Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 5940 ggr
LitenPyssling
0

Iskall och yrsel

Jag har alltid varit iskall om händerna, spelar ingen roll vad jag gör så är de iskalla. Spolar jag med varmt/hett vatten så tar det bara 2-3min och sen är händerna kalla igen. Detsamma gäller fötterna, är kall överhuvudtaget och min pojkvän reagerar på detta väldigt mycket men tycker de tär faschinerande hur jag kan vara så otroligt kall hela tiden.
Vissa gånger när jag är ute och går så kan det dock bli så pass att det känns som om händerna brinner, och detta är då främst på vintern (har heller itne handskar). Medan de andra blir kalla när de är ute och går så blir jag as varm, dock tar det 10-20min och sedan är händerna kalla igen när jag kommit inomhus eller slutar gå.
Det är inte vanligt men heller inte ovanligt att det blir så för mig på vintern, detsamma så kan även fötterna "brinna" på vintern.
Sommaren, hösten och våren är de kalla näst in till 24/7 oavsett vad jag gör.
Vad beror detta på? 

Sedan undrar jag om en annan sak, när jag sträcker på mig så kan jag få en rejäl yrsel, spelar ingen roll om jag sitter/ligger eller står så blir detta. Jag får som en knäpp i huvudet och allt försvinner, blir exakt som sekunden innan man svimmar - allt blir hur grumligt som helst, man hör ingenting, tappar fokus totalt, ingen känsel och ingen kordination.
Man uppfattar absolut ingenting, vissa gånger kan det också svartna men jag "kommer tillbaka" inom någon sekund.
Jag svimmar inte men det blir exakt som om jag gör det (har haft epilepsi så har svimmat ett x antal gånger).
Vissa gånger kan jag provocera fram detta men inte alltid, testade detta för mitt ex och bad han kolla hur jag blev när detta hände.
Han såg absolut ingenting på mig mer än att min blick blev helt tom, jag såg rakt igenom honom (lyckades fokusera på hans ögon) och jag såg - enligt honom - helt död ut i blicken.
Så himla tom blir den.
Varför blir det så?

Har dessa saker något gemensamt?
Järnbrist?
Vitaminbrist?
Proteinbrist?

Har gjort ett 24h EKG och de hittade någonting där men de sa inte vad det var och det skulle vara helt ofarligt.
Vet med mig att mitt hjärta kan rusa även i viloläge, kan få hjärtklappning då och då samt få riktigt ont i bröstkorgen runt omkring hjärtat. Det liksom hugger. 

Är 18år om det har något med saken att göra.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Tassy]
0

Det låter som dålig blodcirkulation helt enkelt. Minns inte hur det där var, men kvinnor får lättare de symptomen du beskriver med kylan.

Angående hjärtat kan det vara något litet bara, typ strömningsbiljud. Dubbelslag har nästan alla, och det är hetl ofarligt, men för vissa kan det vara obehagligt. Glad Ont i bröstet kan bero på en rad olika saker, men risken är låg att det är hjärtat som gör ont, och eftersom de har tagit EKG, så skulle jag säga att risken är minimal.

LitenPyssling
0

#1 Ok =) 
Min läkare blev väldigt intresserad av mina yrselattacker när jag sträcker på mig, han (och de andra jag pratat med) anser det inte normalt att bli så som jag blir. Så tänkte kolla efter lite tips. =)

[Tassy]
0

Just ja, det var det med. Där går jag också bet med gissningar dessvärre. Tungan ute

Jag ska se om jag kan finna texten jag tänkte på ovan, jag har läst om något liknande. Har för mig det handlade om en smal ung kvinna som också gjorde en hel del tester utan att dom kom fram till något. Kanske vet hon svaret idag.

LitenPyssling
0

#3 Hehe =P

Jasså? Det visste jag inte, kan vara lite spännande att läsa om.
Jag får även under vissa perioder känslan av att vara låg i blodsockret, exakt samma effekt - låg, hängig, trött, nedstämd och tillbakadragen (jag blir det) dock så spelar det ignen roll vad jag äter/dricker så blir det inte bättre och det kan hålla  sig i allt ifrån 3 timmar till 3 dagar.
Kan även komma smygande och sedan försvinna efter en liten stund, när blodsockret sjunker har det hjälp med att bara äta något för att det ska bli bra men inte det här.

[Tassy]
1

Har man kollat dina sköldkörtelvärden?

Kan det vara petit mal du får, när du "försvinner"?

LitenPyssling
0

#5 Näe, det har jag inte gjort.
Kollade upp vad petit mal var, jag har ju haft epilepsi tidigare och de säger att jag troligen kan ha det igen då mina symtom innan svimningar/kräkattacker är exakt desamma som när jag hade epilepsi (kan märka av några minuter innan jag får anfall) så jag är under utredning. De säger att jag kan ha epilepsi trots att det inte syns något på EEG eller magnetröntgen, så visst kan det vara möjligt.