Kroppen mår sämre efter mens
Hejsan,
att må dåligt innan mens, med allt vad det kan innebära, har kanske de flesta hört talas om. Men när man mår dåligt efter mens, hur många är det som har det så?
Jag upplever mig själv vara på topp veckan innan mens och under halva mensperiodens tid. Sedan dalar det.
Håret tappar gnistan, jag är trött, sover dåligt, humöret blir nedstämt, orken tryter.
Jag har inte särskilt riklig mens och hade vid senaste blodgivningen 135 i Hb. Jag tar dock järntabletterna ändå efter rekommendation av just blodgivningen.
Ska tilläggas att när jag rökte låg mitt Hb aldrig under 150, men det är ju typiskt för rökare. Att ha bra blodvärde alltså.
Det finns mängder av info för de som lider av PMS eller dylikt innan mens men i princip inget för de som mår dåligt efter mens.
Hoppas på tips om vad jag kan göra här. När jag tog upp det med min gynekolog för några år sedan så ryckte han bara på axlarna, det var inget han visste kunde avhjälpas.
Må gott,
Sanne
Jag är glad. Är du?

Kan mycket väl vara så att du har brist på något ändå, eftersom du klarar dig bra halva mensperioden. Kan även vara så att när hormonerna minskar vid mensens slut så mår du sämre därför, inte heller ovanligt.
Svårt att säga iaf, men gå till vårdcentralen och be att de tittar på dina blodvärden före mens och efter och se om du kanske dippar för mycket och det är därför du mår sämre.
Qui dormit, non peccat
Tack hus-musen. Jag har haft funderingen på det där med järnet, att jag tappar mycket under mens (fast den inte är riklig) men inte faller under bristtypen.
Jag är glad. Är du?

Värdet är ju bara ett riktvärde, det säger inget om hur du mår egentligen. Finns de med lågt värde som mår toppen och de med lågt som mår skit. Och om värdena varierar för mycket i perioder så blir det som en chock för kroppen, vilket kan förklara dina problem.
Säger inte att det är så, men det är ju lätt att kolla iaf :)
Qui dormit, non peccat
Tackar 
Jag är glad. Är du?
Sitter själv här och funderar på om jag har det på samma sätt. För anteckning nu i min almanacka, ska göra det ett par månader till och se om det bara är direkt efter mens jag mår såhär, nedstämd, trött, illamående, tappad aptit, gråter väldigt lätt, tappar massor med hår vid tvätt etc eller om det beror på min utbrändhet, men hittills har jag konstaterat att det har hänt nu 2 ggr direkt efter mens så jag ska vänta och se hur det blir nästa månad.
Blir trött, irriterad, känner mig tjock innan jag får mensen. Sen när jag har mens är jag trött, irriterad över att jag mensar (kör på bindor, klarar inte av tamponger) och lite svullen och rund runt hela kroppen. Efter mensen känner jag väl mig mest svullen, har kanske lite problem med magen under mensperioden också.. Kan även ibland ha lite, lite mensvärk, men brukar mest vara innan/efter mensen.