!

Jag har hälften av mitt förkalkade myom kvar, men nu är jag symptomfri så det blir inga fler åtgärder i dagsläget.
Mitt myom var litet om man jämför med ditt för mitt var ca 2,5 cm.
Har ca 1 cm kvar nu. Satt troligen lite illa till eftersom det gjorde så sjukt ont.
Myomet gjorde extremt ont någon dag efter mensens början och fortsatte sedan någon dag efter mensens slut. Sedan runt ägglossning och ibland lite nu och då men tydligen så följde det någon hormonkurva.
Jag fick provera i några månader och nu är jag symptomfri 
Tack för alla svar och för att ni delar med er! Embolisering skulle vara något för mig känns det som.
Jag tror jag fått lite problem av myomen nu. I april hade jag mens två gånger och i maj ingen gång, och nu i juni har jag lite värre mensvärk.
Jag tror det beror på myomen, men kan också vara minipiller som jag äter. Tack för alla tips!