Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 13157 ggr
CelsiusT
0

Exlutena två veckor senare

Har käkat Exlutena (mini-piller) i lite mer än två vckor nu. Fick min mens precis som vanligt (började äta dom mellan ÄL och mens) och mådde ganska bra (inte så bra tidiga erfarenheter av preventivmedel i form av hormoner).

Men nu dom sista dagarna (kanske en vecka?) har jag börjat må sämre och sämre. Lite depressions-liknande symtom, fast svaga sådana. Mer stresskänslig vilket jag var redan innan, men nu sitter jag här sjukskriven pga stress. Gråter ganska mycket och idag har jag spänningar över bröstet (inte i brösten utan över hela bröstet) och hjärtat rusar och gör ont och jag känner mig helt skakig. Ganska lättirriterad idag och har nog varit ett par dagar?

Vet inte alls om det hänger ihop med pillrena eller om det är stress från jobbet (det har varit ganska mkt jobbiga saker på jobbet i det sista och i måndags utsattes jag för stort obehag som jag inte vet om jag hade klarat ens utan ev hormonpåverkan). Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. För är det pillrena så är ju frågan om jag ska sluta eller om jag ska vänta och se om biverkningarna försvinner. Är det inte pillrena så vill jag ju inte gärna sluta med dom (har så svårt att hitta något som fungerar, är både i behov av preventivmedel och hjälp med att lindra mensen och smärtorna).

Känner att det är ett svårt dilemma det här… Någon som har tips?

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
0

Det är ju olika, en del får svåra biverkningar och behöver sluta med hormonpreventivmedlet. För andra så går det över efter ett tag, frågan är väl om du tycker att det är värt att må dåligt och kanske få en förbättring men det finns inga garantier.
Hörde av en barnmorska att det kan ta upp till 6 månader innan det vänder, men vem står ut med svåra biverkningar så länge liksom.

Du kan ju alltid prova att sluta med pillrena tillfälligt och se om det hjälper?

Qui dormit, non peccat

CelsiusT
0

Det är ju det som är så svårt med biverkningar. Ska man orka stå ut och isf hur länge, för det kan ju ta bra lång tid innan det kommer i ordning, och ibland gör det ju inte det men hur länge orkar man stå ut?SÅ svårt att vet aom man ska satsa på det.

Har funderat på det, att prova att sluta med pillrena och se om det blir bättre för att sedan börja igen om det inte är det. Men å andra sidan, nu är jag sjukskriven så stor chans att det blir bättre av det och då vet jag inte iaf om det är pga pillrena eller jobbet.

Dessutom jobbigt att hatta fram och tillbaka med pillrena, det är ju ändå en omställning för kroppen.

Varför kan det inte bara vara enkelt??!! *suck*

hus-musen
0

Jag har själv svårt för hormoniella preventivmedel, så har ingen bra lösning Obestämd

Eftersom pillrena kan försämra så hade jag nog slutat med dem tills resten av livet lugnat sig och därefter börjat om med dem. Just för att det inte ska finnas så många variabler till måendet.
Fortsätta är ju bara ett alternativ så länge det inte blir för mycket, vart gränsen går är nog olika för alla.

Qui dormit, non peccat

CelsiusT
0

#3 Jo det är ju iof också ett sätt att se det.

Samtidigt så har min kropp otroligt jobbigt med dessa omställningar och dessa piller har jag, iaf hittills, mått otroligt bra på och trivts med. Jag vill sååå gärna att det ska fungera!

hus-musen
0

Förstår det, har själv funderat på de där pillrena faktiskt men inte tagit mig i kragen ännu Skäms
Men det är toppen när man hittar något som funkar!

Qui dormit, non peccat

Frogge33
0

Jag åt Exlutena i nästan två månader, mådde inte bra alls. Jag var nedstämd, hade humörsvängingar och mådde rent av dåligt psykiskt. Nu har jag just börjat med Mini Pe och det känns som om de kommer att fungera bra. Än så länge så har jag inte haft några biverkningar. Men Exlutena fungerade inte alls för mig.

Jag hoppas på att det inte är pillrerna som spökar, för jag vet hur gärna man vill att de ska fungera! Glad

// Matilda