Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3425 ggr
Faweye
0

Mat mot besvär?

Hej!
Mitt första inlägg här. Hoppas den hamna i rätt grupp.. :-)

Jag har haft besvär i några månader nu med att jag ibland får väldigt väldigt ont (speciellt efter sex), i högra delen av magen och i ändtarmen så att säga. Jag har äntligen tagit mig till gyn och det verkade helt o hållet vara tarmbesvär (trodde nämligen att det kunde vara någon cysta eller något).
Men de har tagit prover och kommer få svar om det visar sig vara något i gynsammanhang..

Men jag frågade i alla fall vad jag kunde göra mot besvären, o de visste inte riktigt. De sa bara att jag kunde ändra kost.

Men nu när jag tänker efter, vad kan man egentligen äta för att tarmarna ska må bra?? Är det massa nyttiga grönsaker som gäller?

Några tips? Glad

Chestnut
0

Är du trög i magen så kan ju till exempel katrinplommon hjälpa. Eller inolaxol som finns på apoteket som kan fungera både upp och nedreglerande. Mot hård avföring som huvudproblem har jag hört att shoots med olivolja eller Movicol (apoteket) ska vara bättre då det mjukar upp avföringen. Mot gaser finns dimetikon (apoteket) och undvika gasbildande mat (på Kost iFokus har de bra koll!). LCHF finns ju också…

Så beroende på mera specifikt vad ditt problem med tarmarna är kan man testa olika saker, inget av det jag har ovan är något farligt utan bara att testa och se om det hjälper Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Faweye
0

Tack för svar!

Jag har faktiskt ingen aning om vad det kan vara. En misstanke är att jag inte kan äta fet mat (t.ex pizza), för det är oftast efter jag ätit det som jag får dessa kramper eller vad det nu är. Men kan få så annars också även när jag äter som "vanligt". så vet inte riktigt vad det beror på.

Laktos? Gluten? något sådant kan det ju vara också. Borde kanske testa mig för allergier :)

hus-musen
0

Allergitester behöver inte visa något, så jag skulle inte lita helt på dem. Många med känsliga tarmar har svårt för fet mat i kombination med tex bröd. Om du även är glutenkänslig så är ju pizza och liknande en katastrof för magen och tarmarna. Överkänslighet visar sig för övrigt inte på ett allergitest.

Qui dormit, non peccat

Faweye
0

#3 okej tack

Jag har börjat skriva upp när jag får besvär + vad jag ätit. Så får jag se om det blir något mönster.