Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettarbetslivet
Läst 3658 ggr
Carlo
2

Lön rättigheter!

Hej, såg nyss att en kvinna som var läkare tjänade mindre än en man som var sjukskötare!
Herre gud, vad har hänt i VÄRDLEN!?
Kvinnor ska ha rättigheter, kvinnor ska få tjäna lika mycket som män, kvinnor ska få sin CHANS!
Kommentera gärna mer om "Kvinnornas rättigheter"

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

exitingsvillemo
2

Inom vården är det ju dåligt betalt, FÖR dåligt betalt.

Att just denna man fick mer lön än den kvinlig läkaren kan ju bero på andra sker än just könet.

Längre arbetserfrenhet, ålder mm mm.

I det stora hela tycker jag nästan tt sjuksystrarna ska ha högre lön än läkarna, eftersom de oftast är dom som gör arbetet med patienter.

Sjuksystrar tar hand om patienterna, ger medicin, stöttar, många jobbar nattskift mm mm. Många läkare går bara runt på ronden och bekräftar vad sjuksystrarna redan har sagt…

Självklart är det fel att kvinnor ska ha sämre betalt för likartat arbete, men i just detta fall kan jag varkän säga bu eller bä.

Carlo
1

mm, sjuksköterskor har ett stressigt jobb, liksom, jag har märkt att vid varje vårdcentral så kollar läkarna HELA tiden på "läkarboken" dem använder inte sina "kunskaper" sjuksköterskor MÅSTE använda sig av kunskaper

Hälsningar,
Carlo

huskatt08
0

Suck…tyvärr har det sett ut så i alla år….

Carlo
0

Mm *suck*:(

Hälsningar,
Carlo

Lodis
1

Det borde vara en självklarhet med lika lön. Istället verkar det nästan som att de flesta kvinnor har accepterat att de får mindre lön än männen.

Varför talas det inte mer om det här och varför kräver inte vi kvinnor vår rätt till lika lön?

Vi har samma skyldigheter som männen i dagens samhälle. Vi är lika mycket familjeförsörjare som männen är. Så varför har vi då lägre lön?

Det är väl ingen vidare jämnlikhet..

PogoPedagog
0

Ett intressant fakta är att yrken som tidigare haft hög status som t.ex lärare får låg status och låg lön när de blir kvinnoidominerade. Det är alltså enbart pga kön. Där med faller ju argumentet " ja, men skyller själva ådå om ni väljker fel jobb". Om för många kvinnor blev ingenjörer skulle de antagligen hela yrkesgruppen få lägre lön.

Carlo
0

#6 Wow, det stämmer bra det :o

Hälsningar,
Carlo

Malinolsn
1

#0 Frågan är väl kanske snarare vad som inte har hänt i världen ;)

[Moa-]
0

Carlo (och existingsvillemo); jag vet inte om du håller fast vid din tre år gamla kommentar, men det är enligt mig stor skillnad på 5,5 års studier + minst 18 månaders AT-tjänstgörning (för att bli legitimeras läkare) och 3 års studier (för att bli sjuksköterska)… Utöver skillnaden i längd på utbildning så är det en enorm skillnad på antalet timmar som läggs under dessa år, läkarutbildningen är extremt krävande och jag har aldrig hört talas om någon som ej lägger mer än de avsedda 40 effektiva timmar i veckan på utbildning, utbildningen till sjuksköterska är långtifrån lika krävande och fordrar ej samma arbetsinsats…

Sjuksköterskor är viktiga och gör oftast ett bra arbete, men självfallet skall utbildning och ansvar primeras, och läkarna bör utan tvekan ha en högre lön.

Carlo
0

#9 jag instämmer till 100%. Som sagt så var ju inlägget 3 år gammalt och då visste jag ju inte allt om arbetsmarknaden.

Hälsningar,
Carlo

[Moa-]
2

Carlo; vad bra då är vi överens! =) Ansåg att bakgrunden var mycket relevant att poängtera i jämförelsen av löner…

Tur att vi alla blir med upplysta och lär oss med tiden! =)

Carlo
1

#11 *Carlo gillar #11 Inlägg*

Hälsningar,
Carlo