Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 8223 ggr
[Northbridge]
3

Varför funkar inte tampong på mig?

Jag är så trött på bindor, tamponger och bla bla bla! Jag kan få in tampongen, men det gör ont och jag kan inte skjuta den bakåt/framåt/åt sidan eller så.. Och när jag ska få ut den känns det som om jag ska få ut alla 'inälvor', eller vad man ska kalla det, ur hela underlivet. Jobbigt! Vad gör jag för fel? Kör på minsta, använder så att det går lättare att få in osv… Har försökt nu ett bra tag.

Bindor är jobbigt. ._.

Btw, är 15 år.

CelsiusT
0

Jag tycker också det är jobbigt med tampong. Numera gör det inte ont av att bara ha den där längre, men den gör ont och sitter ivägen såfort jag gör något.

Har bytt tampong och binda mot det underbara mensskyddet menskopp! Mjukt och följsamt, ekonomiskt, man har alltid mensskyddet med sig (viktigaste punkten för mig då jag avskyr mens så mkt att hjärnan aktivt skjuter tanken åt sidan om att komma ihåg binda/tampong), miljövänligt. "Negativt" dock att det första gången var lite läskigt att få in och lite läskigt hurivida man skulle få ut den igen. Men efter första dygnet med menskopp så var jag såld!

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Northbridge]
0

#1: Vad fick du betala för en menskopp? Vill inte beställa hem.. ._. '

hus-musen
1

#2 En del apotek säljer menskopp nu mer, annars finns det flest sorter på internet med olika storlekar.

Om du drar ur inälvorna när du tar ut den så låter det som att den inte är tillräckligt full, dvs den kan sitta inne en stund till utan problem. I slutet av mensen när man inte blöder så mycket kan det vara bättre att använda binda/trosskydd just för att tampong torkar ut.

Hade själv inga problem med att använda tampong när jag var 15, började med det när jag var 12-13 år. Så tror inte åldern spelar in, däremot tekniken! Första gången satte jag den fel och det var inte skönt. En tampong som sitter rätt känns inte. 
Är du för torr/blöder för lite så kan tampongen vara svår att få in och "fastnar". 
Det du kan göra är att ha lite vaselin eller glidmedel på toppen av den så glider den lättare.

Qui dormit, non peccat

[Northbridge]
0

#3: Handlar inte om att jag är för torr eller så. Problemet är att när jag försöker hitta själva hålet (ursäka språket nu!) så är det bara någonting ivägen för hålet.. Så hittar inte hålet. Men när jag sätter in själva tampongen kommer jag inte helt in och då gör det ont och när man ska dra ut den/rätta till den så känns det som alla inälvor åker ur.. Svinläskigt… :s

hus-musen
0

#4 Låter väldigt konstigt.. Slidan är ju inget öppet hål direkt, utan det är mjuka kanter runt och sen det enda som finns inuti är ju livmodertappen. Om man har mens så kan den hänga längre ner vilket kan göra att tampongen är svårare att få in och man får prova i en annan vinkel. Om du trycker tampongen mot livmodertappen så brukar det göra ont/kännas obehagligt då den är känsligare under mens.

Hur gör du när du sätter in den? En del sitter på huk, andra ställer sig med ett ben på toastolen. Gäller att hitta så att du får rätt vinkel, vilket är individuellt då allas kroppar ser olika ut och slidan kan vara vinklad. Tampongen ska iaf skjutas uppåt och snett bakåt om det hjälper något.

Qui dormit, non peccat

[Northbridge]
0

#5: Jag försöker stå på huk eller med ett ben på toastolen. Ingenting funkar.. :/

Ladydragon
1

ett tips är att först känna efter med ett finger för att lura ut hur du ska föra in tampongen

jag tror du för in tampongen i fel vinkel och mycket möjligt så är det lite torrt oxå

det finns oxå tamponger med införningshylsa dom kan du ju prova hmm kommer inte på märket nu bara Obestämd men dom säljs i vanliga mataffärer

CelsiusT
0

#3 "En tampong som sitter rätt känns inte." Många säger så men det stämmer inte för alla. Jag sätter tampongen rätt men jag är ändå obekväm med den.

#6 Tänk på att den inte ska "rakt upp" utan lite vinklad bakåt. Prova med fingret utan tampong (kan du göra även när du inte har mens för att lära känna dig) och känn dig fram så du hittar hur hålet känns och hur du ska "komma in" (man måste ofta med andra handen sära på blygdläpparna ordentligt så öppningen blottas och sedan gäller det att hitta rätt vinkel). När du tar med fingret så känner du också i vilken vinkel slidan ligger. Man kan också ta en liten spegel och hålla där nere så du ser hur du ser ut.

CelsiusT
1

#2 Menskoppen kostar runt 300:-. Tror jag gav 288:- inklusive frakt. Jag köpte från tampongshoppen.se och dom har inte diskreta paket utan det stod tydligt på utsidan varifrån det kom, men vill man ha det så kan man säkert få det om man frågar efter det.

[Northbridge]
0

Fick in tampong (OB mini) idag, men den kändes inte bekväm ändå.. Och ändå hade jag satt den rätt nu (tror jag?) .. Jag kunde inte göra det på ett annat sätt.. Obestämd

CelsiusT
0

#10 Tillräckligt långt in? Det är ofta felet, att man inte får in den tillräckligt långt in. Se till att tampongen är så långt in att fingret kommer in en bra bit.