Du som kommit in i klimakteriet
Vid vilken ålder kom Du in i klimakteriet?
Kände du av det på något vis?

Kom i klimakteriet hösten 07, då var jag 48 år.
Fast jag visste att det var på gång så blev jag på något sätt väldgit överrumplad av vallningar och sömnlöshet. Jag började rätt omgående med hormoner, för mig fanns det inga alternativ. Provade en del hälsopreparat men fick jobbiga utslag och sömnlösheten bestod.
Motionerar mycket och har ett aktivt jobb där jag rör mig, så nån brist på aktivitet var det inte heller. Om jag skulle orka jobba och vara aktiv på det sätt jag var van vid så fanns det bara ett alternativ för mig och det var hormoner vilket hjälper mig till en hyfsat bra nivå.
Är väl medveten om ökad risk för bröstcancer men det är en risk jag tar. Man vet ju inte om man kommer att drabbas eller inte. Men jämfört med att inte få en normal sömn och gå omkring som en zombie, totalt frånvarande från livet, så är det en risk jag får leva med.
Hur kände du själv när du kom in i klimakteriet, eller är du inte där än?
Hej ny här….Jag var över 50 innan jag kom in i detta hemska tillstånd…Livet ramlade ner i nån svacka, tyckte verkligen illa om mitt liv..Sur, grinig å arg..En hemsk människa att leva med..Så jag hade väl inga alternativ än att ta till östrogen..Mår bättre men långt ifrån bra..Sover fortfarande dåligt, ligger ofta vaken från 2-3 tiden på natten tills det är dax att gå upp, då är jag helt slut…Svettningarna är nästa borta, som tur är…Önskar att jag hade fötts till man
……/Catfoot
#1 nej jag är inte där ännu =) så har inget att berätta tyvärr.

Jag var 48 när jag började få mensen oregelbundet ibland var 3e eller 4e månad, när jag var 52 slutade den helt och jag började få "flickbrus" (vallningar)
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag var 46 när det började "krångla". Ibland kom nästan ingenting och ibland var det vattenfall. Jag märkte också att jag blev konstig i humöret. För att inte tala om dessa vallningar och nattsvettningar!!!
Sen gick jag till gynekolog och fick östrogentabletter och livet blev helt underbar att leva. Nu slapp jag mensen och mådde jättebra.
Nu är jag 61 och tar väldigt liten dos av östrogenet. Nu tar jag var annan dag och ska börja med var tredje. Sedan tror jag att jag kan sluta med dem.

jag har ju inte kommit dit än…. men jag tror jag är på väg… Jag opererade bort min livmoder när jag var 30…. sparade äggstockarna för att inte hamna där än. Men den ene äggstocken funkar inte riktigt och den andre verkar som den inte orkar hålla tempo för två… har alltid kännt av mina ägglossningar men sist jag fick den hade det gått 4 månader sedan gången innan….
Ungefär ett år efter jag tog bort livmodern så känndes det som jag hamnat i "lilla klimakteriet"…
temperaturen i kroppen svänger rejält ännu….
Min mamma var 35 eller 36 när hon tog steget o "blev tant" som hon säger…
Jag är snart 51. När jag var 49 blev mensen oregelbunden. Senast var en gång i höstas, till nu. Vi får väl se om denna gången är den sista. Förrra året var lite svettigt tidvis. Men i år svettas jag inte alla. Till och med vanlig svettning är borta. Rätt gott. Hur länge det nu varar. MItt humör är nog bra , men det kanske inte jag kan bedömma. :-).
Så än så länge är det inga större problem. Rätt skönt att slippa mens.
Kramis
Var rädda om varandra
Jag är 47 år. Mensen kommer regelbundet men oj, vilka vallningar/svettbyar på nätterna. Sängen är alldeles våt.
För övrigt mår jag ganska bra men känner att detta är en början…
/Maria
Måste alla komma in i detta stadie? Jag tycker det låter obehagligt, eller är det bara så jag tycker att det låter??Förmodligen så kommer jag att ta bort min livmoder snart, ska man ta bort äggstockarna också eller ska dom vara kvar, vilket skulle ni föredra?

#9 läkaren lämnar äggstockarna kvar såvida inte de måste tas bort… det är äggstockarna som producerar de hormoner du behöver ha… inte livmodern 
Ahaa..

# 9 Det är inte ditt beslut om äggstockarna ska tas bort eller inte. Pga att dom är så viktiga för hormonerna i kroppen så tas dom bara bort om det är nåt fel.
För trots allt så är det bättre att ha den naturliga hormonbalansen så länge det går.
Tas äggstockarna bort så hamnar du direkt i klimakteriet och det kan väl va onödigt.
Men självklart om det är nåt som är galet så skulle jag va glad om läkaren tog bort dom.
Kan nämna att jag var tvungen att ta bort min livmode när jag var 40 år. Men jag har äggstockarna kvar.
Nu snart 14 år efteråt så känner jag inte några nämnvärda besvär av klimakteriet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ahaa, lika gammal som jag e nu! Jag har en "slemhinneficka" på höger sida på min livm. det gör såå ont när man har mens o jag blöder som en stucken gris. Jag har "lidigt" av detta ganska länge nu. Det känns som att man har en magväska på sej o den ligger åt höger. Jag undrar om inte detta problem kallas för endometrios?? För alla bsvär o symptom som detta drar med sej känner jag igen
jag tycker jag har alla symptom ni skriver om, men det kan väl ändå inte vara möjligt.
Min mens strulade sist jag hade det, kände inte alls igen det hela. Blödde ganska många dgr men bara lite, lite. Jag brukar alltid ha störtflodsmens. Den kom en vecka för tidigt, har alltid varit nästan exakt på dygnet.
Vaknar på morgnarna och fullkomligt badar i svett, alltså så där så det rinner av en.
Dessutom har jag inte känt av min ägglossning alls den här svängen, jag som alltid känner när jag har ägglossning annars.
Men hallå! Jag är ju inte ens 30 bast, så något klimakterie kan det väl ändå inte röra sig om?! Jag vet ju inte om jag är klar med graviditeter ännu…
Måste vara ngt annat som spökar denna månad

