Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 26155 ggr
Miowi
2

Magont av p-piller?

Har tagit prionelle i ca 4 månader nu men har märkt att jag får otroligt ont i magen 1-1,5 vecka innan uppehållet för mens. Pratade med barnmorska på ungdomsmottagningen och hon sa att man inte får ont i magen av tabletter och ville göra klamydiatest, vilken jag gjorde och det lär inte varit något i och med att det gått 2 veckor utan att de hört av sig.

Har någon mer varit med om att de får ont i magen? Barnmorskan verkade inte tycka att p-piller hade några bivkerningar alls, blev lite förvånad, hon föreslog att jag skulle fortsätta med prionelle men nu funderar jag på att gå till en annan barnmrska och se vad hon säger men tänkte höra ifall ni varit med om liknande eller om jag helt enkelt fått värre och mycket mer smärtsamma mensvärker av p-piller? Innan hade jag ont 3 dagar innan.

hus-musen
0

Näe ont i magen av p-piller får man inte vad jag vet heller. Däremot om man är känslig för laktos så kan man reagera på en del tabletter eftersom många innehåller just laktos.

Ont i magen 1-1½ vecka innan mens låter mer som ägglossning faktiskt, det brukar ske där någonstans. Vilket isåfall är helt normalt och kan komma med åldern.

Läste lite på internet, hittade inget specifikt om prionelle och magproblem http://www.campuspharma.se/res/DokumentPrionelle/prionelle_patientbroschyr_a4.pdf

Qui dormit, non peccat

Miowi
0

#1 Har för mig att jag läste att en biverkning kunde vara magont, men oftast hör man ju om folk vars mensvärk försvinner i och med att de börjat med p-piller, vilket var fallet för mig första gången jag tog p-piller (tog uppehåll när jag och mitt ex gjorde slut). Då tog jag iofs Neovletta, men dessa två p-piller ska ju vara exakt detsamma förutom priset.

Kanske bör testa någon annan tablett då, brukar trots allt få lite ballongmage av mjölk ibland..

pavor-nocturnus
0

Laktos kan det ju vara, men då tror jag snarare att du borde känna av det oftare än du gör nu?

För mig känns ägglossningssmärtor ungefär som mensvärk… Som sagt tidigare, det kan ju vara så att du får ont av ägglossingen? Jag fick aldrig det innan jag satte in hormonspiral.

Att fråga en annan gyn/barnmorska/UM/läkemedelsrådgivningen (tycker jag är bättre att ringa än 11717 när det gäller frågor om mediciner, de är apotekare, inte sköterskor) är ju alltid en idé. Alla tycker konstigt nog olika om saker och ting Obestämd

Miowi
0

#3 Det är sant, tror inte det är laktos när jag tänker efter..
Kan mycket väl vara ägglossningssmärtor, frågan är hur länge man har dessa? Till och från under 1-1,5 vecka?

Förstår inte hur jag kan ha fått så mycket starkare smärtor både innan och under mens, sedan jagbörjat med ppiller. Förra gången jag tog neovletta (samma) märkte jag inte  ens när mensen kom!

pavor-nocturnus
0

#4, nja, min gyn sa till mig att det är under max 4 dagar.. Jag har också ont så där länge, så mig är det väl "bara fel på".. Hrmpf.

Det kanske inte har så mycket med ppillren att göra överhudutaget? Gå till en bra gyn tycker jag :)

*lycka-tillkramar*

Miowi
0

#5 Sant, kolalde runt på internet och äste på RFSU att man bör gå till gyn om man plötsligt får mensvärk, så är väl bara att ta sig dit..

Emelie-E
0

Jag fick ruskigt ont i magen av mina ppiller yasmin jag åt ett tag. Jag kommer inte ihåg när på kartan det gjorde ont, (tror det var någon gång under de två första raderna) men varje gång så spydde jag för att det gjorde så ont. Handlade inte om något illamående för mig. Jag var tvungen att sluta med dem och nu äter jag mina vanliga piller neovletta.

hus-musen
0

#5 fast det är ju individuellt, jag känner av ägglossningen i betydligt fler än 4 dagar, det är nog runt en vecka iaf.

Qui dormit, non peccat

pavor-nocturnus
0

#8, jag antog att min tveksamma hållning till just det kom fram i mitt inlägg, men det kanske det inte gjorde :P

hus-musen
0

#9 Jo jag tänkte mer på att barnmorskan nog är ute och cyklar faktiskt :)

Qui dormit, non peccat