Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 8323 ggr
[Equidem]
0

Stark värk i nedre området

Jag vaknade idag av en väldigt stark smärta i nedre delen av kroppen. Kändes som att det gjorde ont i hela nedre magen och hela området. Det gjorde verkligen jätteont! Jag kunde nästan inte sitta ned. Fick ta 2 värktabletter. Och så kunde jag knappt kissa (ej pga smärtan, utan det var liksom bara stopp). Och när jag kände av smärtan extra mycket (pga ansträngningar) så blev jag lite illamående och var rädd att jag skulle spy.

Min mens är försenad, tror jag. Den är ganska så oregelbunden. Förra månaden var det 38 dagar emellan, förrförra 30, dessförrinnan 28, 32, 31, 38, 33, 33, 38, 44, osv.

Nu så är jag inne på dag 36..

Jag har aldrig haft en så här kraftig mensvärk (om det nu är mensvärk…) förut. Så blir lite orolig. Det är osannolikt att jag skulle vara gravid.

Vad skulle det kunna vara?

Jag tenderar att slarva med maten flera dagar i månaden. Äter knappt lunch, och ibland skippar jag riktig mat till middag utan äter bara smörgås. Så min kost är inte så nyttig. Men jag försöker…

[silkesnosen]
0

Det kan var allt från förstoppning till kraper  livmodern, avvakta ngt med ring och tala med sjukvårdsupplysningen.

[Equidem]
0

ok, tack för svaret!

Upptäckte nu också att min kroppstemperatur är lägre än vanligt (tror jag). Hade 36,7. Brukar ha runt 37,5-9.

[Vargöga]
0

Har smärtan släppt? Hur gick det?

[Equidem]
0

Ja, den konstanta smärtan släppte ett tag efter att jag tog värktabletterna, men illamåendet har varit kvar hela dagen. Hjälper lite att äta, men efter att jag ätit så dyker illamåendet direkt upp igen. Och har upptäckt att det gör ganska ont när jag trycker på magen.

Det är säkert bara pga. min dåliga kost… Funderar nu t.o.m. på att börja äta kött igen (dock bara tillfälligt, för att få ordning på kosten), då jag inte lyckas variera min vegetariska kost så mycket, och bara slarvar hela tiden. Om jag skulle äta kött igen så har jag åtminstone fler maträtter att välja mellan. Att leta vegetariska recept gör mig bara trött.

[Equidem]
0

Min mage är ganska svullen också tror jag. Har ingen platt mage annars heller, men tror den är lite mer svullen är vanligt nu.

Chestnut
0

Har du kunnat kissa ordentligt nu? Annars MÅSTE du kolla upp det, låter som en överfull blåsa som måste få hjälp snarast för att bli helt tom…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Equidem]
0

Ja, har kunnat kissa normalt (dock inte så rikligt - har inte varit så nödig) hela dagen. Var bara imorse första gången som det var stopp.

[silkesnosen]
0

Ring!!! Kan vara förstoppning, då du har svårt att kissa, farligt!

[Equidem]
0

Skall ringa!

Vaknade med illamående idag igen. Och magen gör fortfarande ont när jag trycker på den, men inte lika ont som igår. Och hade lite svårt att kissa igen första gången nu på morgonen. Men var lättare andra gången.

Tänkte köpa Laktulos Meda. Men har läst lite om tarmvred. Är det stor skillnad mellan förstoppning och tarmvred? Om jag har tarmvred kan jag ju inte ta Laktulos.

[silkesnosen]
1

bara ring sjukvårdsupplysningen, de har alla svar!

[Equidem]
0

En smörklick i kaffet hjälpte! =) Fast mår fortfarande lite illa, och känner mig liiite konstig i magen.

Jag skall boka tid hos vårdcentralen på tisdag, efter tentan. Ska kolla vilka näringsbrister jag har.

Inaarah
0

Tror det kan handla om dina kostvanor.
Vet hur det är med att variera kosten som vegetarian, men finns många bra knep. Dessutom finns det mängder av bra varianter på vegetarisk kost, och du kan följa vilka recept som helst - byt bara ut proteinkällan (kött, fisk) till t.ex quorn eller sojaprodukter. Idag finns mängder av bra komplement. Glad

[Equidem]
0

Äntligen… Nu, efter två veckor fick jag min mens.

12# Ja, jag är 100 % säker på att det är min kost som är problemet. Jag brukar köpa sojaprodukter, men sojabitar är väl det enda av dem som jag tycker om. Men jag hade inte alls tänkt på att jag kan följa vanliga recept och bara byta ut kött/fisk till soja/qourn! Haha. Tack för tipset! Nu blev det ju mycket lättare! =)