# 13 Det var just pga endometrios som min livmoder togs bort. Det gjordes efter att ha försökt försätta mig i ett "för tidigt" klimakterium med hjälp av nässpray innehållande hormoner.
När det inte gick och jag fortfarande hade fruktansvärt ont hela tiden så togs beslut ihop med gynekolog om att det var bäst att op. bort livmodern.
Sen dess inga problem alls.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hejsan alla klimakterietjejjer
Jag fyller 48 i sommar och min mens tog slut för ca 2 år sedan.
Vart paff för den har alltid varit regelbunden och pang bara en månad ingen alls…helt slut. aldrig mer
Tycker det har varit en omvälvande tid med ruskiga humörsvängningnar med en samtida adhd utredning.
Svårt att sova..
vallningarna är värst..svetten rinner i tid och otid.
I dag är det precis 13 dagar sedan jag började med östrogen.
Ett plåster som heter Estalis.
Vallningarna e liite bättre..
Men annars mår jag skit..värk i skallen och kroppen och så hiimla trött..
Men det går väl över hoppas jag..
Annars kanske man får prova något annat östrogen.
Känner mig även gammal och svullen..
Nää nu ska jag inte klaga..men mitt klimakterie e allt annat än fröjd..
Men tänker att det är livets gång så jag biter i hop..efter regn kommer solsken.
Kram till er alla/Susanne

#16 Kändes som om vi kunde ta varandra i handen när jag läste ditt inlägg
Jag fyller 49 i sommar och är oxå under en utredning för ADHD! Men min mens slutade dessvärre inte bara så där
För ca 6 månader sen slutade den helt plötsligt för att 4 månader senare poppa upp som gubben i lådan! Men bara lite, lite blödning, men mycket, mycket mensvärk!!
Sen slut igen och 2 månader senare, igår, började det igen och mensvärken..molandet i magen är jobbigt! Och så dessa nattliga svettningar..
Sen humörsvängningarna på det..Och det värsta är ju att jag vet inte vad som beror på vad!?
Eftersom jag har fibromyalgi, vilket oxå inverkar på det mesta, och under utredning för neuropsykiatrisk problem eller hur man nu ska förklara det, så vet jag inte riktigt , med alla kroppsliga symtom, vad som egentligen hör till vad..det enda som jag riktigt vet hör till klimakteriet är ju mensen
Känner mig också gammal och svullen..huvudvärk och TRÖTT..Vikten går upp och ner, men mest upp..och det kämpar jag med, men kanske inte har orken att riktigt kämpa som jag skulle vilja..klart att det skulle vara en gudagåva om jag lyckade ta bort 20 kg från min kropp, men det sitter som så fast, så fast..
Men som du säger, och det måste vi tro på..efter regn kommer solsken!
Kramar! Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen
Hej Lilli
Lycka till med din adhd utredning..
Livet e bra orättvist *ibland* som quinna.
Och håller med om denna jäkla vikt..det går knappt att gå ner typ 3 kg förräns man man viiips går upp 4.
Hade börjat stenhårt på gymmet där jag bor..tog ut mig som vanligt..allt ska gå fort i racerfart..otålig som jag är..
Typiska adhd drag..sen damp man ner i gropen igen.
Men skam den som ger sig.
Ända sen dagen min mens tog slut känns det som någon spelar fiol på min livmoder..ont.
Hör gärna av dig mer om du vill..kram på dig/Susanne

Hej alla ny på sidan gick in och tittade här för att jag har problem med övergångs besvär har inte haft någon mens sen i februari mycket symtom på trött het nedstämdhet humör svägningar etc står inte ut med detta men vet inte om jag ska börja med hormoner eller låta bli och fortsätt lida genom detta men ska börja skola i höst och vill vara någorlunda pigg då !
En jag känner ä2 57 och har fortfarande inte kommit till klimakteriet ännu.
Detta har kollats upp flera gånger hos läkare och mensen är kvar.

Jag kom in idet redan för ca 1 år sedan vid nästan 39 år, nu defenitivt efter en nästan total hysterektomi i november -11, då hela livmoder och ena äggstocken togs bort pga myomer i hela livmodern. Äggstocken som togs bort hade växt ihop med livmodern som vägde 4 KG!!!
Mitt humör är inte att leka med och jag har nu tagit Femal balans i ca 5,5 månad nu utan större positiv respons, men hoppas på snar förbättring. Har mått så dåligt att jag funderat på att lämna denna värld, men inte vågat.